Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Var förresten och köpte längdskidor igår kväll, så förhoppningsvis får jag tillbaka dem vallade och klara imorgon. Känner lite skräckblandad förtjusning över det hela. Jag har inte åkt skidor sen mellanstadiet, men önskat mig ett par till jul de senaste typ 15 åren. Nu kände jag att det var dags att ta tag i det själv. Men jag känner mig lite rädd för att se ut som en tok i spåret, åka åt fel håll, paja spåren, köra in i folk etc etc. Hoppas nu bara att jag verkligen tycker det är kul när jag lagt ner så mycket pengar på det.

• spökplumpen
    Ninis skrev 2013-01-18 10:31:29 följande:
    Varför gör du inte rättikagratäng i stället för potatisgratäng? Smakar ju likadant, men betydligt färre kolhydrater och ingen stärkelse i rättikan.
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Jag har testat rättikagratäng en gång och det gör jag inte om, det föll oss inte alls i smaken. Men jag har ju alltidmöjligheten att avstå från potatisgratängen även om jag gör den till sambon.
  • spökplumpen

Dt här med att äta protein efter träning, gäller det all träning eller är det mest bara om man tränar mycket och tar ut sig helt varje gång? Jag tänk för en sån som jag, som tränar lite halvhjärtat då och då. 20-60 min på gåbandet tex med blandad gång och joggning. Behöver man tänka på att äta efter sån träning eller är det overkill?

• spökplumpen

I lördags var det tänkt att jag skulle inviga mina skidor men det var så kallt att jag inte hade valla för -13 grader nysnö. Så jag plockade fram mina skridskor istället och åkte 5,2 km. Jag åkte förra året också, då jag vägde 13 kg mer än idag, och jisses vilken skillnad det är!!! Förra året höll jag på att dö efter ett halvt varv och svor typ över att de inte hade soffor utställda längs banan så att man kunde vila. Då tog jag mig 2 varv runt och hade så ont i hela kroppen att jag trodde jag skulle dö. I år fick jag visserligen sätta mig efter 2 varv, men det var för att snöra om ena skridskon. Vid 4varv bestämde jag mig för att 10 varv (4 km) var lagom för första gången, men när jag var på varv 9 började jag fundera hur långt 10 varv var och sa till mig själv att inte kan jag stanna på 4 km. Så det blev 3 varv till för att spräcka 5km. Otränad som man är glömde jag helt bort att stretcha efteråt, men det är å andra sidan skönt med träningsvärk. Är jättesugen på att även testa skidorna men min första chans till det blir om 2 veckor så håll tummarna för att det finnas kvar snö då. Men isbanan har öppet till 21 på vardagarna så förhoppningsvis kan jag lyckas klämma in nåt mer pass i veckan.

• spökplumpen
    Ninis skrev 2013-01-21 12:00:39 följande:
    Anledningen till att man ska inta protein efter träning är ju för att hjälpa musklerna att återhämta sig. Musklerna blir ju "ärrade" när man utsätter dem för träning. Om du bara promenerar behöver du nog inte ta protein efteråt. Men efter alla annan träning skulle jag göra det. Får jag fråga varför du tränar halvhjärtat? Du kommer inte få de resultaten du eftersträvar om du gör något halvhjärtat. Ska man träna, så ska man träna. Då är det bättre att satsa allt. Och vad "allt" är anpassas ju så klart till varje individ eftersom vi alla har olika förutsättningar.     

Ja alltså resultatet är att jag vill må bättre och bli lite plattare, men mer mål än så har jag inte. Jag är mammaledig med en 1,5- åring och en 3-åring så all min träning sker med dem runt omkring mig och då är det svårt att ha fokus på mig själv. Dessutom måste jag ha någon som skrämmer skiten ur mig för att ge allt. Önskar mig en pt som jag knappt ens törs säga hej åt utan att få en utskällning. Min självdisciplin är....äh ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett röken av den! Aminosyrorna som det har surrats lite om, är det kapslar som man bara sväljer eller? Jag brukar (de få gånger det händer) träna efter frukost så jag är aldrig hungrig när jag är färdig och jag avskyr typ smoothies och annan skit man ska dricka. Mat ska tuggas, inte klunkas ner.
  • spökplumpen
    Ninis skrev 2013-01-21 18:10:48 följande:
    Hahah, ja en sån PT skulle man ha. Jag har dock en ganska snäll men bestämd PT Jag använder grenade aminosyror (BCAA) i pulverform i smaken citrus  www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/bcaa-xplo... Testa att träna innan frukost. Kortisolnivåerna är som högst på morgonen och man bränner mest fett om man tränar innan man äter        

Jag pallar inte att göra något innan jag har ätit frukost. Jag vaknar och sekunden jag slår upp ögonen är det avgrundshunger och seriöst dåligt humör. Har dock testat att träna innan frukost några gånger, men jag har ingen som helst ork och avbryter alltid för att gå hem och äta. Jag tränar som bäst 1,5 timme efter frukost, då är jag full av energi. Men ur fettförbränningssynpunkt skulle jag önska att jag kunde ta mig en kaffe och träna innan frukost jag med (och jag dricker inte ens kaffe men det ska boosta förbränningen det med). Veka jag orkar inte ens göra mina plankor innan frukost, faller död ner...
  • spökplumpen
    Ninis skrev 2013-01-21 18:28:23 följande:
    Spöklumpen, Vad olika det kan vara. Jag är aldrig hungrig direkt när jag slår upp ögonen. Kan lätt vänta med att äta 1-2 timmar!

Ja, som tur är har inte sambon samma morgonhumör. Han är aldrig hungrig när han vaknar och äter lunch som dagens första mål. Nu läste jag lite omaminosyrorna och man kanske skulle testa att ta dem inna frukost, träna och sen ta några till och/eller frukost. En gång kan jag ju kosta på mig att testa iaf. Fast det är synd att det inte finns bilder eller står hur stora kapslarna är på de olika märkena. Är det någon fördelning som är bättre än andra när det gäller beståndsdelarna?
  • spökplumpen

Banantelefon:Har du legat högt när de testat blodsockret på mvc? Annars ser jag ingen poäng med det. Här (Linköping) görs glukosbelastning på överviktiga samt de som ligger nära gränsvärdet när man testar på mvc. Jag skulle egentligen ha gjort det när jag var gravid sist med tanke på vikten, men eftersom jag hela tiden hade så låga värden (3-5) behövde jag inte göra det.

• spökplumpen

Det där med långvarig huvudvärk, det hade jag med när jag körde igång med lchf förra året. En månad med huvudvärk var ingen hit varken för mig eller min familj, Gud så lättirriterad jag var. Men det går över till slut.

• spökplumpen
    stjierna skrev 2013-01-25 11:38:58 följande:
    Ang långvarig huvudvärk så kan man lindra den genom att tillföra lite mer kolhydrater (grönsaker, bär, nötter, rotfrukter) i sin kost och sedan trappa ner på veckobasis. Då lär sig hjärnan att fixa tillräckligt mycket ketoner för att kunna 'fungera' normalt utan massa tillskottskolhydrater i kosten.

Intressant. Och jag som ändå gjorde just precis så och trappade ner allteftersom. Kanske hade behövt ta det ännu mer kolhydratsliberalt. Så här i efterhand låter det iaf logiskt eftersom jag av erfarenhet lärt mig att min kropp verkar behöva ganska mycket kolhydrater för att magen ska funka och blodsockret inte ligga vid fotknölarna hela tiden.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**