Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Igår la jag min andra order på kokosfett, galet så snabbt det gick åt. Sen beställde jag också glucosanol som någon tipsade om, det ska jag ta med mig till bröllopet och njuta lite extra mycket. hoppas bara att jag kan bli frisk från min förkylning också så att jag kan få njuta av ett glas vin, som det är nu är det no no i kombination med hostmedicinen.

• spökplumpen
    Glass skrev 2012-05-19 12:44:22 följande:
    Vi har ju varit iväg i några dagar, skötte mig ganska bra när det gäller lchf, men igår och i morse struntade jag i det. jag ville verkligen äta en god hotellfrukost och jag ville äta en gudomligt god efterrätt, så jag gjorde ett medvetet val och valde det.  Nu är då frågan, ska jag passa på och äta lite som jag vill idag också? Jag är ändå ur ketos och vi har en barnfri dag och kväll, så vi ska gå på bio och kolla lite på film här hemma. Jag skulle nog vilja kunna äta lite av allting som jag känner för, och sedan börja med lchf i morgon igen. Jag behöver era tankar kring detta....  

Det beror väl på vilka konsekvenser du är beredd att ta. Är du nära målvikten spelar det kanske mindre roll att komma tillbaka i ketos snabbt ochdu kanske tar lättare på en viktuppgång? Vi ska på bröllop nästa helg och då kommer vi äta det som serveras, även tårtan, och dagen efter är det brunch (vilken jag gissar kommer vara en kolhydratsexplosion) men vi kommer som sagt äta allt och njuta. Men väl hemma igen går vi tillbaka till lchf. Nu beställde jag även glucosanol så förhoppningsvis kommer det inte ge alltför stort bakslag, men oavsett så tycker jag att det är värt det. Det är så sällan man får tillfälle att gå på bröllop och då vill vi njuta fullt ut.
  • spökplumpen

Tänk i fredags hade väldigt många en superdag och idag är det mest bara skit. Även här, är sjukt sugen på vitt bröd. Sambon bakade igår kväll så att han och grabbarna skulle få färskt bröd idag. Tog all kraft jag hade att inte ta en skiva jag med. Det är konstigt att det ska behöva vara så svårt att avstå från något som man vet inte är värt det och som man bara mår dåligt av (fysiskt eller psykiskt). För mig handlar det antagligen om äl, men det är jobbigt att behöva kämpa så varje månad bara pga en hormonobalans.

• spökplumpen
    stjierna skrev 2012-05-20 11:13:21 följande:
    Jag insåg att jag hade Omega-3kapslar hemma (som dessutom var fullpackade med vitamin D3!), så nu är dom på stående intag här. Jag ska försöka minska KHintaget så mycket som möjligt utan att det blir tråkig och fantasilös mat. Jag ska minska grädde/CF/rysk yoghurt och öka smör/kokosfett. Så får vi se om det ger mig något ;) just det, kanel i kaffet också! Vet ni om det gör något för resultatet om man brygger med kanel eller om man kryddar kaffet i efterhand med kanel?

För resultatet vet jag inte, men om man har i kanel efteråt så tycker jag att det bara brukar flyta ovanpå medan man får god smak om man har i det när man brygger.
  • spökplumpen

Igår var en tuff dag när det gällde att stå emot frestelser, men jag lyckades. Dessutom så kom jag igår i mina smaljeans, vilket iofs visar på hur stor jag har varit när storlek 32 är smaljeans...men jag är glad och nöjd! Annars när det gäller viktnedgången så har jag märkt att jag går ner mer om jag äter 3 mål om dagen istället för bara frukost och middag. Men det är så svårt att få till lunchen tycker jag för då är vi alltid ute i lekparken och jag kan inte ta med mig något med ägg eftersom sonen är äggallergiker och i parken finns ingenstans att tvätta händerna. Har haft med mig ty ibland men nu är dt för varmt för det och det triggar bara igång suget när jag är ute (aldrig inne lustigt nog). I de här lägena saknar jag att kunna ta med en sandwich eller sallad.

• spökplumpen

Jo och så måste jag fråga en äcklig fråga också. Är så sjukt trött på min mage! Det har nu gått 2,5 månad sen jag sakta började lägga om kosten och sen dess har jag bara varit lös i magen eller haft diarré. När jag åt massa kolhydrater funkade min mage klockrent, aldrig några problem. Varför håller magen på så här?? Kan det vara att jag äter för lite fiber? Innan fick jag i mig fiber från mörkt bröd (så grovt att det bara var snäppet över bark) och krossade linfrön i havregrynsgröten ja och lite från grönsaker. Nu blir det inga linfrön eftersom jag håller mig borta från ty så mycket jag kan (står mig inte på det) och grönsaker äter jag heller inte särskilt mycket av. Kan det vara det som är boven eller varför ballar magen ur?

• spökplumpen

Jag mätte mig i morse och fick väldigt lustiga resultat. Hals, armar, höft hade minskat ordentligt, men midja,mage,bröst, lår och vader hade ÖKAT. Snacka om att tappa cm lustigt!! Sen att jag gått upp i midja och mage förvånar mig verkligen för jag kom ju i mina smaljeans häromdagen och det är ca 2 veckor kvar till mens. Inte kan man väl börja svullna så här tidigt eller? Det måste vara en sjujäkla äl iaf, för dt kramper och har sig och kommer bruna flytningar.

• spökplumpen
    Kattdamen skrev 2012-05-22 12:36:11 följande:
    Gravid?
    En kopp te, tack.

Nej, gravid ska jag inte vara förrens nästa år. Jag har spiral och befinner mig vid äl, MEN jag gjorde faktiskt ett gravtest igår som var negativt. Bara tanken på ägg till frukost har gjort mig illamående flera dagar och jag trodde väl inte att jag var på tjocken,, men bara för att utesluta det så testade jag.
  • spökplumpen

Detta är bara en liten reflektion från min sida, men nu är det väldigt mycket fuskande i tråden. Och när någon frågar om hur matintaget har varit så är det ofta ganska lite mat och desto fler mellanmål och kvällsgott. Själv tror jag på att äta mycket mat när man väl äter och sen skippa kvällsgottet och mellanmålen. Naturligtvis är det olika för alla men min viktnedgång blir bättre om jag äter 3 mål om dagen istället för bara frukost och middag.

Jag blir också mätt av lite, men jag tvingar i mig 2 ägg på morgonen just för att jag ska stå mig sen. Äggröra på 2 ägg med grädde, stekt i kokosfett, lite selleri och en kopp te med grädde och/eller kokosfett står jag mig på till middag, men då går som sagt viktminskningen slöare än om jag även äter lunch.

• spökplumpen

Jag som inte har ett förflutet med bantning, bortsett från lchf innan graviditet, hur kan jag dra igång en viktminskning igen? Jag har i snitt gått ner 0,6 kg i veckan och står nu med andra hälften av vikten kvar att tappa. Har hamnat på en platå tror jag, jag pendlar kring 68,7-70,5. Hur gör jag för att få fart på viktnedgången igen? Är minska mejeriprodukter det enda råd som finns? Tycker inte att jag äter så mycket sånt, men jag skulle kunna väga ett par dagar för att kontrollera. Men det låter så stelbent om det skulle vara det enda tipset?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**