Kaya skrev 2011-03-04 21:00:34 följande:
Lättja, tack för alla råd och tips och info!!!
Jag har också tokångest inför att erkänna inför omgivningen att jag testar detta... inte nog med att jag redan VAR ganska "besvärlig" och besserwisser med kosten (enligt månbga omkring mig som äter "svensson" och absolut inte förstår varför man nånsin skulle vilja prova nåt annat)...
... utan dessutom har jag haft för vana att dissa "extrema" dieter, typ LCHF och allt annat, eftersom jag minsann har varit en sådan renlevnadsmänniska och fitnessperson som absolut inte håller diet utan bara äter "RÄTT" i största allmänhet...
Min enda chans är nog att förklara det hela med mina hälsoproblem, att jag är TRÖTT på diffusa problem med magen, huden osv och bara måste testa alla olika vägar för att bli av medproblemen.
Att det till viss del handlar om några extrakilon som beror på stress och okynnesätande, och att det skulle ta för mycket tid och hård träning att bli av med dem på mitt vanliga vis (fitnesskost med mycket protein och mest lågglykemiska carbs) orkar jag nog inte erkänna inför andra...
K
Ack vad jag känner igen mig! Jag tränade och tävlade en massa i min ungdom och därifrån har jag mina erfarenheter från den biten. Men senast för ca 1,5 års sen gick jag en kost- och näringslära kurs i livsmedelsverkets regi... Jag har varit som hund och katt med människor som levt via dessa "extremdieter", herre jisses vad jag käftat här på fl. Men en dag så insåg jag att detta inte var en extremdiet och hejsan hoppsan...
Det som jag finner med detta är att det är så logiskt! När pusselbiten i form av riskerna med det mättade fettet rasslade ifrån livsmedelsverket så föll hela skiten ihop som ett korthus. Jag förstår hur de tänkt, jag förstår slutsatserna, jag förstår råden. Men när råden baseras på en felaktig slutsats så sitter de i skiten och måste uppdatera och tänka om. Men inte direkt det lättaste att diskutera alla gånger så jag inser att det blir svettigt framöver.
Men det är väl främst det resonemanget jag försöker förmedla, påvisa att detta inte är en extremdiet utan att det handlar om naturlighet och back to basic.
Men det är en vrickad bild som finns i stugorna, jag vet.