• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag vet inte om jag är helt vrickad i huvudet men jag ser verkligen inte det extrema i LCHF... Kanske levt efter Äkta vara-tänket i så pass många år så min verklighetsförankring ligger på en helt annan nivå. 

Denebola: Du dänger in recept på godsak efter godsak, du vet att du börjat bli min guru va? Skrattande Glassen ska absolut testas omgående!

Beträffande startkit så skulle jag beställa Matrevolutionen på cdon för 99, betydligt billigare än i affärer. För den anser jag vore vara ett obligatoriskt moment för varenda kotte nu.  

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy
    Asereht skrev 2011-03-01 11:39:49 följande:
    Hear!

Så lchf tycker jag handlar mycket om att gå tillbaka till roten, att äta för att tilföra energi till kroppen, hålla sig mätt, varm osv. Det fundamentala med andra ord. Att det sedan kan göras på ett lyxigt och väldigt njutningsfullt sätt idag mot vad bönderna osv gjorde förr är ju bara ett plus i kanten för oss efterkommande.
    Denebola skrev 2011-03-01 11:39:51 följande:
    Frågan är om det är bra eller dåligt att jag har så många godsaker på lager Men jag gillar att testa, dels för att jag inte är så strikt, och dels för att jag gärna vill ha ett litet hum om vad som kan funka att bjuda carbsätare på utan att de spottar ut. 

Kul att höra att du uppskattar det i alla fall
    Jag är helt enig er! Man kan utgå ifrån "en gång i tiden", se vad människor åt och tillämpa det. Men att utesluta all form av utveckling som skett har jag då verkligen inget intresse av. Jag har inte en tanke på att återgå till grottmansstadie. Men utifrån det äta rena råvaror och modernisera det som går så blir ju detta det ultimata sättet att leva. Jag förstår verkligen inte varför man inte ska göra det så att säga! 
  • MrsMurphy
    Asereht skrev 2011-03-01 13:05:27 följande:
    Jag har insett både av att läsa här och andra trådar på FL att jag fortfarande kommer att vara tjock även om jag når min målvikt. Det känns lite halvkasst sådär att veta att även om jag går ned 25-30 kg så kommer folk tycka att jag är tjock.

Men saken är den att jag satt en målvikt som är nåbar och inte omöjlig. Jag tänker inte svälta mig/späka mig för att bli smalare än så. Jag vill bli/vara frisk och sund det räcker för mig.

Jag fyller 40 om ett år och jag tycker nog inte att det är helt realistiskt att förvänta sig att min kropp ska återgå till samma vikt som jag hade när jag var 20. Förutom att jag då är 20 år äldre har jag burit och fött fem barn, det förändrar kroppen även på andra sätt än vikten. Själv kommer jag var otroligt nöjd och stolt över mig själv om jag når mitt mål ( ned 4 kg till) och ännu mer nöjd och stolt om jag når mitt önskemål (ned 9 kg till). Fast det stör mig fortfarande lite att folk i allmänhet kommer att se mig som tjock, det sticker jag inte under stol med. Drömmer
    Jag har aldrig lyckats vara "normalviktig", mitt bmi har alltid klassats som överviktig trots att jag varit ytterst normalviktig. Kommer aldrig glömma i grundskolan när skolsystern hade värsta föreläsningen om att jag var tjockis. Saken var att jag tävlade och tränade 8 gånger i veckan då. Min reaktion var att gå hem, dricka ett glas oboy och sen sticka fingrarna i halsen när jag insåg vad jag gjort. Sen dess så har det hållt på med matrubbningar till höger och vänster och jag tror att jag kan tacka henne för de överviktskilon jag har i dagsläget. Hon stirrade på en tabell och sabbade mitt psyke, jag är ganska säker på att min kropp befann sig i trivselvikten då. 

Jag siktar på en vikt där min kropp mår bra, det är skitsamma vilken siffra egentligen men kommer man neråt så är hurtigheten på en annan nivå och saker kommer mer naturligt.  Min kropp kan aldrig bli så där pinnsmal, tycker inte ens att det ser särskillt klädsamt ut på mig för jag är av den kralligare slaget. Men så länge inte allt för mycket fett dansar hula-hula överallt så tycker jag att det är klädsamt oavsett. 
  • MrsMurphy

"Har en fråga om målvikt, vilken är er målvikt och hur har ni kommit fram till vad som är lämpligt? " Varje gång jag kört med dieter etc så har jag haft en baktanke att jag vill ner till 65 eller något. Men kroppen har alltid stannat vid 72 och sen har det varit ett jäkla slitande att komma ner ytterligare. I samma sekund jag börjat leva normalare så har det direkt studsat upp dit, och sen så har man ju alltid fått lite bonuskilon efter "kurer". Men det tycks vara en magisk siffra som min kropp vägrar att röra sig ifrån och ärligt så har jag inte mycket överflödsfett vid den vikten heller. Så sett till kroppen så ser det bra ut där, sett till det mentala och tabeller så skulle några kilo ner till vara rätt. Jag tror att jag väljer att lyssna på kroppen denna gång.

