• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Clanica skrev 2011-03-01 13:36:26 följande:
    Jag tror man ska skita i tabeller och vad andra tycker och tänker. Så länge DU är nöjd så är det väl jättebra.
    Absolut, jag vet ju liksom också vart jag varit så för mig är det ju enorm skillnad på tjock och tjock så att säga. *s*

Men rent psykiskt är det lite svårt att ta att det jag anser vara smalt/normalviktigt är tjockt enligt de flesta andra.

Jag har breda axlar, breda höfter och stor byst så jag kommer aldrig bli liten och nätt. Det gör mig inget längre, när jag var yngre önskade jag att jag skulle bli smal och slank nu räcker det med normal och sund.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

Här äter vi köttfärssås, spatetti till kolhydratätarna och stekt vitkål till mig.

• Asereht

Donnan från Värmland som var med i matlagningsprogrammet har en egen iPhoneapp också, jag laddade ned den när jag just fick min Iphone, det är recept  och någon guide. Fast jag tycker att hon är rätt så liberal gällande kolisarna.

• Asereht
    Kaya skrev 2011-03-03 08:22:27 följande:
    Jag skrev ett lång inlägg som bara försvann! Blä!

TACK för alla svar. Jag känner mig LITE mer upplyst även om det verkar finnas många OLIKA åsikter och uppfattningar om LCHF i tråden...

Sitter på tåget nu och mår illa. Har visserligen just haft influensa och är inte helt bra än, men det kan säkert också vara lite omställning av kosten som spökar fast jag bara har nosat på LCHF i ETT DYGN!

Frukost: Varm choklad av vatten, kakao, Oatlygrädde. Dubbelmacka av oopsiebröd med Bregott, helfet ost, skinka och sallad. Dofilus.

Jag blev lite besviken på oopsiebrödet som jag bakade första gången igår, jag hade hoppats att det skulle kännas "brödigt" men det kan det såklart inte göra med tanke på ingredienserna. Det var mer som en omelett att lägga pålägget mellan. Nån som har tips på bra LCHF-bröd som känns/smakar mer som BRÖD? (Jag misstänker att då är vi inne på nötterna igen!?)

Till lunch har jag med mig äggsallad av 2 kokta ägg, en halv avocado, dill, helfet creme fraiche, lite majonäs. Till mellis jordnötter (jag vet, för mycket carbs per 100g men det var vad jag fick tag på i skåpet när jag steg upp kl 5 imorse... *gäsp*) Hoppas jag klarar mig på detta tills jag kommer hem sent ikväll!

K
    Det här sesambrödet gillar jag:

www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx

Sen har det ju pratats Pones några sidor bak, det ska jag testa att baka idag tänkte jag.
  • Asereht
    ölger skrev 2011-03-03 09:04:08 följande:
    Har ju börjat läsa ikapp tråden men det är ju mååånga sidor

Vet att jag såg någon som skrev efterlyste sådana som gått ner det man vill och funderar på hur man fortsätter men nu hittar jag inte det inlägget... Jag är iaf en sådan

Jag har gått ner 19 kilo sedan april förra året och är ganska chockad över hur "lätt" det varit. Nu väger jag ca 68 kilo till min 175 cm och känner mig jättenöjd med det.

Hur tänker ni andra, tänker ni fortsätta med strikt LCHF när ni nått ert mål eller försöka hitta en balans som funkar med liiite mer kolhydrater?

För mig lutar det nog åt det sista... Jag hade kommit ner i 69 vid nyår och efter det tillåtit mig att äta lite mer kolhydrater och jag mår inte sämre av det. Har faktiskt gått ner ytterligare ett kilo sedan dess och inte känt att jag mått dåligt på annat sätt heller av kolhydraterna. En sak är ju iaf säker, kommer ALDRIG att äta så mycket kolhydrater igen som jag gjort före LCHF!

Vore iaf kul att höra lite hur ni andra tänker...
    Jag har gått ned 20 kg sedan oktober -10. Jag är också både glatt överraskad och fascinerad av hur bra detta fungerat.

Jag tänkter fortsätta äta så här även sedan jag mått mitt mål. Jag har som mål att gå ned ca 4-5 kg till och ett önskemål runt 9-10 kg till men jag tänkte inte fakira och greja för att nå dit. Jag har gått ned väldigt snabbt och jag känner att kroppen måste få hänga med och ta sin tid, jag vill ju inte ha massa fladdrigt skinn utan föredrar att skinnkostymen hänger med någotsådär i processen.*s*

Vad jag däremot kommer att testa när jag nått fram är att plussa på lite kolhydrater ifrom av någon frukt då och då plus Quinoa, kolhydratlåga nudlar och/eller lite mer grönsaker. Man får testa sig fram helt enkelt för sen handlar det om att hålla vikten inte försöka gå ned. Jag trivs med det här ätandet och tänket så jag fortsätter.
  • Asereht
    Mandel skrev 2011-03-03 09:26:19 följande:
    Någon som har något bra förslag på vad jag ska göra med det kokosfett jag köpt hem?

Vad har ni det till?
    Jag tar en tsk i teet. Smakar inget och ger lena fina läppar. Jag har helt slutat meed cerat/lipbalm sedan jag började med det.

Ischoklad i all ära men det är godis som är min största last så jag håller mig ifrån godisliknande och sötsaker om det inte är fest.
  • Asereht
    FiaFunderar skrev 2011-03-03 10:47:53 följande:
    Jag är inne på min 2:a vecka med LCHF och jag tycker det är stooor skillnad från vecka ett till två.

I vecka ett så kände jag riktigt hur magen drog ihop sig och jag kände mig inte svullen alls. Men den här veckan känns det inte alls så. Magen känns mer svullen (men inte mycket) och det visar inget på vågen...

Någon som har ett tips på vad jag ska göra? Är det kanske att dra ner på mejeriprodukterna?
    Personligen tycker jag att du ska vänta några veckor till innan du börjar laborera med maten. Kroppen har ju bara börjat ställa in sig efter ditt nya sätt att äta och som många påpekat så är det väldigt olika hur ens kropp reagerar och fungerar på lchf. Det är ju ingen snabb pulverdiet vi talar om utan en kostomställning.
  • Asereht

Nu har jag bakat Pones och just avnjutit två med smör och ost. Himla gott, såna lär det bli fler av!

• Asereht
    Lycka 1 skrev 2011-03-03 14:13:13 följande:
    Jag har Pones i ugnen just nu. Jag gjorde dom som tekakor och blir dom bra såtänkte jag göra mackor med ägg, majonäs och räkor. Kan nog bli bra.

Imorgon ska vi åka till ett äventyrsbad och vara där hela dagen så då behöver jag också matsäck. Får nog bli en stor sallad då som hela familjen kan äta av.
    Jag gjorde också mina som tekakor, rätt små sådana då jag gärna vill ta två, får jag äta två känns det lagom men en känns lite även om den är större. Tänk vad mkt som sitter i psyket. *s* Mina blev väldigt bra tycker jag.
  • Asereht
    tiiitti skrev 2011-03-03 15:53:37 följande:
    Idag blev de pizza till frukost. Haha,  (på lchf-vis såklart)
    Jag förstår att de kan låta väldigt konstigt för "vanliga" människa om man hör det.
    Gott va de iaf, och jag har hållt mig hela dan på den.
    Jag äter också gärna gårdagens rester dvs mat till frukost. Eller omelett som är vad jag äter när jag har dålig fantasi eller vill att det ska gå snabbt. Imorse åt jag tonfiskröra med majonnäs, cf och rödlök. Ruskigt smarrigt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**