• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag litar på det iom att de skriver det klart och tydligt i näringsdeklarationen. Om ni går in och kollar så ser ni också att VATTEN står som första ingrediens, dvs mer vatten än grädde i glassen. Precis som jag trodde!
    De har ju dessutom inte i andra kolhydrater än de som naturligt kommer via grädden, vad jag kan se. Så då bör det ju stämma med 0.5 från naturliga sockerarter... 

LCHF-glass (eller ja sockerfria produkter) har ju så höga krav på sig så jag tror att de inte vågar fuska med det! 

• jeng

Ja förlåt, de har ju såklart fibrer i produkten också. Men de ska ju inte heller med på näringsdeklarationen eftersom kroppen inte kan tillgodogöra sig dom. Så det är kanske det ni tänker på?

• jeng
    juzze skrev 2011-03-23 15:50:54 följande:
    Hej girls!
    Någon tipsade om de rostade mandlarna från OLW. Har stått och tittat på dem flera gånger men kastat tillbaka dem i hyllan för att de innehåller glutamat. Vet ni om de tagit bort det?
    Tror det fortfarande är kvar. Jag äter så extremt lite av dom så jag tycker dock att det får vara ok.
  • jeng
    juzze skrev 2011-03-23 16:00:32 följande:
    Ah okej. Glutamat är big no-no för mig så det var därför jag undrade om jag hade turen nog att de tagit bort det. Fattar inte varför man börjar kränga en ny produkt med det där råttgiftet som alla andra kämpar med att få bort från sina produkter. Mycket skumt.
    Håller med dig!!! Man undrar ju varför en påse med rostade saltade mandlar inte bara innehåller mandlar olja och salt, utan dessutom 15 till ingredienser.... Det stör mig nåt fruktansvärt!! Men samtidigt så äter jag väldigt lite av den typen av produkter, så när jag väl är sugen så får det passera som sagt.
  • jeng
    bara lilla jag skrev 2011-03-23 16:08:05 följande:
    är också från uppsala, smaskigt med sockerfri glass vad heter den?
    Alvestaglass. De har en hemsida alvestaglass.se
  • jeng
    Näää.... Gick in i mät och väg-excelark för att kolla lite hur det har gått senaste året. Och jag inser att jag är på samma ställe nu (eller ja var för en vecka sen iaf) som jag var i mitten av november.... Det känns ju faktiskt inte jättekul!!!
  • jeng
    yena89 skrev 2011-03-23 17:49:53 följande:
    Ja men det är precis där jag blev fundersam. För dom jämt skriver "sockerarter" och andelen sockerarter är inte samma som andelen kolhydrater. Brukar ju stå Kolhydrater och sen under "varav sockerarter".
    så bara för den innehåller 0,5g sockerarter betyder det inte den innehåller 0,5g kolhydrater :P
    Nä, kolhydrater på förpackningar nuförtiden är sockerarter. fibrer och annat som kroppen inte kan ta upp ska inte redovisas.
    OM det ändå redovisas, så står det som du säger "kolhydrater 5 gr, varav sockerarter 3 gram" tex. 
  • jeng

Förlåt, det blev lite kort sist. Har grinande ungar omkring mig!

• jeng

Yena,
    Ja, alltså det finns andra kolhydrater än just sockerarter som vi tar upp, men inte i så hög grad. Så i princip är det samma. Det som redovisas på förpackningarna (i sverige!!) är NETTOKOLHYDRATER! Dvs sådana kolhydrater som kroppen påverkas av. Det är såna man ska räkna på LCHF, så dom andra kolhydraterna kan man egentligen strunta i. Men ibland (som på glassen) så står det ju dessutom fibermängd. Så det är ju viktigt att titta efter om man är känslig mot fibrer (som tex jag är). Men i regel så är det nettokolhydraterna man vill åt.

Viktigt att veta att i livsmedelsverkets databas över grönsaker så är det också nettokolhydrater. Man ska alltså inte dra bort fiberinnehållet en gång till, utan gå på det som redovisas under kolhydrater. Tycker att dom kunde skriva nettokolhydrater om det nu ska vara så.... Men icke. 

• jeng
    Knasis skrev 2011-03-23 18:20:10 följande:
    Tips på nåt gott att blanda i creme fraiche som kall sås till stekt kött??
    jag kör vitlökspulver på kryddburk! smidigt och snabbt att fixa.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**