Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vaknade med joooooordens träningsvärk i låren i morse så idag blir det en ofrivillig vilodag. Så då passar jag på att ta min fastedag när jag ändå bara ska sitta på arslet. Lite jobbigt utan mental förberedelse faktiskt i och med att jag bestämde mig i morse. Men, men...imorgon bitti ska jag njuta av pones med bregott och ost. Redan hungrig!!!

• Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-13 08:17:08 följande:
    Ok, Martina76! Heja dig! Jag kör min fasta torsdag lunch till fredag lunch. Kör du "bara" 24 timmar denna gång?
    Nope, tills i morgon bitti - 36 timmar mao.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-13 08:21:58 följande:
    Du ska fylla på med protein inom 30 minuter efter avslutat träningspass. Musklerna blir "ärrade" av träning och behöver påfyllning med proteiner så de reparerar sig igen. Så att käka nötter efter träning är ju inte optimalt. Ta med två kokta ägg till gymmet och käka när du tränat klart.

Jag käkar senast 1,5 timme innan träningspasset börjar och då bara en liten portion.  
    Måste man alltså äta efter träningen? Blogg-Martina säger ju att man ska äta när man är hungrig. Är inget ägg-fan. Funkar det med ost efter träningen tror du?
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-13 08:23:39 följande:
    Just ja, tänkte fel. Du har ju inte ätit sedan i går kväll, antar jag.
    Det blir lätt så, att man tänker fel alltså, när hjärnan inte får de livsnödvändiga kolhydraterna!
  • Martina 76
    Johanna200 skrev 2012-03-13 10:46:51 följande:
    Gött eftersom att jag sedan jag började med LCHF nu äter mycket mer grönsaker än jag gjorde innan Skrattande 
    Men så har jag ju också fått betydligt bättre hud är vad jag hade tidigare Skrattande
    Samma här!
  • Martina 76

Nins: Detta angående att man behöver proteiner efter träning. Nu är ju inte Martinas blogg ett facit på något sätt men jag ställde följande fråga:

Ska man alltid lita på sina hungerkänslor? Är det ok att gymma tungt och köra en intensivspinning och lägga sig utan mat om man inte ar hungrig?

och fick följande svar:

Ja absolut! Inget får igång förbränningen som att springa en mil & sen inte äta något förrän nästa dag, kroppen bränner fett som aldrig förr då :) Är man inte hungrig så är man inte :) 

Ibland vet jag inte vad man ska tro på... :-/ 

• Martina 76
    Die Mutter skrev 2012-03-13 14:03:21 följande:
    Tycker att det är en avvägning överlag ang miljötänk versus lchf.. Är ju inte "klimatsmart" med lchf överlag pga mycket animaliska produkter som "kostat" mycket energi att få fram. Men å andra sidan äter vi nog överlag mindre kcal än vad de flesta gör vid vanlig kosthållning - så då minskar ju ändå den totala energi som krävts för att producera vår föda
    Och så har jag fått intrycket av att många lchf-are å andra sidan väljer mycket ekologiskt, bl.a. pga bättre näringsvärden: så där kanske man ändå drar sitt strå till stacken!! Deesutom, mycket av det man äter som lchf:are är helt givet att man kan köpa närodlat och svenskproducerat = mindre CO2-utsläpp för transport tvärs över klotet...
    Ang. suckralos vet jag inte om det är "avgjort" ännu vilken effekt det har på miljön (att det rinner rakt igenom reningsverken och ut i miljön där det är väldigt långsam nedbrytningstakt vet vi ju - men har ej sett något om man har utvärderat vad det får för effekter om det sedan ansamlas i vattendrag etc...). Det var lite av mina tankar i frågan
    Fast äter man verkligen så mycket mer animaliska produkter? Mer ägg äter jag, men i övrigt har jag bytt ut potatis och spannmål mot grönsaker. Jag tror att detta gäller de flesta LCHFare. Samma sak med grädde och creme fraiche - man byter ju ut sina gamla light-prylar mot fullfeta, men man äter ju inte mycket mer av någonting. Snarare tvärtom - att man totalt sett äter mycket mindre!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**