• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Malle68 skrev 2011-03-24 12:13:53 följande:
    Har hållt på sedan i början av januari och har inte vägt mig någonting eftersom jag blir så fixerad vid vikten då. Gick däremot ner i 5-6 centimeter i tex midjan efter de första tre veckorna.

Räknar ingenting eftersom jag äter så lite kolhydrater.
    Ägg med bacon el skinka på morgonen någongång ibland turkisk youghurt med lite grädde o ca 10 nötter på med lite lite musli med frön.
    Annars kött av olika slag och fisk.
    Äter broccoli, blomkål eller grönsallad med gurka till o ibland sås.
    Sedan ost som mellanmål!

Är det för mycket?
    Jag håller med de andra om att det ser ganska varierat och bra ut, såvida du tillför fett. Var inte rädd för grädden och såserna (av bra sort). Men du kanske använder mycket feta såser, stekfett och feta köttprodukter osv, som inte direkt syns i din uppräkning.

Jag vill bara varna för att även om din kolhydratnivå ser helt ok ut, så känns den inte helt strikt. Sålänge det fungerar för dig så kvittar det såklart. Men även om du tycker att du väljer produkter med få kolhydrater så kan mandlar/nötter, musli, TY, broccoli, blomkål osv dra iväg ganska lätt i totalen! Jag tror absolut inte att det rör sig om några stora mängder, men lite för mycket kolhydrater tillsammans med lite för lite fett kan ha stor påverkan.

Eftersom jag själv hör till de som måste ner på ca 10 gram om dagen för att gå ner i vikt, så vill jag iaf öppna för tanken att det KAN vara för mycket kolhydrater, även om det inte ser ut att vara det. Det är väldigt individuellt vad man tål. Jag skulle chansa på att du kanske ligger kring 25 i dagsläget, men det är ju självklart bara en kvalificerad gissning!
  • jeng
    Nikhita skrev 2011-03-24 11:46:57 följande:
    Jag blir så ledsen. Är kanske känslig, men inte bara det att man själv inte trivs med sin kropp o försöker gå ner i vikt och så ska man ofta få höra av en tjej i skolan att man ser trött/sjuk ut! Snyft..
    Jätteelakt!! SÅ säger man väl inte!
    Jag kör på ACOs brun-utan-sol 1-2 ggr i veckan. Jag är totala spöket i normala fall, och tål alltså inte sol och solarier speciellt bra. Dessutom gärna mörk under ögonen och lite flammig i hyn. Med min brun-utan-sol känner jag mig skitfräsh och ser betydligt friskare och piggare ut!! Bara ett tips. 
  • jeng
    Malle68 skrev 2011-03-24 12:46:46 följande:
    Hur mycket fett bör man få i sig? Jag steker i rapsolja och brukar ibland ta en klick bregott i ostskivan o rulla ihop. Mums! Gör oftast såsen på skyn som blir när man steker o har i grädde. Inget mjöl eller liknande.
    Behövs det mer fett? Trodde att fettet i grädden räknades in.

Ibland tar jag en halv ruta 70 % cholkad till kaffet men inte varje dag!
    Hur är det med tuggummi? Kan man tugga det?
    Tuggummi (sickerfria) säger Atkins ska räknas som viss mängd kolhydrater. samma sak med sockerfria pastiller/halstabletter. Och max 3 om dagen. Men inte "gratis" alltså. Har inte läst något om det vad gäller LCHF, förutom att man inte rekommenderar det! kan tycka det är en bra kompromiss, att ge det ett värde, säg 1 eller 2 gram per tuggummi.

75 % av ditt totala energiintag ska komma från fett. Tänk drygt 1.5 dl rent fett per dag. det låter mycket men är inte jättemycket. Självklart ska fett från såser, grädde, ostar, kött och liknande räknas in i det! Du kanske inte alls ligger speciellt lågt, men det lät lite så på din första uppräkning.

Ang choklad kan du testa marabou premiums 86% istället. stor skillnad på kolhydraterna, och just den chokladen tycker jag är söt trots att den är mörk. 
  • jeng

men shit då. Jag har ingen bikini........ Får väl fota i underkläder om det vill sig illa.

• jeng
    Maddisen80 skrev 2011-03-24 13:31:04 följande:
    Hej jag har gått ner 3 cm till i midjan så alltså 23 cm
    grattis!
  • jeng

Jag ska försöka ta lite mått nån dag hemma. har bara midjemåtten, inga andra mått är tagna sen i november. jag mäter överarm och lår också.

• jeng

Nån som har testat Atkins produkter, tex färdiga shaker eller barer? Jag har ju tidigare haft ett förråd med naturdiet-shaker som jag kan ta till på morgonen när jag inte hinner eller orkar med frukost, eller ha några i reserv på jobbet om man inte har lunch osv. Och nu har jag ju nyss läst Atkins-boken, så jag kollade upp produkterna på nätet. Tänkte om nån hade nåt att säga om det.

• jeng
    Kaya skrev 2011-03-24 16:21:56 följande:
    Jag åt Atkins bars för länge sen när jag körde proteindiet. Goda men känns väl inte sädär väldigt "naturliga" precis!

K
    Nä absolut. Inbillar mig inte att det ska vara nån naturlig produkt! men konstigt nog en av de saker jag saknar mest med normaldiet (eller ja iaf inte superstrikt lågkolhydratdiet) är att kunna ta en shake när jag inte har lust att laga mat... Har försökt hitta nåt vettigt proteinpulver, men jag vet ju att det smakar skit om jag blandar det med vatten, så det känns inte som nåt kul alternativ!
  • jeng

Citronmajonnäs tycker jag smakar kemiskt äcklig fejkcitron. jag köper vanlig och har i citronsaft från sån flaska istället.

jag har fortfarande, på typ 6 veckor nu, inte ätit ett enda ägg i ren form. (Dock ägg i sesambrödet) Det ni. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**