• MrsMurphy
    katja74 skrev 2011-03-01 14:02:48 följande:
    Tack för boktipset! Ja, det är alltid bra att läsa in sig lite.

Vad skönt med en sån sund inställning! Det är upplyftande läsning, verkligen. Så tänker jag lite också, att det inte får bli för mycket av en uppoffring för då kommer jag att tappa sugen rätt snart om jag känner mig själv rätt. God mat och dryck hör liksom till livets goda och en av de sakerna som sätter guldkant på en just nu ganska inrutad vardag. Tack för peppet.
    Tror att alla kan skriva under på att man ruttnar ihop om man har en strikt diet och manisk på vikten, fungerar ett tag men sen pallar man inte mer. Eftersom jag vägrar att klassa detta som en diet så lever jag därefter. Skrattande För mig finns det inget bättre tillfälle än när det är dags att laga middag. Jag drar igång hög och bra musik, häller upp ett halvt glas rött (inte alla dagar ) och dansar runt och fixar i köket. Att snurra ihop en halvlyxig middag som smakar underbart en tisdag, dessutom på nolltid som jag känner att det mesta blir när det handlar om LCHF är en stor bonus. Och att samtidigt gå ner i vikt? Haaaaaaaaaaaallelulja!
  • MrsMurphy
    The Kittycats skrev 2011-03-01 18:25:06 följande:
    Tullish: Mina pones blev också degiga, efter 20 minuter i ugnen.
    Lät ni fiberhusken svälla innan?
  • MrsMurphy

När jag gjorde Pones så lade jag fiberhusken i ägg, jag tog dessutom 2 ägg. Och lät dessa svälla för jag hade så bråttom att få igång och var tvungen att fixa med annat. Jag smälte inte smöret helt utan hade lite halvkleggig istället. Mina Pones blev sagolika, nu vet jag inte riktigt hur det är meningen att de ska vara men jag är riktigt nöjd!

Beträffande detta med kollisar i livsmedel. Jag älskar att frossa i mandel och dammsugit hela coop på jakt efter de ultimata. "Rena" mandlar varierar mellan 5-18 på kolhydratinnehållet, helt sinnessjukt! Tror jag hittade 5 olika modeller. Det är en gigantisk skillnad om man frossar en kväll. 

• MrsMurphy
    Ziggystardust skrev 2011-03-01 21:07:27 följande:
    Jag blandar alla torra ingredienser för sig och alla blöta för sig innan jag blandar allt när jag gör pones. Jag tycker det blir lättare att röra ihop allt då. Mina pones blir jättebra!

Lättja77:Vad hittade du för märke på mandelsom var bra? Jag har bara hittat Eldorados mandlar på Willys på ca 5 kh, alla andra mandelsorter jag kollat har haft mycket högre kh.
    Vanliga lösviktsnaturgodis. Finns en där det är blandat med skal/utan skal, lättsaltade. På plocket så står det att det ska vara 5. Enligt deras sida så innehåller det bara mandlar, olja och salt. 

http://www.exoticsnacks.se/exoticsnacksprodukter.html?app=2&product=mandlar-rostade--saltade-20326

Men jag frossar a la godis så att säga så jag vill ju ha lite salt.
  • MrsMurphy
    jeng skrev 2011-03-01 22:49:53 följande:
    Vill bara kommentera att kebab absolut inte alltid bara är kött!!!
    RIKTIG kebab är bara kött ja, men det är långt ifrån alla pizzerior som kör med äkta kebab.

Precis som att rökt skinka man köper i påläggsdisken förväntas vara rökt skinka och inte pressad skinka utspädd med potatis eller mjöl, så sk aman ju ändå vara medveten om att det gäller att läsa på, eftersom det förekommer. Nackdelen med restauranger är ju att man aldrig kan läsa på förpackningen. 
    Jag skulle snarast konstatera att det är ett ytterst fåtal produkter som faktiskt är genuint rena. Idag köpte killen fläskytterfilé. Tycker att det är fantastiskt att den består av precis 88% fläskytterfilé. 

Finns så många sätt att pumpa upp och förvandla produkter så kolhydrater kan man verkligen hitta fullspäckat på de mest oväntade ställena.  
  • MrsMurphy
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 10:12:18 följande:
    Jag tror min mage ballat ur totalt
    Har mått lite illa på eftermidagarna ett tag och igårkväll blev det värre och jag började få riktigt ont i magen. Idag vaknade jag med riktigt ont och har fått sprungit på toaletten hela förmiddagen.
    I vanliga fall går jag på toaletten var 3-4 dag i bästa fall.

Någon som har tips på vad jag kan äta för att få magen i la igen. Är inte supersugen på en massa fett just nu om man säger så.
    Åt stekt ägg och skinka till frukost men det tog imot och sen fick jag rusa på toaletten.
    Ät inte om det tar emot till att börja med, ät när du är hungrig. Pressa inte i dig saker för att du lever kvar i detta om att man måste äta frukost etc. Att klämma i sig stekt ägg och skinka till frukost fast det tar emot är nog inte optimalt. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**