• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Duntoffla skrev 2011-09-06 17:52:31 följande:
    Jag tycker inte jag äter så mycket :

Frukost: 1 pkt bacon, ägglatte
    Mellis: kaffe, kokosfett och 1 msk grädde
    Lunch: protein av ngt slag ex kyckling, lite grönt och 1 msk bea
    Middag: köttfärssås och zucchinispagetti
    Mellis: 1 lemba, Bregott och en kaffe med kokosfett/ grädde

Så kan em dag se ut ungefär. Nu vet jag inte just vad detta hamnar på men jag brukar ligga runt 1700-1800 kcal.

Tyvärr går jag ju i nuläget inte ner. Vet inte vad jag ska ändra på. Ta bort mejeri helt? Men jag har så svårt att dricka kaffe utan grädde. Några tips på hur jag ska tappa de sista kilona. Har väl ca 4-6 kg att gå ner
    FÅr du i dig lagom mycket av allt? För lite fett kan göra att viktminskningen uteblir också. Klarar du dig inte på bara ägglatten till frulle? Jag brukar klara mig väldigt bra på det och skulle aldrig kunna få i mig ett paket bacon också.
  • Bordeaux
    Teskedsmamman skrev 2011-09-06 18:08:24 följande:
    Min dag hittills har sett ut så här:
    Frukost: 2 ägg med majo, stenbitsrom och ett par droppar citron. Te med kokosfett och 2 äggulor.
    "Lunch": 2 koppar kaffe med grädde
    Middag: stekt fläsk, mozzarellaost och lite mangoraja *faktiskt*

Ikväll blir det väl en stor te med kokosfett och äggulor igen.... Det är ju så jäkla gott!!

Det här håller jag mig mätt på hela dagen.
    Åhh kan du inte laga mat åt mig med?
  • Bordeaux
    emmiz01 skrev 2011-09-07 11:08:17 följande:
    Hejsan!
    Jag är ny och har kört lchf en vecka.
    Anledningen till att jag börjat är att jag vill gå ner i vikt (ca.10-15kg)
    Det som känns vsårt är att hitta ett bra och nyttigt matshema för mig som vegiterian. Jag äter inget djurkött alls, däremot äter jag mejeri och mjölk produkter.
    Förut åt jag mkt bönor och linser för att ersätta kött.
    Nån som har lite tips på vad jag kan stoppa i mig för att täcka närings behovet och gå ner i vikt?
    http://carbzone.se/blogg/

Mozzarella ost, feta ost, stekta aubergine sulor. kolla vad de vegetariska alternativen innehåller.
  • Bordeaux
    tessimessa skrev 2011-09-08 13:13:56 följande:
    Alltså, det här kanske är som att svära i kyrkan men... here we go...
    Funkar LCHF för alla? Jag har kört strikt LCHF nu i snart två veckor och har inte gått ner ett gram! Väger 67 kg till 166 cm så det är inte så att jag inte har något att ta av...
    Maken har gått ner nåt kilo sådär men jag står helt still! Vad gör jag för fel?
    Eller ska det ta tid? Jag har hört att man ska få resultat direkt, att det är det som är så skönt med LCHF...

Börjar bli deppig..!
    LCHF fungerar inte för alla men för väldigt många. För vissa tar det lång tid innan viktminskningen kickar igång en tjej fick vänta i 3mån, vi är alla olika och våra kroppar reagerar olika snabbt. Det kan ta tid för din kropp att vänja sig och förstå att den ska göra sig av med fett, speciellt om du bantat mycket tidigare så tar det längre tid.
    Skriv in allt du äter i matdagboken.se eller minmat.se då får du svart på vitt hur du ligger till.
    Generellt sett ska man äta <20g kolisar om dagen för att gå ner i vikt, 1-1,5g protein per målviktskilo samt ha en energifördelning på ca 75% fett, 20-25% protein och <5% kolisar, E% alltså.
    Låt säga att din målvikt är 60kg, då blir det 60-90g protein och då blir det ca 120-130g fett.
  • Bordeaux
    Tetran skrev 2011-09-08 21:40:31 följande:
    Är ny på det här.
    Äter man fettet för att bli mätt, eller äter man fettet för att det bränner på viktnedgången mer?

