Asereht skrev 2011-03-01 13:05:27 följande:
Jag har insett både av att läsa här och andra trådar på FL att jag fortfarande kommer att vara tjock även om jag når min målvikt. Det känns lite halvkasst sådär att veta att även om jag går ned 25-30 kg så kommer folk tycka att jag är tjock.
Men saken är den att jag satt en målvikt som är nåbar och inte omöjlig. Jag tänker inte svälta mig/späka mig för att bli smalare än så. Jag vill bli/vara frisk och sund det räcker för mig.
Jag fyller 40 om ett år och jag tycker nog inte att det är helt realistiskt att förvänta sig att min kropp ska återgå till samma vikt som jag hade när jag var 20. Förutom att jag då är 20 år äldre har jag burit och fött fem barn, det förändrar kroppen även på andra sätt än vikten. Själv kommer jag var otroligt nöjd och stolt över mig själv om jag når mitt mål ( ned 4 kg till) och ännu mer nöjd och stolt om jag når mitt önskemål (ned 9 kg till). Fast det stör mig fortfarande lite att folk i allmänhet kommer att se mig som tjock, det sticker jag inte under stol med.

Jag har aldrig lyckats vara "normalviktig", mitt bmi har alltid klassats som överviktig trots att jag varit ytterst normalviktig. Kommer aldrig glömma i grundskolan när skolsystern hade värsta föreläsningen om att jag var tjockis. Saken var att jag tävlade och tränade 8 gånger i veckan då. Min reaktion var att gå hem, dricka ett glas oboy och sen sticka fingrarna i halsen när jag insåg vad jag gjort. Sen dess så har det hållt på med matrubbningar till höger och vänster och jag tror att jag kan tacka henne för de överviktskilon jag har i dagsläget. Hon stirrade på en tabell och sabbade mitt psyke, jag är ganska säker på att min kropp befann sig i trivselvikten då.
Jag siktar på en vikt där min kropp mår bra, det är skitsamma vilken siffra egentligen men kommer man neråt så är hurtigheten på en annan nivå och saker kommer mer naturligt. Min kropp kan aldrig bli så där pinnsmal, tycker inte ens att det ser särskillt klädsamt ut på mig för jag är av den kralligare slaget. Men så länge inte allt för mycket fett dansar hula-hula överallt så tycker jag att det är klädsamt oavsett.