• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lycka 1 skrev 2011-03-02 10:30:02 följande:
    Jo men jag var hungrig, annars hade jag inte ätit. Är alltid hungrig när jag vaknar.
    Men när jag började äta så slog magen bakut liksom.

Vet inte om det är någon form av magsjuka jag råkat ut för el om magen reagerar på kosten på något sätt.
    Mår fortfarande illa sen frukosten iaf och känner mig sjukt trött.
    Testa något lättare till frukost? Baka bröd? Turkisk youghurt med hallon? Finns ingen chans i världen att jag skulle kunna smälla i mig stekt ägg direkt på morgonen. Skrattande Magen skulle garanterat vända sig ut och in. 

Men det går ju väldigt mycket magsjukor nu, vi har haft 2 vändor här på hemmaplan.  
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy
    mian71 skrev 2011-03-02 11:19:01 följande:
    Lättja, jag vill bara säga att jag gillar verkligen din positiva attityd!!
    Vad generad jag blir. Jag är frälst, men jag ser ju som sagt var enbart födelar med detta. Allting är fantastiskt!
  • MrsMurphy
    mian71 skrev 2011-03-02 12:07:03 följande:
    Du har också att bra och lättillgängligt sätt att förmedla det och det gillar jag! :)
    Jag börjar iofs ifrågasätta om det är LCHF jag sysslar med för jag blir så förvånad gång på gång när jag läser lite här och var. Att man kan uppleva samma sak så otroligt olika. Just detta med ägg och bacon, så har inte jag alls tolkat detta. 

När man ser till Dahlqvist ex så säger hon:

Ät gärna Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan. Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering. Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska. Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ. Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera. Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter. Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder). Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.
  • MrsMurphy

Men skit, jag hade ju skrivit värsta avhandligen om hur min dag ser ut och varför jag är världens lyckligaste människa. Just detta att jag ser miljoner av möjligheter att variera otroligt och ändå hålla sig under 20 per dag.

• MrsMurphy
    jeng skrev 2011-03-02 13:06:11 följande:
    Vad menade du med "ägg och bacon" alltså... Vad är det du inte håller med om?

Man måste ju tillägga att Dahlqvist i den där listan säger vad som är ok och bra att ha hemma. Det säger inget om att sålänge man äter bara av dom där sakerna så går det bra. Det finns ju ytterligare regler som man måste ta till sig för att det ska bli riktig lchf menar jag!

Är man mer liberal så kör man kanske bara på 5/100-regeln. Är man strikt så lägger man till max 20 gram. är man Skaldeman-anhängare så lägger man till Ratiot. 

Fördelen (och ofta också nackdelen) med lchf är ju att det är individanpassat. Man måste prova sig fram och hitta SIN nivå på kolhydrater, vilka produkter som fungerar och inte fungerar, om man trivs i ketos eller inte och så vidare. Fördelen är ju att det är friare. Alla måste inte äta strikt, tex. Nackdelen är ju att alla kan ha olika uppfattning om vad lchf är, och därmed får man olika råd från olika personer. Det är ju få som är pålästa på alla olika metoder. Av den anledningen brukar jag alltid börja med att fråga "vilken lchf äter du" om jag ska svara på frågor eller ge tips. Vissa vill ha strikta tips, andra mer liberala, vissa kan inte äta mejeri och då vill de ju ha andra tips osv osv. Vissa vill gå upp i vikt, och behöver öka på kolhydraterna lite, vissa har lite att gå ner, vissa mycket. Allt är ju individuellt.

Oj, vilket utläggning det blev. Jag menade det absolut inte som nån kritik till dig, utan mer bara en förklaring på varför man kan tycka olika, och få olika svar från olika LCHF:are. 
    Jag har stött på allt för ofta just detta att folk säger att det inte fungerar för att de inte klarar av att leva på bacon och ägg, jag har inte alls tolkat detta som så. Jag tror inte att stenåldersmän hade spis och stod och stekte det hela dagarna. Glad

Jag kör på att jag vill ligga under 20g kolhydrater om dagen, men jag tycker det finns utrymme för rätt mycket ändå. När jag lagar mat så kör jag på kött/kyckling eller fisk, jag har ett tillbehör med grönsaker, jag har sås, jag äter goda ostar, jag äter snacks på kvällen, jag dricker vin, jag är inte totalt strikt med andra ord. Och som sagt att klassificera att LCHF består av ägg/bacon är totalt främmande för mig för jag upplever det inte som så. Har man koll på proportioner och totalintaget så kan man tillhöra en ganska strikt del om målsättningen är under 20. Och ändå njuta fullt ut. Håller med om att alla har ju "olika modeller", men att klassa ut LCHF för att de inte klarar av att äta enbart ägg och bacon typ så känner jag att man missat ganska mycket. Skrattande
  • MrsMurphy
    MrsQuitaz skrev 2011-03-02 13:19:54 följande:
    Jag har helt slut på ideer. Alla måltider känns tråkiga och krystade. Snälla någon hjälp mig att komma på lite olika rätter att laga =)
    Jag har hamstrat recept och tips här i tråden/andra trådar så jag sitter här med ett 19 sidors word dokument. Jag kan maila över om du vill? Skrattande
  • MrsMurphy
    Denebola skrev 2011-03-02 14:38:09 följande:
    19 bara? Jag har ett på 43 sidor Och ett 13-sidorsdokument med recept på godsaker...
    Den här tråden är ju bara 114 sidor lång! Du har hamstrat längre! Men jag kan gärna ta ditt också...

MissyPissy: Mailar! 
  • MrsMurphy
    jeng skrev 2011-03-02 16:34:30 följande:
    Nu är jag hemma och har satt ungarna framför Musses Klubbhus. Min stora tog nappen och gick och la sig när vi kom hem, så jag fick locka med nåt intressant så han håller sig vaken ett tag till. :-P

jag ska börja skriva faktatexter till min kolydratblogg.  Ska bli så himla kul! Äntligen ska alla mina intressen få komma ner på pränt!  

Kom gärna med förslag på saker som ni vill ha förklarat, eller som ni hade önskat att ni fått förklarat när ni började! 

Bloggen kommer altlså inte vara en ren lchf-blogg, uan jag kommer fokusera mycket på näringslära, och just på kolhydraterna och fördelarna med att ta bort, förminska eller välja rätt bland dom. Så det blir också en hel del GI, hälsofrågor och såna grejer har jag tänkt!

Ska dock börja skriva i textfiler först, så att jag kan jobba en del med texterna innan jag lägger ut dom! 
    Jag känner att jag har dålig kontroll på näringsläran, jag skulle vilja få rätt tänk på den biten. Man är ju så pass hjärntvättad på alla dessa vitaminer och mineraler som krävs bla bla bla. 
  • MrsMurphy
    MrsQuitaz skrev 2011-03-02 18:11:26 följande:
    Vilket prat om kladdkaka, är det någotn som har lust att lägga ut det berömda receptet?
    Den kom just på mail! Insåg att min receptsamling bestod av en herrans massa gotta och brödrecept. *blänger på Denebola* Lindas tips i en annan tråd om förslag på olika mat var med också.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**