• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-02 20:51:28 följande:
    kolhydratjakten.blogspot.com
    första inlägget ligger ute nu! prenumerera gärna!!  
    Försökte sätta på prenumeration men det kommer bara upp en herrans massa text... Men kul initiativ! Jag ska följa!
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy

Och jag tillhör kategorien som tror att kroppen inte räknar det precisa antalet kolhydrater, jag tror inte att en sparbössa ligger i matsmältningskanalen och klockar in hur många som passerar. Dock så tror jag att kroppen reagerar hårdare av att få ett större antalkollisar i ett svep vs några då och då. 

• MrsMurphy
    Lady Dahmer skrev 2011-03-02 22:23:47 följande:
    skaldeman brukar säga att det inte är antal gram som är viktigt utan ration fett-kolhydrater-protein som spelar roll.
    Ärligt så kan jag säga att jag blir ytterst förvirrad av Skaldemans ratio, sniffat på det ibland och jag kan konstatera att jag som ändå läser på ekonomprogrammet blir synnerligen förrvirrad av hans siffror. Iofs så är det ett stort ointresse från min sida dessutom. Detta sätt att leva är ett sätt för mig att få fason på mat/levnadssätt/spöken i kosten. Det absolut sista jag behöver är att ens överväga att sitta och räkna, väga och tänka. 

Jag kör på och känner efter, min första etapp är att riktigt lära mig att lyssna av kroppen. Visst, huvudräknande sker och gallrande sker i produkter, men detta maniska bakom kosthållning ställer jag mig väldigt strikt ifrån. Jag känner inte att det är grunden i detta, inte för mig iaf. Men alla har vi olika sätt att se på detta. 
  • MrsMurphy
    jeng skrev 2011-03-03 09:14:30 följande:
    Ratiot är inget jag använder mig av dagligen för att räkna på mina måltider osv. Men jag brukar använda det när jag förklarar för andra vilka produkter man bör köpa hem, och vilka man bör lämna i butiken.

Ett tydligt exempel är vanlig hederlig röd mjölk. Den klarar grundregeln 5/100. MEN den har ett dåligt ratio. Jämför med grädde somockså är under 5/100 men har ett bra ratio. Det Skaldeman menar är enkelt sagt att man ska inte slösa sina kolhydrater på produkter som inte mättar.

Om man använder ratiot för en måltid så är det helt enkelt ett enklare sätt att räkna ut energifördelningen, som man ju pratar mycket om på LCHF. Det är inte så många som är bra på %räkning kanske, eller som förstår hur man ska räkna ut E% med kalorierna och allt som är inblandat där. Då är det lättare att beräkna ratiot, och om man har ett ratio över 1 så ligger man bra till även på energifördelningen. Jag tycker det är smart faktiskt, men självklart är det inte nån exceptionell regel som löser alla problem!  
    Jag tror att ratio tänket gör det onödigt svårt för mig. Jag är en sådan som baserar allt på logiken och det blir en extra snurr i min skalle med ratio för jag tycker saker säger sig självt när man tänker på mjölk/grädde etc. Allt handlar ju om proportioner. Inser att det är i min hjärna det sitter, alla har vi inte samma sätt att tänka. Säkert jättebra redskap för vissa.

Idag har jag bakat och fixat!

Knäckebröd, pones, kladdkaka, vaniljglass med jollonrippel, youghurtspannakotta samt löjromspannakotta.

