• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 18:06:20 följande:
    Men, hur lyckas du med det? Har du extra mycket husk i ditt recept? Det jag gör är med en tsk och det är inga problem att vispa runt smeten efter en stund. (För övrigt använder jag elvispen till mina pannkakor till att börja med, men ballongvisp när jag ska "fluffa" upp smeten om det sjunkit något till botten.)

Linda: Ja, du får snart döpa om tråden. 

Katja: Aaaahhh, mina ögon!! *blundar och byter till en annan tråd* Sååå godissugen!
    Jag gjorde detta receptet:

Kesoplättar

Jag har arbetat fram ett plättrecept som jag tänkte dela med mig. 

Detta behöver du för en laddning till hela familjen:

6 ägg
    2 dl vispgrädde (ovispad)
    2 msk FiberHusk
    1 dl keso
    Lite vanilj
    Smör till stekning

Blanda grädde och FiberHusk. Låt svälla en stund. Blanda i ägg och keso. Låt stå ytterligare några minuter medan du värmer upp plättlaggen.

Jag använde en matsked och tog en rågad sked per plätt ungefär. Stek sakta. Servera med vispgrädde och lite hallon.

Blir smeten för tjock så späd med lite mer grädda och blir den för lös slänger du i ett ägg till.

Vi tycker att plättarna blir supergoda

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy

Men vad fan vad delar av inlägg försvinner! 

Iaf, som synes så var det 2 msk! Men riktigt, riktigt goda! Grabben som matvägrat hela veckan rullar fram i detta nu!  

• MrsMurphy
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 18:15:17 följande:

Stackars mig. Nu ska vi äta baconlindade hjort- och fläskfärssbiffar med kokt zucchini och champinjonsås. LCHF är så trist och enahanda. Tacka vet jag ... ehm.. eller vänta nu!

*ömk, ömk*
  • MrsMurphy
    Asereht skrev 2011-03-04 18:25:14 följande:
    *ha ha* Så tjockt blev det inte för mig. Blir det för tjockt så späd. Tur att ni tyckte de var goda iaf för det tycker som sagt vi dvs jag och mina barn för maken äter inte pannkakor/plättar (gillar inte).
    Det blev jättegott! Dock så gjorde jag pannkakor, stekt i mycket smör så blev det dessa knapriga kanter som jag älskar! 
  • MrsMurphy
    Asereht skrev 2011-03-04 18:36:24 följande:
    Så det funkade att vända dem då, jag har ju aldrig försökt eftersom jag är kass på just att vända pannkakor och därav alltid gör plättar. Jag tycker själv de är supersmarriga och äter gärna många. Drömmer
    Det blir ju inte hela stekpannan men a la amerikan panncakes. Just detta att verkligen steka klart på ena sidan och sedan vända. Fungerar inte det så kan man ta modell större grytlock över och vända i och hälla tillbaka. Så brukar jag göra med omeletter.
  • MrsMurphy

Kaya: Jag har inte hållt på länge, lite över en månad. Jag har aldrig fått omställningsbesvä  utan för mig har det gått för bra. Som du säger så blir man mätt, för mätt. Jag äter 3 måltider om dagen, en frukostbrunch, middag och lite kvällssnacks utöver. Jag har inte detta hysteriska suget efter saker längre, men jag har efter att ha stabiliserat ätandet till detta lilla börjat uppskatta saker igen. I början var det nog mer äckel för jag åt efter klockan och inte kroppen. Så sug kommer tillbaka, men inte i samma skala enligt mig. 

2. Jag tar halvmycket isbergssallad/gurka till måltiden, hallon älskar jag, det gör susen för mig. Gjorde knäckebröd igår som gör att jag återigen fick uppleva denna krispiga känslan, inte fräscha men "bita" så att säga. Man finner sina vägar. Kan rekommendera att du försöker göra glass, kanske någon form av isglass? Hallon i vatten som får dra i kylen, frys in i isglassformer. 

3. Kan jag inte svara på för jag tränar inte utöver vinglaset/jag/pojkvännen som tävlar i wii. Tungan ute Det jag dock kan konstatera är att jag är överlägset piggare/raskare/friskare än när jag började.  

• MrsMurphy
    Kaya skrev 2011-03-04 19:59:09 följande:
    Tack Lättja! Vad skönt att höra att du också, liksom Ekorrfamiljen, ger mig hopp om att träningen kommer att gå lika bra om inte bättre på LCHF!!! Längtar efter att testa - ska bara bli av med detta jobbiga VIRUS som 3/4 av familjen har drabbats av *snörvel och host*

Intressant det här med antalet måltider per dag, som träningsfreak som brukar äta low-carb hi-protein fitnesskost med 2-3 timmars mellanrum dygnets alla vakna timmar känns det VÄLDIGT konstigt att det ska räcka med 2-3 måltider per dag och kanske något pyttelitet mellanmål därutöver....!

Men det är väl så med det mesta, LCHF innebär att man måste tänka TVÄRTOM när det gäller mycket.

Bacon är jättenyttigt, men frukt är aja baja...
    Fettsnålt är uteslutet, men extra fett är själva poängen...
    Att äta sällan är helt OK, man behöver inte alls äta "lite och ofta" som förut...

Jag sitter just och undrar om jag behöver/vill/ska äta nåt mer idag. Har ätit frukost (10), lunch (13) och mellanmål (17).  I vanliga fall skulle jag ha varit SKRIKHUNGRIG nu och redo för middag! Nu blir det nog om en stund örtte och kanske en bit av nötbrödet som jag bakade i förmiddags med philadelphia och skinka, bara för att det är gott att äta något till sitt kvällste, inte för att magen egentligen ropar efter något!!!