Tacksam för svar! 
    För att bli mätt, du byter ju ut kolisarna mot lite extra fett. Ett tips är att läsa länkarna i TS och försöka läsa böcker och annan text om lchf, det är så lätt att det bli fel i början och man mår skit så det är bra att veta varför.
  • Bordeaux
    Allrona skrev 2011-09-09 10:51:39 följande:
    Hade just en diskussion med en bekant som arbetar på vårdcentral. De hade haft möte igår och då hade bla kostråd tagits upp. Min bekanta berättade att ingen av deras diabetessköterskor eller läkare vågade rekommendera LCHF till sina patienter då de fortfarande inte vet de långsiktiga konsekvenserna av LCHF. Nä, det vet man förvisso inte men å andra sidan vet man idag konsekvenserna av livsmedelsverkets kostråd och jag tycker inte folkhälsan är lysande om man säger så....
    Min bekanta som faktiskt hade tänkt börja med LCHF vågar nu inte göra det. Hon hade köpt en LCHF-kokbok men det är ju såååååå mycket fett i recepten beklagade hon sig
    Ska ta och köpa matrevolution snabbt och läsa den och sen låna ut den till henne
    Den här kokboken som nämnts tidigare, har ganska fräscha recept och är mycket mer lchf än livsmedelsverket även om det är mycket grönsaker i.

LCHF för tjejer : supermaten på medelhavsvis av Cathrine Schück

• Bordeaux
    Sigrid skrev 2011-09-09 11:24:16 följande:
    Hon var nog helt enkelt inte redo att tro på LCHF.
    Jag hade biverkningar när jag började med LCHF. Framförallt yrsel men det gick över. Hade ju läst om biverkningarna så jag tog det inte så allvarligt.
    Precis, läser man på vet man hur lchf fungerar och vad man har att vänta. Läser man inte på och har koll kan jag förstå att man slutar när man mår så dåligt som vissa av oss gör/gjort.

Kunskap är nyckeln!
  • Bordeaux
    Duntoffla skrev 2011-09-09 10:32:03 följande:
    Tack för tipset! De ser goda ut.
    Olika pannacottor och mousser finns ju också samt death by chocolate
  • Bordeaux
    Sigrid skrev 2011-09-12 16:26:14 följande:

Vi har diskuterat en fråga här hemma, hoppas ni kan hjälpa mig med svaret.

Vi har valt att äta LCHF efter att ha läst "Matrevolutionen"  eftersom det verkar förebygga en hel del sjukdommar. Ingen av oss har problem med vikten (även om jag inte gråter om jag skulle tappa några kilo, men det är inte huvudsyftet). Nu till vår fråga. Vi vill gärna kunna unna oss något sött ibland (tårta, glass m.m.) men hur funkar det när man för övrigt håller lågkolhydratkost? Min man är orolig att han ska bli tjock om han äter LCHF i veckorna och på helgen äter en skål glass. Är det så, eller kan man unna sig saker ibland utan att öka kraftigt i vikt?

Det finns lchf-anpassade sötsaker och man kan byta ut det söta mot något annat gott, t.ex. ostbricka och vittvin. Grädde och hallon, lchf-glass mm.
    Men jag skulle råda er till att inte äta något sött på en månad och sen kan ni ju smaka lite och se vad ni tycker om det. Jag provar ibland vanlig mat och det är mycket godare i minnet än i verkligheten.
  • Bordeaux
    BeccaStina skrev 2011-09-12 17:08:20 följande:
    neeej säg inte sååå, jag ska till Turkiet här nu på onsdag och stannar en vecka, ska verkligen försöka tänka på mate me kkommer det verkligen gåååå??? vi e ju barnfria för första gången (mer än än natt) så lite alcohol kommer säkerligen förtäras :S...
    Vore det så hemskt att ha en underbar semester med god mat och dryck som kostar kanske <3kg vätska som du snabbt går ner när du kommer hem?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**