Nej! Jag har INTE fått piss i huvudet och fullständig hybris i gottevärlden! Jag ska ju snart resa bort en vecka med en massa annat folk och det blir dagar fulla av fikande och ätande. Jag måste finna smarriga saker att kunna bjuda på (samt till mig själv och karln). Så nu testas det vilt och utvärderas. Tror att samtliga LCHF:are i länet skulle kunna komma hit och hjälpa mig bli av med eländet!  
  • MrsMurphy

jucea: Jag läste bloggen, bra! Jag hittade iaf inget fel i faktaväg/formuleringsfel! Glad

• MrsMurphy
    mills skrev 2011-03-03 17:34:36 följande:
    okej tack då kanske de håller liiiite till i kylskåp kan man tänka... Ska baka på mig ett gäng och frysa i helgen. 
    Mina höll i 4 dagar utanför kylskåpet, hade inte en tanke på att de skulle vara där. (sen var de slut)
  • MrsMurphy

Men hoppsan! Lugna och fina nu flickor! Glad

Jag tror inte att Prinsessanz kanske hänger med på att det kan upplevas lite provocerande och hårt ibland, eller? Visst, man kan diskutera, men lugna och fina i tråden för vi alla har ju samma intresse. Mitt råd till dig Prinsessanz är att försöka mjuka upp ditt skrivspråk. I skrivspråk så kan man tolka in så oerhört mycket.  Fast man inte är enig i sak så behöver det inte innebära att den ena har rätt och den andra har fel. Gråzonerna inom detta är gigantiska. Man behöver inte diskutera hårt för att det är ett diskussionsforum. Jag känner att detta är en ytterst mysig tråd och hoppas att vi alla kan acceptera att vi alla befinner oss i ett stort spann med olika modeller av detta. 

Finns så många andra ställen här på forumet som man kan stånga sig blodig...

• MrsMurphy
    Linda1976 skrev 2011-03-03 19:21:07 följande:
    Dagens mat:

frukost: 2 pones med Bregott Havssalt, skinka (å då pratar vi helmuskelskinka) och Västervikssenap.
    "lunch": 1 kopp kaffe med gräddmjölk, 1 ölkorv.
    Middag: ostkorv, coleslaw.

Om sanningen ska fram kanske jag inte är superhungrig nu heller, men nåt måste jag få i mig så det blir kanske ½ korv och lite cole slaw  
    Jag har också ätit pones till frukost/lunch, jag hade en räkröra på. Men jag står mig på det fram till middagen och jag blir nästan lite orolig att det är för mycket "tom" mat i om du förstår vad jag menar? Den rackaren är ju löjligt mättande!

Middag fläskfilé, sås, lite sallad och ugnsstekta tomatskivor med mozzarella på. Lite skum blandning kanske men gott var det!

Ikväll ska det ju testas smarr till både höger och vänster. Tungan ute 
  • MrsMurphy

Jag gjorde kladdkakan idag! Och jag min dumma jävel hade ju precis gjort vaniljglassen där man inte ska ha med äggvitor och dessa 2 åkte med av bara farten. Lite väl fluffig och halvkonstig men nästa gång sker inte samma miss, ätbara trots allt.

Dessutom verkar sukrin vara ett bra inköp för stevian ser inte direkt aptitlig ut vid tillagning. Kräks

Jag tror aldrig jag ens lyckats följa ett recept. Ambitionen från början är att göra det men det spårar alltid ut.  Dessutom när det kommer till ägg så finns det ju stora och små etc så det varierar ju vilt så där är jag inte så noga. 

• MrsMurphy
    The Kittycats skrev 2011-03-03 19:53:38 följande:
    Vad för vaniljglass, Denebolas? Eller har du något annat recept?

Jag gillar inte stevia eftersom den har lite lakritsbismak, och eftersom inte gillar den smaken tycker jag att det går igenom allt. En del talar ju om lite kall bismak av sukrinet, men jag brukar ofta ta lite mindre än vad som står och då känner jag det inte.

Jag använder tydligen bara ena hjärnhalvan, för det tog ett tag innan jag "kände igen dig" nu när du har bytt bild Skäms
    Avancerat.....
    Kände mig lite som kakmonstret och posén var lite Hamlet, "att äta eller inte äta" så det var perfekt nu!

Jajemen, Denebolas recept! Ska avnjutas om ca 30 sekunder!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**