• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass skrev 2012-05-19 21:53:01 följande:
    nej, du måste ha blandat ihop mig med någon, jag har bara gått ner 6-7 kilo
    Min kropp är som din, den sparar om jag äter för lite, men jag kan dock äta rätt mycket kolhydrater och även mjölkprodukter utan att den blir alltför tjurig med vikten, fast det går långsamt.
    Jag har ju haft ätstörniingar, svält mig, bantat och har dessutom PCO och underfunktion i sköldkörteln, så jag räknar med att det tar tid att gå ner och det är helt okej för mig.
    Eftersom jag har accepterat att detta är en livsstil som jag bör ha i något år eller mer, så gör det inget att det tar tid att gå ner i vikt  
    Ja, jag VET ju allt det där också, men det känns ändå sådär tråkigt när vågen står still eller bara visar lite minus. Jag har ju en historia av hetsätning, självsvält, hetsätnings, självsvält och så vidare, så jag FÖRSTÅR att min kropp inte riktigt hänger med. Det blir inte bättre av att mannen RASAT 10 kg dessa veckor och ser HUR JÄVLA SNYGG UT SOM HELST! jag känner mig som en kossa bredvid honom helt plötsligt! Jag förstår att det kommer ta ÅR för mig också, men jag vet inte hur jag ska kunna hålla mig till strikt (iaf under 20 KH) LCHF i flera år... Det minsta lilla att jag fuskar och kroppen bara suuuger till sig alla extra KH/fett och behåller det som om det gällde livet.. strikt LCHF i minst 2 år känns ju.. sådär peppande ;)
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna

Ni är så fina som peppar mig, fast ni inte ens känner mig - rosor i massor till er!

Jag är ganska säker på att jag är extremt KHkänslig (vilket suuuger!), eftersom jag känner av insulinpåslag av t.ex. blomkål.. Det skulle förklara varför jag i alla år alltid bara gått upp i vikt, även då jag åt "nyttigt" och motionerade dagligen - det var säkert KH som bromsade mig där!
    Jag är laktosintolerant light sedan 2008, då jag bodde i England 1,5 år och dom har knappt någon laktos i sina mejerivaror. 1,5 år utan laktos gjorde mig känslig mot det, men jag kan äta vissa saker i mindre mängder (min man däremot blev extremt känslig efter att vi bott i England och kaninte äta laktos alls!).

Skånetös78: hur många KH äter du i snitt under en dag nu då? Jag har inga problem att utesluta mejeri (bortsett smör och ost) ur KHsynpunkt, däremot är det rent ut sagt skittrist att knappt kunna äta en enda grönsak utan att reagera :P

• stjierna

Glass: nvm, jag googlade ;) hur länge måste man ändra kosten så innan insulinkänsligheten är ökad, då? Nån aning? ;) jag älskar dig för alltid om du knäckt koden till varför jag bara går upp i vikt o aldrig ner ;)

• stjierna

Jag insåg att jag hade Omega-3kapslar hemma (som dessutom var fullpackade med vitamin D3!), så nu är dom på stående intag här. Jag ska försöka minska KHintaget så mycket som möjligt utan att det blir tråkig och fantasilös mat. Jag ska minska grädde/CF/rysk yoghurt och öka smör/kokosfett. Så får vi se om det ger mig något ;) just det, kanel i kaffet också! Vet ni om det gör något för resultatet om man brygger med kanel eller om man kryddar kaffet i efterhand med kanel?

• stjierna

Hoppet 3: äter du smör behöver du bara hälften så mycket som grädde för att få i dig lika mycket fett. Äter du kokosfett behövs ännu mindre (100 procent fett, grädde innehåller 40 procent, smör 80 procent)!

• stjierna

Hon den där: samma här! Vi får peppa varandra! Jag börjar idag. Vi kan skriva här varje dag vad vi gjort som är BRA ur LCHFsynsätt, jag har exempel idag börjat ta Omega-3 kapslar med D3 vitamin.

Ta en dag i taget och rensa ut allt skit så du inte har tillgång till KH när suget faller sig på ;)

• stjierna

Ja, här blev en halvbra dag. Frukost blev solrosbröd med pålägg, kaffe med kokosfett och Omega-3 kapslar. Lunch hann jag inte äta så när vi handlade "råkade" en glass slinka med.. Kvällsmat blev marinerad fläskfilé med vispat persiljesmör och en "sallad" på sparris och zucchini stekt i brynt smör. Efterrätt chokladkaka (LCHF-vänlig) med grädde o jordgubbar. Man kan tycka att det skulle varit bra där, men så kom syster med chips (min svaghet!!) så då slank det ner några sådana också...

Jag måste köpa glucasanol att ta vid sådana tillfällen, känner jag. Jag har alldeles för låg självbehärskning när kolhydraterna finns att tillgå!

Och så ska jag boka in ett möte för en allmänn hälsokontroll och kolla om man kan kolla om/hur känslig jag är för insulinpåslag. Senast jag gjorde en glykosbelastning låg mina värden dock "mycket bra", men jag vet inte om detta visar mig det jag vill?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**