**Den stora feta LCHF-tråden**
Kaya skrev 2011-05-04 16:25:17 följande:
Jag har också väldigt lätt för att få grädde att gå åt i stora mängder, både "som det är" = vispgrädde i kaffet, till efterrätt, till pannkakor/våfflor osv, och i maten (våfflor, plättar, gratänger, blomkålsmos, hemmagjord glass, bakverk osv osv). Enda skillnaden nu är att jag för det mesta kör Mellangrädde istället för vispgrädde, och så kanske jag tar LITE mindre mängd nu från och med påsk för att se om jag kan rubba mina extrakilon.Jag tycker faktiskt att jag känner mig lättare och piggare i kroppen nu, men det kan vara mycket mentalt också, då jag ju ser mig själv som fitnessfantast och har levt så länge med fitnesskost (täta måltider, GI-tänk, "rätt sorts fett" osv), så jag har inte riktigt känt igen mig i fläsksvålar med bearnaise, och absolut inte i tanken att träning är negativt på något sätt för förbränningen, hälsan, vikten... Utan jag trivs mer med mig själv när jag TRÄNAR mycket och ofta, och när jag "får" äta 4-6 ggr per dag utan att känna mig helt knäpp (vilket man ju gör om man äter LCHF 4-6 ggr per dag och "alla andra" klarar sig på en äggmjölk kl 10 och en biff med kryddsmör klockan 19!!!).
Idag har jag förutom frukost (8:30) och lunch (12:00) ätit mellanmål (kaffe med standardmjölk och valnötsbröd med Bregott och 10% ost igen, 15:00) och så ska vi äta middag 17:30. Sedan ska jag träna 19:00-20:45och så blir det kvällsfika vid 21:30 innan jag lägger mig. Det "matschemat" trivs jag med och det passar mig! Men det betyder att jag måste anpassa mängden mat såklart så det inte blir för mycket energi i förhållande till vad jag hinner göra av med.
Jag vägde min kaffetår nyss för att kolla och i 250 gram (2.5 dl eller hur?) kaffe behöver jag MINST 30 gram standardmjölk för att bli nöjd, dvs att kaffet ska få "rätt färg"... (om jag inte hade vägt hade jag säkert hävt i 0.5 dl och NJUUUTIT av det... ) Och det blir då alltså ca 1.5 gram kolhydrat i min kaffetår, visst? (om standardmjölk är 5/100)
Hmmm... inser att det verkligen kan sabba om man kör strikt, och så får man ju inte nog mycket fett "på köpet" så det är ju helt fel ratio, men om jag nu ligger nånstans mellan LCHF och GI/Atkins, omkring kanske 30-40 gram carbs per dag (jag VET ju inte! måste kolla!) så har man ju råd med några gram från mjölken i kaffet ändå. Och om man sen dricker kaffet tillsammans med något fett och proteinrikt (= mina valnötsmackor med Bregott och ost) så dämpar man dessutom blodsockersvaret från mjölksockret....
... tänker högt...
... Dags att fixa lax med spenat m.m. och sedan grädda det fina surdegsbrödet som jag håller på och bakar åt familjen!
K

Om du känner dig lättare och har mattider som passar dig då är du ju på rätt spår helt klart! Det är ju det det går ut på, man måste hitta sitt sätt att äta och alla kör inte strikt men du kör ju ändå lågkolhydratkost. I din kaffetår blir det runt 1,5 g kolhydrat, det stämmer bra