• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Yena,
    Jag har ju, pga sjukdom och elände, egentligen inte kunnat köra ordentligt mer än 4-8 veckor! Första veckorna är ju alltid ett nedrans hoppande. Först går man ner snabbt (vatten) och sen v2 brukar det stå still. Och v3 brukar man kunna se sin reella uppgång eller nedgång per vecka. Och så ska man dessutom fajtas mot mensvatten, träningsvärksvatten, saltvatten (jaja....) och annat som gör att kroppsvikten varierar oerhört från dag till dag och vecka till vecka. Jag blir oerhört ledsen för att jag vet att jag har en svår kropp, som lätt går upp i vikt av minsta fel. Jag vill alltså gärna ha det där beviset för att det faktiskt kommer att gå neråt, sakta men säkert! Förväntar mig inga 2 kg i veckan, eller ens 1 kg. Men jag skulle vilja spola fram tills om ett par veckor, då jag vet om det går neråt eller uppåt med de "inställningarna" jag har nu!!! Det hoppar upp och ner, och även om man VET det, så blir man skitdeprimerat ibland över vad vågen säger... Det är kanske en del av processen att lära sig att leva med det!

Det här är också en av anledningarna att jag väger mig ofta. För om jag ska väga mig varje måndag, och råkade äta nåt salt på söndag kväll, så kanske jag får en jättefel bild av vad som faktiskt har hänt på vågen. jag väger mig hellre ofta och får nån form av överslag. Plus att jag ser vad mycket vågen går upp om jag äter en riktigt salt iddag osv. PÅ så vis blir det iaf lite lättare, för man blir mer medveten om hur det varierar! 

• jeng
    tantgredelin01 skrev 2011-03-23 19:07:00 följande:
    Jag har blivit av med kvälls- och sockersuget. MEN, jag går inte ner i vikt (
    Har ätit LCHF i två veckor och jag står bara helt still på vågen  *suck*
    Antagligen äter jag för mycket kolhydrater ändå?
    Så här kan en dag se ut för mig, någon som kan påpeka några fel för mig?
    Hittar inga större fel. Som jag nyss skrev så är det ofta så att v1 rasar man vattenvikt. v2 stor man still. och v 3-4 så brukar man börja se om man går upp eller ner på dieten. Det tar helt enkelt så lång tid innan kroppen är med på noterna och "litar" på att den kommer få fett även i framtiden.

Håll ut i 2 veckor till och se vad du har fått för resultat då. Då kan vi hjälpa dig om det är så att du inte får de resultat du vill ha! 
  • jeng

Viggooden,
    Låter som du säger själv att du borde hålla dig helt borta från sötsaker ett tag. 2 dl mjölk lär inte heller vara bra för ditt sötsug!

Jag skulle råda dig till att köra rejält strikt i 2-4 veckor, och sen kanske öka på med 5 gram per vecka om du känner att det är för strikt. Då får du en detox från sockerberoendet och förhoppnignsvis ändras dina smaksinne så att du kan bli nöjd av mindre söta grejer sen! 

• jeng
    yena89 skrev 2011-03-23 19:22:07 följande:
    Jucea: Tack, jag vet att det är så :( Men jag är väldigt viktfixerad av mig. Egentligen skiter jag i om jag väger 65 eller 75 bara jag är nöjd med kroppen :/
    Ska försöka att bara väga mig varannan vecka eller 1 gång i månaden bara. Nu kollar jag flera gånger om dagen, inte undra på att man blir lite deppis haha :P
    Jag är likadan själv. Som sagt, jag gillar att ha koll på mina naturliga variationer... PLus att jag har uppgångar på LCHF i bagaget, så man är väl lite nojjig! :-P
    Jag tänker samma. Jag har ju en målvikt. Men vikten som sådan kvittar ju egentligen, utan det är ju så som jag såg ut förr vid den vikten, dvs mina kläder passar osv, som jag är ute efter! Sen om jag har tränat till mig muskler och vågen visar 5 kg mer, det kan ju kvitta i slutändan. Men när man är ett fetto utan muskler så får man ju gå på vikten på vågen helt enkelt  
  • jeng
    yena89 skrev 2011-03-23 19:36:28 följande:
    Hahah juste träningen har jag ju glömt bort. Kankse den som resulterade i dom där 2-3kg. Men, så snabbt bygger man väl inte muskler? och inte väger der väl så mkt?:P
    Jag borde inte klaga, jag får plats i gamla kläder och har till o med kunnat ge bort kläder som är för stora så :P

Ne det var mkt bättre i början när jag inte hade våg och bara kunde väga mig varje-varannan månad :P
    Nä, men träningsvärk binder vatten
  • jeng

Yena, Tack vad gullig du är!

