• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

unimum skrev 2011-05-22 22:39:46 följande:
    Hej!
    Jag äter också enligt LCHF och undrar om ni läst denna forskning?

www.annals.org/content/153/5/289.abstract
    www.livskick.nu/index.php/kost/mat/1110-minsk...

(hoppas att det är OK att jag kastar in en fråga i denna tråd!)
    Här kan du läsa bla kostdoktorns anmärkning gällande studierna,
    http://www.kostdoktorn.se/svd-om-fettkriget
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Fiaz skrev 2011-05-23 14:18:30 följande:
    Aldrig ätit köttfärssoppa men det såg smarrigt ut!
    Nej jag har inte heller gjort det, men tyckte det såg så gott ut. Kommer dock minska mängderna lite, vi är ju bara 4 i familjen. Och så några goda lembas till det blir nog bra. Lägger upp det i recepttråden sen om det är gott
  • Faile
    Fiaz skrev 2011-05-23 15:24:25 följande:
    Är det förresten någon som testat brödet som man gör i panna som jag hittade i en av recepttrådarna? Personen i fråga hade gjort kycklingwraps i det brödet, kanske påminner lite om fajita bröd!
    Fiaz skrev 2011-05-23 16:32:46 följande:
    SÅg ett bra recept på kycklingwraps i en av recepttrådarna, kolla in det, såg riktigt smarrigt ut!
    Jag har gjort wrapsen många gånger och det smakar inte bröd, tyvärr kanske man får säga. Det är omelettliknande, fast i pannkaksvariant om ni förstår. Jag skulle inte äta "brödet" bara för sig alltså, men som wraps med fyllning är det utmärkt.
    Bröden blir tåliga och passar bra ihop med kycklig/köttfärs/taco eller vilken fyllning man nu vill ha. Funkar även jättebra att fylla och sen rulla ihop och gratinera med ost över hela rullen i ugn

Vi äter de oftast två gånger i veckan, fast med olika fyllning bara.
  • Faile

Lustigt hur folk envisas med att komma in i en lchf-tråd och predika kalorier och sen är det vi som blir kallade fanatiker

Hur som helst, köttfärssåsen igår var supergod. Kan absolut rekommendera den, även barnen tyckte det var kanongott.
    Ska länka till receptet i andra tråden men även lägga in mitt eget recept ( jag modifierade lite ).

• Faile

Kollade mina kalorier igår via matdagboken, bara för skojs skull. Kom upp i totalintag för hela dagen på 1400kcal och då åt jag alltså en köttfärssoppa som till största delen bestod av vispgrädde
    Räknade även med kokosfettet jag får i mig under dagen, mina mackor till frukost och ägg med bea till lunch.

Trodde verkligen att jag låg på iaf 2500kcal. Men det är ju allt det där småätandet som går bort och mindre portioner eftersom jag blir mätt fortare.

• Faile
    beccagranen skrev 2011-05-25 08:40:13 följande:
    Tack för all information! Att man ska äta mycket fett är jag medveten om, men att finna rätt mängd som är lagom är svårt. Nu såhär i början så känns ju allt fett som väldigt mycket, eftersom man tidigare "förbjudit" sig att äta det. Jag ligger på ca 26% i fettintag per dag, så det är väl inte helt fel.  Nötter har jag läst på de flesta ställen att dte är bra, eller bra i lagom mängd och en frukt om dagen (alt. utesluta helt). Småätandet kämpar jag med att få bort, men man har ju alltid fått lära sig att äta lite men ofta och frukt och grönt i all den mängd man orkar.  Inte minst så var jag helt slut första två dagarna, men idag känner jag mig piggare :)
    Men jag ska ta mig an ditt råd och utforska mer, tack! :)
    Att äta ofta var ju mest för att hålla schack på blodsockret, men det slipper man ju med lchf eftersom det ligger jämt hela tiden. Inga toppar eller dippar alltså.

I TS är det länkat till en veckomeny-tråd, där det finns färdiga 2 veckors menyer att inspireras av. Jag tyckte det var till stor hjälp i början när jag försökte lära mig allt.
  • Faile
    Bordeaux skrev 2011-05-25 08:50:56 följande:
    Är det mycket bättre att äta kokosfett för viktnedgång än smör?
    Jag ska ju bort snart en månad och vet inte om jag tycker det är värt att ta med kokosfett. Vill ner mer i vikt går så långsamt nu, men jag harju ett bmi på 22.11 så jag har inte mycket att ta av. Trots att jag vet att det är så så önskar man att det går snabbare

Är ekosmör med 82% fett bättre än kokosfett som delvis är härdat? Ur viktnedgångsperspektiv alltså.
    Jag reagerar bättre på kokosfett och tror dessutom på att det är väldigt nyttigt. I klass med aloe vera nästan

http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html
  • Faile
    Fiaz skrev 2011-05-25 09:19:08 följande:
    Jag tycker jag var så duktig första veckan med LCHF och frukosten, aldrig varit en frukost människa, mår illa när jag försöker, men tryckte iaf stekta ägg, äggröra med bacon, ibland med en klick philly på, och jag var lixom sugen på det till och med! Men nu så är jag tillbaka i mitt gamla och mår illa av bara tanken, tänkte kicka igång träningen väldigt snart och känner att jag kommer behöva frukosten! Suget kanske kommer tillbaka snart....
    Testa att göra nåt av knäckebröden i recepttråden. Jag börjar alltid dagen med två ost&skinkmackor, supergott.
  • Faile
    Fiaz skrev 2011-05-25 11:40:32 följande:
    Ja jag kanske skulle prova...
    Som det ser ut nu så blir frukost 2 koppar kaffe, en kopp med mjölk eller grädde och en utan
    Haha, lite skillnad då. Jag äter två knäckemackor med lite ost&skinka på och två koppar kaffe med både grädde och kokosfett i

Men jag nådde min lägstavikt igår så det verkar inte vara för mycket i alla fall. Sen äter jag visserligen sällan något förrän vid 18 när vi äter middag. Möjligen lite ost eller en till knäckemacka, men oftast står jag mig hela dagen på den frukosten.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**