K
    A och O, ät när du är hungrig och ät tills du är mätt! Inte överäta, känner du ingen hunger så skippa. Där är nog största fallgropen enligt mig när det gäller detta för man mår verkligen inte bra av att äta när man faktiskt inte behöver. 
  • MrsMurphy
    missypissy skrev 2011-03-04 20:28:18 följande:

Jag undrar lite mer om hur omgivningen har reagerat på att ni har ändrat livsstil? Jag har läst lite om tokiga mammor och kollegor, men vill gärna höra om fler! Och ni får gärna berätta om hur ni hanterar dem.

Själv har jag faktiskt bara bemötts med nyfikenhet och intresse än så länge, vilket gör mig jätteglad. Min mamma hade själv övervägt LCHF om det inte var för pastan, som är hennes absoluta favoritmat. Men vi får se om hon kanske också blir omvänd så småningom. Och mina systrar är nyfikna och sugna på att prova också!

Jag har tokångest över detta i denna stund. Jag ska snart tillbringa en vecka ihop med killens släkt i skidbackarna. Till saken är att en är distrikssköterska eller utbildas vidare bla bla, en annan är en kille som gått ner ett ex antal kilo genom pt och därmed en herrans massa träning och omlagd kost. Till saken hör dessutom att senast idag fick vi ett mail om att visst, kött kanske är ok, men att det mättade fettet i mejeri nog är åt fanders. *suck*

Jag är en bokmal, jag har varit anställd i bokhandel sedan jag var 16 år, dvs i 17 års tid nu. Dock varit en herrans massa föräldraledig/student senaste åren. Men är det något jag är fenomenal på så är det just exakt att skövla böcker.  Men jag är verkligen inte bra på det medicinska, jag läser, greppar, men oerhört svårt att förmedla det som finns någonstans i skallen. Jag kan inte komma ihåg allt detta om hur allt hänger ihop och fungerar, i läsandets stund så har jag full kontroll men i samma sekund jag själv ska förklara saker så sitter jag bokstavligen i skiten. 

Jag kommer placeras på stupstocken, det känns fördjävligt!

Dagens andra slutsats förresten!

Man blir helt klart mer påverkad a la LCHF:are än innan!

*raj raj* 
  • MrsMurphy
    Kaya skrev 2011-03-04 20:44:04 följande:
    Lättja, OK, det låter vettigt att äta när man är hungrig, men ärdet inte lite så i början innan man är van att man trots allt måste äta lite "efter klockan"?! Jag tycker flera andra har skrivit ungefär så, att man ändå får se till att äta några gånger per dag fast man inte är hungrig på samma vis?

Jag är ju så "indoktrinerad" på fitnessmat så jag tror ju att min kropp ställer om till "svält" och börjar bryta ner muskler om det går mer än 3-4 timmar mellan måltiderna!!!

K
    Mina största omställningsbesvär (som iofs inte existerade utöver äckelkänslan) hängde snarast ihop med att jag åt efter klockan, i samma sekund som jag släppte det så var det ett minne blott. Allt är individuellt men halva grejen är nog att lära sig lyssna på kroppen. För jag gjorde missen att sitta och käka ägg på morgonen när jag inte var hungrig och jag mådde spyilla halva dagen. Äter jag istället ägg och bacon när jag blir hungrig vid 11 snåret så mår jag bra hela dagen. 

Här ska du glömma bort detta med att bryta ner muskler, hunger är dessutom inte farligt!  Nu bryter du ner fett, inte muskler!
  • MrsMurphy
    Kaya skrev 2011-03-04 21:00:34 följande:
    Lättja, tack för alla råd och tips och info!!!

Jag har också tokångest inför att erkänna inför omgivningen att jag testar detta... inte nog med att jag redan VAR ganska "besvärlig" och besserwisser med kosten (enligt månbga omkring mig som äter "svensson" och absolut inte förstår varför man nånsin skulle vilja prova nåt annat)...

... utan dessutom har jag haft för vana att dissa "extrema" dieter, typ LCHF och allt annat, eftersom jag minsann har varit en sådan renlevnadsmänniska och fitnessperson som absolut inte håller diet utan bara äter "RÄTT" i största allmänhet...

Min enda chans är nog att förklara det hela med mina hälsoproblem, att jag är TRÖTT på diffusa problem med magen, huden osv och bara måste testa alla olika vägar för att bli av medproblemen.

Att det till viss del handlar om några extrakilon som beror på stress och okynnesätande, och att det skulle ta för mycket tid och hård träning att bli av med dem på mitt vanliga vis (fitnesskost med mycket protein och mest lågglykemiska carbs) orkar jag nog inte erkänna inför andra...

K
    Ack vad jag känner igen mig! Jag tränade och tävlade en massa i min ungdom och därifrån har jag mina erfarenheter från den biten. Men senast för ca 1,5 års sen gick jag en kost- och näringslära kurs i livsmedelsverkets regi... Jag har varit som hund och katt med människor som levt via dessa "extremdieter", herre jisses vad jag käftat här på fl. Men en dag så insåg jag att detta inte var en extremdiet och hejsan hoppsan...

Det som jag finner med detta är att det är så logiskt! När pusselbiten i form av riskerna med det mättade fettet rasslade ifrån livsmedelsverket så föll hela skiten ihop som ett korthus. Jag förstår hur de tänkt, jag förstår slutsatserna, jag förstår råden. Men när råden baseras på en felaktig slutsats så sitter de i skiten och måste uppdatera och tänka om. Men inte direkt det lättaste att diskutera alla gånger så jag inser att det blir svettigt framöver. 

Men det är väl främst det resonemanget jag försöker förmedla, påvisa att detta inte är en extremdiet utan att det handlar om naturlighet och back to basic.

Men det är en vrickad bild som finns i stugorna, jag vet. Skäms
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**