Kavat,
    Jag började äta precis som vanligt, dvs 3 ggr om dagen och möjlighet till mellis om jag tyckte det behövdes. Äter fortfarande 3 ggr om dagen, förutom vissa helgdagar då jag äter sen frukost/lunch och då kan det bli 2 ggr. Den stora skillnaden är att jag äter betydligt mindre portioner nu än jag gjorde i början.

I början kan det finnas en vits vid att hålla fast vid sitt normala ätmönster. Efter ett par veckor brukar "lchf-mättnaden" komma och då brukar man få dra ner på mängd och/eller antal måltider! Det finns lchf:are som bara äter en rejäl måltid per dygn! Ät när du är hungrig och ät tills du blir mätt! Sen kan det vara 2 ggr vissa dagar, och 4 ggr andra dagar! Det ska inte spela nån roll. 

• jeng
    Kavat skrev 2011-03-23 20:31:33 följande:
    Ok, tack!
    Går du ner snabbare nu när du äter mindre portioner än tidigare?
    Jag har inte hunnit köra tillräckligt länge i nuvarande "inställningar" än. Gick ner till 10 gram (från 30 gram) för bara 1.5 vecka sen! Så jag räknar med att jag märker hur det fungerar om en vecka eller ett par.

Vet dock att i höstas klarade kroppen inte av 20 gram, utan jag var tvungen att ligga på ca 10 gram per dag för att gå ner. Och då gick det sakta men säkert. Jag har gått ner knappt 20 kg sista året, så min kropp är lite tveksam till att släppa fler kilon nu, så jag får kämpa!

Jag märker ju dock tydligt på kalorier och annat (jag räknar) att jag äter betydligt mindre mängder nu än för en vecka sedan! Så förr eller senare så ska det ju ge resultat även på min bråkiga kropp!  
  • jeng
    tantgredelin01 skrev 2011-03-23 20:56:11 följande:
    Det jag inte riktigt förstår är hur fasen man vet hur mycket kolhydrater man äter, hur mäter man det liksom??
    *korkad* 
    Du kan till exempel skaffa ett konto på matdagboken.se och fylla i där vad du äter varje dag. Det tar lite tid i början, men snart lär man sig. Du söker tex reda på gurka, och så skriver du in att du ätit 100 gram. och så räknar den ut vad du har fått i dig. så får man totaler för hela dagen sen....

Jag räknar i ett eget excelark istället, tycker det är smidigare. men då gäller det nog att man har lite bättre koll, för det blir rätt många siffror hit och dit :-P 
  • jeng

Himmel så gott det var med mörk choklad ikväll! Inte ätit sen i fredags, så det är riktigt duktigt för att vara jag! Deppar lite ikväll med ett par glas supergod chardonnay, och det späder visst på chokladsuget! Tur att jag har en broms, förjag har 8 stycken 86% kakor i kylen Har visst glömt bort att ta bort det från vår standard-handlalista så det kommer hem 2 stk en gång i veckan

• jeng
    tiiitti skrev 2011-03-23 21:20:59 följande:

Jucea har du kommit till GIbiten i din blogg? är nyfiken på den. Nu kan väll hojta till när du kommit dit..? Har glömt din adress..

Hur många carbs är det i ölkorv?

Nä tyvärr inte. Hakade upp mig på hälso-kapitlet, plus att jag har alldeles för mycket på jobbet just nu, jobbar typ dygnet runt i ett par veckor till... SEN ska jag ta mig tid att skriva ordentligt igen!! kolhydratjakten.blogspot.com är adressen iaf.

Ölkorven kan variera jättemycket. Men oftast är den bra. Men från 0 till 4 skulle jag väl säga är rätt så normalt. Kan minnas fel. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**