organa skrev 2012-01-11 02:18:19 följande:
Jag är i valet och kvalet och skulle gärna ha lite input. Jag slutade äta LCHF för att jag tappade vikt då jag tappade matlusten, har nu ätit upp mig till vikten jag låg på innan som jag är nöjd med (med hjälp av massor av kolhydrater). Det har inneburit att jag igen fått hemska problem med svullen mage, mår illa, tycker mig ha mer migrän osv. Men vad ska man göra? Det är nästan som att kolhydraterna slår på hungern och fett av. Ofta kan jag äta mat jag tycker är hemskt god men skulle jag sluta när jag är "nöjd" skulle det vara efter väldigt lite (sen kan jag fortsätta ändå efter bara för att det är gott, men uppenbarligen blir det för lite slutändan). Jag har aldrig varit väldigt underviktig eller så men jag trivs bra med min vikt och blir för tunn när jag går ner, alltid varit viktstabil innan på annan kost och var det även under sommaren och början av hösten på LCHF. LCHF ska ju vara viktnormaliserande? Nu har det istället blivit att det är två vågskålar, ena med det som får mig att må bra fysiskt och andra med att slippa tänka på vad jag äter. Hur skulle ni ha gjort?
LCHF är väl bara viktnormaliserande om man faktiskt äter? Du skriver ju att du tappade vikt eftersom du tappade matlusten? Jag skulle tro att om du bara äter så behöver du inte vara orolig. Du kan ju tex istället för bröd och pasta alltid äta en god sallad till maten? kanske lite nötter i? yoghurt och bär till frukost så får du ju upp kolhydraterna utan att maten är speciellt fet, om det är det som gör att du tappar matlusten?