• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

ThePointOfItAll skrev 2011-03-17 19:31:05 följande:
    Men man ska aldrig väga sig på kvällen eftersom man samlat på sig vätska och mat under dagen, vänta till morgonen då kroppen bränt allt, då visar vågen den riktiga vikten Jag väger oftast 2 kg mer på kvällen, fast när jag äter lchf brukar det stanna på 1kg+, antagligen för att man inte samlar på sig lika mycket vatten.
    Ja, självklart vet jag att man väger mer på kvällen!! Det som är fashinerande är ju att de senaste dagarna den här veckan (sen kostomläggningen) har jag vägt mindre på kvällen med kläder på, än på morgonen utan kläder. Därav min kommentar.
  • jeng
    Men herregud vilken diskussion. Det är ju inte ER jag väger eller mäter?!
    Riskiflickan, du har ju uppenbarligen inte koll på mig och min bakgrund eller hur jag äter, så det känns så onödigt. Om nu alla får tycka och göra som de vill, varför kan du inte låta det vara så då?

Pausdags för mig känner jag.
  • jeng

Hej.
    Vågar jag mig in här igen?
    Var på väg in i fredags morse och hade tänkt be om ursäkt om jag trampat någon på tårna, men då var det ju bara ännu fler otrevligheter som var skrivet, så jag vände omgående igen! Verkligen jättekul!!!

Om det är så att någon tycker att jag gör något fel, så vore det trevligt att få et presenterat på ett konstruktivt sätt istället för det där viset! Jag har fått uppfattningen att mina synpunkter, förslag och kunslap uppskattas, men det känns verkligen inte så i dagsläget. Om den tid jag lägger på att svara och tipsa och stötta inte uppskattas så kan det ju kvitta fullständigt för min del. De som är intresserade kan ju nå mig på flera andra sätt än just det här forumet...

Har läst igenom det mesta och skulle vilja säga grattis till en del, och ge söttning till en del (Lättja tex) men jag avvaktar sålänge. 

• jeng

Tack vad gulliga ni är!

En sak jag tog väldigt illa vid mig av var nånting i stil med att jag pratar som om jag hade den enda sanningen. Jag som tycker att jag brukar vara så noga med att fråga "hur äter DU, vad har DU för mål, hur strikt vill DU vara?" osv innan jag svarar på frågor. (om jag inte redan vet) Men visst, om man inte läser hela historien utan bara ser ett enda inlägg så kanske det blir fel...

Jaja, jag hoppas som ni säger att det bara är sånt som går fel i såna här forum...

Tack igen. 

• jeng

Ang kycklingfärs så kan man göra nuggets, panerade i fläsksvåål, sesamfrön kokos eller liknande.

Yarrow,
    Har du loggat ditt intag, tex i matdagboken.se?
    Man är olika känslig för kolhydrater. Vissa kan äta 50 gram och gå ner fint i vikt. Vissa måste ner till en jättelåg nivå. Om det har stått still, verkar du ligga på din jämviktsnivå av kolhydrater. Du behöver alltså troligtvis minska på kolhydraterna om du vill att det ska börja gå neråt.

• jeng

Är det någon som vet om näringsdeklarationen på sesamfrö fungerar som den på physsillumfrön? Om physsilumfröna passerar hela, så tar ju inte kroppen upp näringsämnena (kalorierna eller kolhydraterna), så vad gäller för sesamfrön?

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-21 15:45:05 följande:
    Ingen aning -bra fråga! De är kanske mer lättsmälta? Och de tuggar man väl väl, även om några hela slinker ner  
    Mina tuggas inte, utan går rätt igenom.
    Men precis som med physsilymfrön kan man ju mala till mjöl, och då borde man ju rent teoretiskt få i sig betydligt mer... Frågan är om det är DÅ de innehåller så mkt som står på påsen, eller om det är när de passerar hela. På physsilumfrön står nog det som gäller om de mals har jag för mig...
  • jeng
    LoveMyFamily skrev 2011-03-21 16:02:56 följande:
    Frågar igen: Fiberhusk, ska den verkligen stelna på typ 2 sekunder?
    Ja, men om man tex har det i pannkakssmet eller i brödsmet, så brukar det ju innebära att man har haft för lite vätska (eller för mycket fiberhusk) i smeten om den blir jättestel!

Gör man stor sats av nåt med fiberhusk, som inte ska in i ugnen på direkten tex, så brukar det löna sig att göra 2 omgångar vanlig mängd istället, eftersom det stelnar så att man får späda och späda annars! De sista pannkakorna/bullarna har alltså en förmåga att bli aningens vattniga och tråkiga om man gör så!  
  • jeng

helene,
    Ja det tycker jag att jag brukar göra också! Man kan inte hålla med om allt som sägs. Den här gången var det dock  mer åt "håll käft och försvinn så dom som kan nåt kan få svara istället!" och det var lite väl tyckte jag! Då kände jag att jag behövde koppla bort ett tag!

jag är också gärna med och fotar mig i bikini!  

• jeng
    Mandel skrev 2011-03-21 16:37:31 följande:
    Lite frågor då...

Ungefär hur många gram fett ska man få i sig på en dag? Hur många gram protein? Är det någon relation med den egna vikten och andelen procent eller gram av protein eller fett jag ska få i mig?

Ju färre kolhydrater desto bättre har jag förstått, men resten är inte införstådda i hjärnan än...
    Det finns exempel på ratio för någon som går ner i vikt på 1 eller 1.5 gram protein per kg kroppsvikt (målvikt!). Jag är en protein-människa (och har GI i ryggen) så jag tycker att 1 gram är för lite! Jag satsar på ungefär 1.5 men ibland blir det mer och ibland blir det mindre. Ett överskott av protein kan vara negativt pga att överskottsprotein omvandlas till glukos. Det är dock bara ca 30% av proteinet som faktiskt blir glukos i slutändan, så det är sällan någon stor katastrof. Och dessutom krävs rätt stora mängder.

Så jag som har målvikt på ca 60 kg, äter ca 90 gram protein per dag.

Om man följer ratiot 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5 E% kolhydrater, så hamnar man på ca 150 gram fett till 90 gram protein. Och mindre än 20 gram kolhydrater.

Om man tycker det räcker med 1 gram / kg, så äter man ca 60 gram, och då bör man äta ca 110 gram fett, och mindre än 20 gram kolhydrater.

Anledningen till att jag säger mindre än 20 gram på båda, är att om man ligger högre på kolhydraterna, så brukar man inte alltid följa samma fördelning på E%. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**