• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilken historia Verea, tack för att du delar med dig!

• Gladskit
    TomMon skrev 2013-03-27 22:26:33 följande:
    Jag märker jättetydligt om jag fuskat en kväll med ett mål mat med mindre tyngdpunkt på fett än vanligt, då är jag hungrig snabbt igen. Det är som att kolhydraterna (vid "fusk") åker rätt igenom och lämnar bara en hunger efter sig, kroppen vill liksom ha rätt bränsle, fett. Vid dessa tillfällen går jag ner i vikt, men hade troligtvis inte fortsatt att göra det om fusket fortsatte. Så funkar min kropp iaf.
    Så funkar jag också. När förbränningen är hög och jag ätit bra under lång tid kan jag äta rätt mycket kolhydrater utan att det gör något. De bara slinker igenom, precis som du skriver. Men jag tror inte heller att jag skulle kunna fortsätta äta så utan att det skulle ge plus på vågen utan efter bara ett par dagar börjar jag samla på mig vätska igen. Visserligen försvinner det snabbt när man styr upp saker och ting, men det är ju så onödigt och man känner sig pluffsig. Det blir jobbigar att löpträna mm.
  • Gladskit
    snuppis skrev 2013-03-28 09:33:58 följande:
    Jag dricker ju kaffe men vill gärna ha mjölk i. Trodde att det var ok med 3% mjölk, men fick nu höra att jag absolut INTE ska ha mjölk i kaffet, de är mycket socker i det, jag ska ha grädde 40% Stämmer det? 
    Det beror ju på hur strikt du vill vara och hur mycket kolhydrater du får i dig i övrigt. Det är fettet som mättar, därav kan jag tycka att grädde är bättre än 3% mjölk. Själv väljer jag osötad soyamjölk för jag vill ha ner kolhydraterna så gott det går och (kan inte dricka te helt utan mjölk). Sen väljer jag andra fettkällor än grädde.
  • Gladskit
    levande charader skrev 2013-04-01 21:36:10 följande:
    Vilken grönsak är bäst ur lchf synvinkel? Jag har slarvat rejält under påsken och lagt på mig ca 1 kg. Innan dess har jag stått still i flera månader så nu tänkte jag köra några strikta dagar med protein, mejerifritt och en sorts grönsak så får vi se om det ger resultat på vågen. Jag kan tyvärr inte träna sen några veckor tillbaka och kommer inte kunna göra det på någon månad framåt heller, så allt känns degigt och slappt på kroppen, vilket gör att viktuppgången känns rejält Vad tror ni, kommer maten ge något resultat efter månader av stillastående vikt?
    Jag vet inte exakt värdet på kolhydraterna men det kan du ju kolla på Livsmedelsverkets hemsida om du vill. De vi gillar bäst här hemma är haricots verts (perfekt att alltid ha i frysen), babyspenat, broccoli, blomkål och sparris.
  • Gladskit
    RebornEve skrev 2013-04-01 22:39:26 följande:
    Sostylish: när du äter efter lchf så är de inte kalorier som räknas.
    Grejen är att fullfeta produkter mättar bättre.
  • Gladskit
    Kattpappa skrev 2013-04-02 15:30:24 följande:
    Hej, jag har en fundering över sötningsmedlet Stevia.

Är det helt ofarligt och bra att tillsätta i efterrätter, vid bakning mm ?
    Beror på hur känslig man är. För mig är det lite dubbelt, för vitsen med LCHF (för mig) var mycket att bli av med suget efter söta smaker. Och efter ett tag är det faktiskt så att man nöjer sig med det söta man får från tex. bär och mörk choklad. Men jag har sötning hemma och när jag bakar sånt som är mest för andra, men som jag ändå vill kunna smaka, och utgår från LCHF-recept så använder jag ju sötningsmedel typ sukrin eller stevia.
  • Gladskit
    stjierna skrev 2013-04-02 16:39:16 följande:
    Vägde mig i morse (och bad mannen att gömma vågen sen!), den visade 82.5. Jag hoppas på under 80 till sista april. Första dagen mejerifri har varit rena barnleken, det enda som är tråkigt är att jag har absolut noll intresse för mat/att äta! Jag ville inte ens smaka chokladglass (lchf)!! Wtf, typ. Frukost blev ägg, bacon (äter typ aldrig det) och stekt svamp, lunch blev en plocka-självsallad från Maxi med lax o kräftstjärtar o massa avokado o ett ägg. Mätt fortfarande!

Gjorde ett halvfegt Bodypumppass också, ökade vikter på benen, rygg o axlar, men fegade vid biceps/triceps och bröst samt mage. Känner inte en tillstymmelse till träningsvärk än, så jag var nog för feg. Jaja, jag får lägga på på torsdag istället :P

Hur har det gått för er idag?
    Jag åt rätt mycket kolisar i helgen, främst potatis. Men det känns bra idag, jag tror att den mesta vätskan är på väg bort. Och de sista reserverna tänker jag strax springa bort på löpbandet
    Ser fram emot en mil i tufft tempo!
    Matmässigt idag blev det mbt och LCHF-smörgås till frukost, 2 babybel till mellis, kycklingwok till lunch, kesella m bär till mellis nu på eftermiddagen och sen får vi se vad mannen lagat till middag!   
  • Gladskit

-1,2 sedan igår morse. Väger mig normalt inte men kände mig så pluffsig efter helgen så jag var tvungen att se om det bara var vätska eller vad. Känns bra att det går så snabbt att bli av med när man skärper till sig!

• Gladskit
    ollebulle86 skrev 2013-04-03 14:09:02 följande:
    Nån med nått bra tips på vad man kan ersätta potatisen med i en pytt i panna?

Zucchini, aubergine & halloumi!
  • Gladskit

Bor också i förort till Stockholm. Preventivmedelsdiskussionen har jag inte så mycket att bidra till känner jag, jag har aldrig använt något direkt utan vi har kört med säkra perioder När jag fått de barn jag vill ha kan jag tänka mig att testa men inte före dess.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**