• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2012-01-12 20:45:13 följande:
    Rednose
    Men rättika innehåller ju trots att det växer under jord bara 2,3 gram kolhydrater/100 gram, så det borde man väl kunna äta? Det är ju inte så mycket mer än i blomkål.
    Är det så? ok då har jag "fel". Jag håller mig bara benhårt från underjordsgrönsaker punkt. :)
  • rednose

Jbson - fair trade. Och det i sig säger väl inget om hur hälsosamt det är. Rättvis handel.

• rednose

Undrar om jag oxå äter för lite då? Jag tycker jag känner mig pluffsig som fan ju. :(

Frukost
    Äggröra på 2 ägg, 2msk grädde, 30g smör och 2 skivor ost
    Kaffe med 2 msk grädde
    Lunch:
    Fisksoppa på gräddbas ca 5dl på lunchrestaurang i saluhallen
    Middag:
    Fläskfilégryta med dijonsenap, till det lite broccoli

Tog en äggmjölkslatte nu för jag vart så sjukt hungrig.

Va sjutton gör jag för fel??

Hjälp!

• rednose

Kan man verkligen våga lita på Livsmedelsverket då??

• rednose

Kanske av samma anledning som att de ger helt galna kostråd??

• rednose

Kan inte nån svara på mitt inlägg? Vore sjysst med lite hjälp?

• rednose

Teskedsmamman - om det vore så väl så hade det ju varit samma info överallt?

• rednose

Astro - är det LITE mat? Lite fett kanske men lite MAT är det väl ändå inte?

• rednose
    astro skrev 2012-01-13 01:45:00 följande:
    Gissningsvis äter du för lite. Jag kan inte räkna ut energiinnehållet med någon precision eftersom jag inte vet vad grytan innehöll eller hur mycket du åt, men av resten kan jag utläsa följande:

Det är väldigt lite mat, om inte grytan var en myyycket stor portion. Fisksoppa är vanligen, gräddbas eller ej, ganska energisnål mat.
    Sedan avhjälpte du hungern med en typisk hungerdödare som egentligen ger kroppen så mycket att jobba med (latten). 

Så lite av en gissning alltså men jag tror att du ligger för lågt, och att det är för lite fett (väldigt stor del av fettintaget just denna dag verkar ha varit grädde). 
    Här är receptet på grytan jag åt.

www.matklubben.se/recept/fl%E4skfile+lchf+sambal

hungern kom just när jag skulle lägga mig så jag ville inte sätta mig och "äta" eftersom jag då inte skulle kunnat sova. Nu kunde jag ändå inte sova så... :))
    Fisksoppan hade kräftstjärtar, räkor, lax och torsk i sig och var definitivt spädd med vatten oxå för den var inte så gräddig som den vore om det varit vispgrädde.
    I äggmjölkslaggen hade jag 40g smör, 2 msk grädde, 1 äggula och 1,5 dl vatten.

Min mamma käkar oxå LCHF och både hon och pappa käkar typ bara en gång om dagen för de är mätta hela tiden och äter ganska likt oss....

Fattar inget faktiskt men vet inte om jag håller med om att fettintaget denna dag från grädde var så väldigt stort?? 

Fler som kan ge synpunkter?
  • rednose
    PumpkinQueen skrev 2012-01-13 11:18:21 följande:
    Mycket av fettet som du får i dig verkar komma från mjölkprodukter, det kan vara detta som är boven i dramat. Börja skriva in vad du äter på minmat.net så får du koll på hur stor del av din kost som är fett, kolhydrater och protein.

Du ska inte känna dig hungrig när du äter enligt LCHF. När du är hungrig får du se till att äta, gärna något med hög mängd fett så att du blir mätt snabbt och håller dig mätt länge. I början kan man känna sig hungrig ofta, men det är ingen fara. Ät. Efter ett tag kommer du bli hungrig mer sällan. Till slut kanske du till och med bara vill äta en gång om dagen, som dina föräldrar.
    Men jag har ju ätit så här länge och det är ju först nu som jag känner mig hungrig?
    Vad ska jag stoppa i grytorna istället för mjölkprodukterna? Jag vill gärna ha alla tips jag kan få för jag tycker ju att jag äter bra och det funkar liksom för alla i familjen så jag vill ju inte strula till det liksom. :)

Jag har "bara" 3 envisa kilon att tappa så det är ju ingen panik men jag vill ju jäkligt GÄRNA tappa dem så... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**