• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Inte i toppform idag. Varit elakt trög i magen sista veckan, och troligtvis beror det på att jag inte ätit sesamfrön sen innan helgen. Igår åt jag ju det till frukost, och igår kväll så slog magen bakut och blev jättegasig och gurglig istället, och jag fick gå mer akut till toa. Sen har det fortsatt gurgla och kännas lite svullet hela natten. Ingen skön sömn alltså! Hoppas att det blir ordning nu igen när jag får i mig sesamfrön lite oftare.

Imorse var det så att jag funderade på att stanna hemma från jobbet, eller ja jobba hemma, så jag kunde ta det lugnt. Sen insåg jag att vad fasen, sån här var min mage JÄMT förr. Varenda dag gick jag med den här känslan i magen. gasig, svullen, gurglig och litesådär så man inte riktigt vet om man snart behöver gå på toa eller inte. Oerhört glad att jag inte har det så nu längre! 

• jeng

Asereth,
    Jag räknar ju personligen för att jag har en pucko-kropp! Det är ju jag själv som har bantat sönder den så jag har ingen annan att skylla på. Men som det är nu så behöver jag egentligen inte räkna några kalorier. Igår hade jag ju en extremkväll och då landade jag på under 1700 kcal ändå! En normal dag ligger det på kanske 1400 i snitt. Räknar mer för att ha koll än för att jag faktiskt kämpar med att hålla mig lågt så att säga. Räknar ju ändå ut allt annat i mitt ark så då följer kalorierna med automatiskt, och jag använder ju den siffran för att beräkna mina E% sen.

I matdagboken osv så får man ju ut kcal automatiskt också.
    Däremot så är et ju jättemånga som tror att man ska hålla sig under den där siffran som står högst upp på sidan. Men det är ju bara en ungefärlig beräkning av ens basalförbrukning, så det kan vara viktigt att påpeka för nybörjare. matdagboken är ju inte lchf-specifik, så därför finns ju information som är onödig där.

I höstas fick jag ju hålla ett max på 10 gram och ett max kcal på ca 1800 för att det skulle gå neråt. valde att sätta samma max nu, men som sagt är det inte direkt svårt att hålla sig under på kcal nu när lchf-mättnaden kommit igång så egentligen skulle jag inte behöva räkna just kalorierna.

• jeng
    Majlo skrev 2011-03-24 09:59:40 följande:
    Halloj
    Igår åt jag (enligt matdagboken) 
    191g Fett
    106g Protein
    16g kollisar
    tot: 2220 kcal

Kanske lite för mycket kalorier??
    vad tror ni annars om detta? 
    Du får gärna skriva E% fördelningen också, för den ska ju matdagboken räkna ut åt dig.
    mängden protein ligger kanske lite högt, men ingen fara. och om min hjärna tänker rätt så verkar du ha ganska mycket fett till ditt protein, dvs en väldigt hög E% fett. om du tycker att du "öser på extra" så bör du inte behöva göra det alltså.
  • jeng
    Faile skrev 2011-03-24 10:35:36 följande:
    www.kostdoktorn.se/uppsalastudien-inte-ens-en...

Där tror jag det är rätt studie det skrivs om. Det är inte ens i närheten av en lchf-kost som studerats.
    Ja, den där läste jag om! Den atkins de pratar om, är i princip samma sak som vårt GI fas 3, dvs den fasen där man till stor del följer livsmedelsverkets kostråd, men ser till att välja produkter med lågt gi (dvs fullkorn osv). Det är alltså en lågfettsdiet som har testats!

Strikt Atkins däremot, precis som strikt GI (fas 1) är ju i princip samma sak som LCHF, med små variationer. Men det har dom som sagt inte testat...

Att kalla 45E% kolhydrater för lågkolhydratkost, det är ju helt sinnes.... På en diet av 2000 kcal om dagen så är det alltså ett intag av 225 gram kolhydrater. (Och ungefär ca 125 gram protein och 66 gram fett skulle jag gissa)
  • jeng
    Malle68 skrev 2011-03-24 10:50:06 följande:
    En liten fråga till er som är insatt i LCHF: Hur är det med ost? Kan man äta för mycket? Finns det någon begränsning?
    Köper ost med max1,5g kolhydrat.
    Kan och kan... Man kan ju överäta av allt!
    Om du vill äta strikt och har satt ett max på tex 20 gram kolhydrater per dag, så får man ju tänka på vad annat man äter också, som bidrar med kolhydrater.

Men om vi utgår från att du inte äter några andra kolhydrater så är det nog svårt att äta för mycket hårdost. 1.5 kg ungefär, för att komma upp i 20 gram kolhydrater

Vissa kan vara känsliga mot just hårdost. Alltså att det hindrar i viktnedgången. Likadant kan vissa vara känsliga mot mejerivaror (grädde/CF) eller kaffe eller brödliknande produkter. Det går tyvärr inte att säga generellt. men sett till kolhydratmängd så är ost ett ganska säkert kort! 
  • jeng
    Majlo skrev 2011-03-24 10:54:31 följande:
    Kollade precis detta
    77,65 E% fett
    19,14 E% protein
    3,21 E% kollisar

Ja det var ju inte så farligt. Riktigt bra faktiskt.

Men nu blir jag väldigt osäker, för ett ställe som jag har som beräknar E% får helt andra siffror..... haha, måste kolla upp det.
  • jeng
    jeng skrev 2011-03-24 11:01:20 följande:
    Ja det var ju inte så farligt. Riktigt bra faktiskt.

Men nu blir jag väldigt osäker, för ett ställe som jag har som beräknar E% får helt andra siffror..... haha, måste kolla upp det.
    Nej det är jag som tänker fel. Mitt andra ställe räknar i gram, och jag tyckte att 191 gram fett till 106 gram protein lät "fel". Men det är inte så fel som man tror. Idealet hade varit 191 gram fett (som du åt) och 143 gram protein. Eller 106 gram protein (som du åt) till 140 gram fett.

Det var det som blev fel i mitt huvud. Att det är väldigt många gram för en liten skillnad i %

• jeng

Kaya,
    Så din strömming blev lyckad igår??? MUMS låter det, även om jag inte är en fiskmänniska  

• jeng
    Malle68 skrev 2011-03-24 11:20:52 följande:

Känner att det stannat av helt i viktnedgång o jag äter så strikt förutom att jag äter hårdost på fm fikat o på em fikat för att inte bli hungrig. Är det enda jag kan tänka mig! 
    Äter i för sig gärna sås gjord på grädde, kryddor och soya oxå men det är ju inte ens en deciliter om dagen.
    Känns nästan som om jag går upp i vikt istället! 
    Äter inget bröd, ingeting av potatis, ris pasta, inget socker m.m

Räknar du? Hur länge har du hållt på?
  • jeng
    Kaya skrev 2011-03-24 12:01:42 följande:
    Vissa av oss kanske inte skulle ha något emot det...
    Jag tar gärna större boobs om jag får välja! Har dock köpt en helt ny uppsättning BH nu, så det vore ju ganska otaktiskt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**