• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Prinsessanz skrev 2011-03-03 19:37:53 följande:
    hittils ätit idag:

kl 14.00   1kopp te med grädde= inga kolhydrater.
    kl 18.00 renskavsallad
    sen kl 21.00 blir det oopsie med ost och gurka och te med grädde.
    Inte för att jag bryr mig om hur du äter/dricker men det är faktiskt kolhydrater i grädde.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

Jag gör inte pannkakor av den enkla anledningen att jag nog aldrig lyckats vända en enda utan att ha sönder den! Plättar är mer min stil, de är ju så små och fina rackare att man knappt kan ha sönder dem. Jag gör plättar med keso och har testat mig fram med mängd för att det ska passa mig och min familj i mängd och så här gör jag: stickig.blogspot.com/2011/02/kesoplattar.html

Tänkte testa att göra fläsk/ugnspannkaka med samma recept framöver.

Ikväll till middagen gjorde jag coleslae endligt Linda1976:s beskrivning tidigare. Jösses så gott! Både jag maken och tonårsdottern gillade den skarpt. Sån ska vi definitivt göra igen.

• Asereht
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 19:49:12 följande:
    jag äter 25g kolhydrater/dag och ja jag är väl medveten om att det är hela 3golhydrat i 1dl grädde och man har knappast 1dl grädde i teet,kanske har jag 2msk,så det räknar jag inte ens...
    Jag förstår hur du resonerar men du skrev = inga kolhydrater och det är ju en sanning med modifikation. Med tanke på den tidigare diskussionen där du var nogran med att påpeka hur mkt/lite kolhydrater det var. Rätt ska vara rätt, grädde innehåller kolhydrater så noll kolhydrater blir det inte även om det blir så lite så du inte ids räkna.
  • Asereht
    Mamma Tes skrev 2011-03-04 08:14:03 följande:
    Efter allt tjöt om pones så blev jag nu sugen på såna trots att jag gjort dom två gånger och inte gillat dom. Konsistensen är jättebra men jag känner en tydlig kemisk smak av bakpulvret som går igenom. Ingen annan som känner det? Blir dom platta som pannkakor om man tar mindre bakpulver mån tro?
    Jo! Jag har alltid haft lite svårt för bakpulversmak oavsett mat/bakverk så känner jag av det. Trodde ett tag att jag inbillat mig men jag reagerar alltid likadant om det är bakpulver i det jag gör, fast eg är det inte rikigt smak utan snarare en speciell känsla i munnen. MEN ponesen är fortfarande det godaste och mest fluffiga bröd jag gjort så jag gillar dem och står ut med bakpulvret.
  • Asereht

Mina pones var för övrigt fina i konsistensen idag med, förvarade i en påse i brödhyllan här hemma. Jag gjorde efter det recept som Linda1976 lade in och jag tycker de blev kanon. Jag gjorde iofs 10 små istället för 6 större och så plattade jag till dem så de blev små tekakor. Fast jag hade dem nog inte i ugnen lika länge som receptet sa då jag inte har någon äggklocka så brukar jag kolla ofta och när de var lite gyllene tog jag ut dem.

En sak att ta med i beräkningen är ju att alla ugnar beter sig lite personligt, man får ibland testa sig fram innan man hittar den tid som är lagom i just den egna ugnen. Jag känner min ganska bra numer men då vi bytte spis för något år sedan tog det ett tag innan vi var helt överrens när det kom till gräddningen. *s*

Min tonårsdotter smakade en pones igår och hon tyckte de var jättegoda. Hon är fö väldigt nyfiken på det här sättet att äta då hon har lite problem med blodsockerfall och precis som jag även är lite av en sockergris. Hon har dock inga som helst viktproblem. Hon tyckte förresten att ponesen påminde om raggmunk i smaken.

• Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 10:32:16 följande:
    Jag använder det jag länkade till några gånger igår.

Jag förstår inte hur man kan äta annat än söta saker till pannkakor. Maken har fläsk till sina.. *chockad* Själv har jag alltid haft glass, grädde och sylt eller socker/sirap. Nu har jag vispad grädde med lite vaniljpulver i.
    Jag äter gärna fläsk eller bacon och grädde med sylt till mina. Kombinationen av det salta och söta är ju jättegod! Fast numer skippar jag ju sylt. Men du förstår vad jag menar. Samma sak med fläskpannkaka, hur gott som helst med vaniljgrädde till. Vi ahr även gjort fläskpannkaka med banan i barnen och jag, hur gott som helst. Det ska jag göra på lchfvis sen när jag börjar äta frukt. *smaskens*
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 10:53:43 följande:
    Haha, jag förstår ju att en stor del av Sveriges befolkning tycker det, men själv har jag jättesvårt att associera pannkakor med "mat". För mig är det mer belöningen om man lyckats få i sig soppan eller som lyxmiddag någon kväll. Crêpes går ju fetbort av den anledningen. Sött och gott till "pannkisarna" ska det va'!
    Men crepes som är så gott! Med cahmpinjon eller kantarellstuvning och mycket ost. Förstår du vad du går miste om...måste ha lunch innan jag dööööör!
  • Asereht
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 12:20:09 följande:
    Jag älskar amerikanska pannkakor med bacon så jag tror jag har stora förutsättningar att gilla dessa pannkakor. Men jag har gjort en gång, vilket recept jag gjorde från kommer jag inte ihåg men de blev inte överdrivet bra. För äggiga.
    Jag gillar också amerikanska pancakes/plättar och brukade förr göra en variant på filmjölk och havregryn. Så det plättrecept jag testat mig fram till med keso i känns helt ok för min del och jag tycker de är skitgoda. Keson ger god smak och lite ostig känsla. Men jag gör dem som plättar, är inte säker på att de skulle hålla ihop annars. jag har min blandning i min blogg.
  • Asereht
    katja74 skrev 2011-03-04 12:23:28 följande:
    Nu har jag förberett lite för middagen; falsk potatisgratäng med oxfilé. Efteråt blir det chokladbollar och på spåret. Jag älskar fredagar!

Ingen som vet varför man svettas så förbaskat när man lägger om kosten? (tjatar lite...)
    Ingen aning, jag har inte gjort det. Å andra sidan blev jag inte illamående eller fick huvudvärk heller medan många andra verkar få sådana besvär.
  • Asereht
    FiaFunderar skrev 2011-03-04 12:24:50 följande:

Det här blev min och mannens frukost/lunch Glad
    Pones
    Hemmagjord hamburgare (blandfärs, lök, baconstrimlor, grädde + 1 ägg)
    Broccolimos (smör och broccoli)
    Majonäs
    Tomat
    Lök
    Fetaost

Det var gott men det var annorlunda att äta "bröd". Jag har inte ätit en macka på ca 5 veckor nu...

Det där såg ruskigt gott ut!

Pones är användbart, macka, pizzabotten, pajskal och hamburgerbröd. Ska testa alla varianter.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**