• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ellen Botilda skrev 2011-05-04 21:55:38 följande:
    Jag kan rapportera in att efter en veckas rock´n roll liv i Göteborg, har jag sett den lägsta vikt jag haft på en våg på 7 år. Min kropp tycks gilla rödvin !
    Rock on!
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    LoveMyFamily skrev 2011-05-05 12:51:05 följande:
    Jag förstår att det inte går att fuska på LCHF, men det är nog inte bara Maddisen som har fuskat här inne..

Idag mätte jag mig och det var några cm här och var som minskat =)
    Även på vågen men den vet jag inte om jag kan lita på.
    Nope. Alla fuskar. På sitt sätt. Ingen är perfekt och alla har någon form av beroende och ett beroende gör man sig inte av med på ett kick. Jag har jobbat med mitt sockerberoende sen 2009 när jag började och jag jobbat på det än. Och faller ibland.

Härligt att du tappat cm!

Välkomna alla nya
  • helene306
    sasod skrev 2011-05-05 13:14:44 följande:
    Kan inte någon som håller 20 gr kh per dag skriva en ungefärlig matdag för dem?
    Jag äter ungefär så här:

Frukost: 2 stekta ägg med 4 skivor bacon
    fm-kaffe med 1 msk kokosfett eller äggmjölk
    Lunch: Laxfilé i ugn med hyvlat smör och en hög oliver
    em-kaffe (samma som fm, ibland har jag i ca 0,5 dl grädde)
    Middag: Samma som frukost/en kopp äggmjölk, kött med kall sås
    Ev. framför tvn: några ostskivor

Igår åt jag detta och landade på 2 g kolhydrat, 191 g fett och 95 g protein

4,0 st Ägg stekt 430 Kcal » 160,0 gram Bacon gris 552 Kcal » 1,0 st Ägg stekt 108 Kcal » 30,0 gram Bacon gris 104 Kcal » 200,0 gram Lax 362 Kcal » 45,0 gram Smör 80% fett 320 Kcal » 25,0 gram Oliver gröna inlagda 32 Kcal » 0,5 dl Vispgrädde 40% fett
  • helene306
    LoveMyFamily skrev 2011-05-05 15:39:50 följande:
    En dum fråga: Så eftersom ni säger att LCHF är en livstid, kommer ni ALDRIG mer äta en kladdkaka, en pizza eller godis? Det låter väldigt konstigt iaf för mig, jag vill dock kunna ha ett sunt förhållande till sådant.

Jag har aldrig frossat i något, men är tyvärr skåpätare/känsloätare.
    Inte alls en dum fråga. Jag gör avsteg och kommer göra det men jag är medveten om vad som händer NÄR jag gör det. Men, jag vill helst undvika att göra avsteg och jobbar med hjärnspökena som tycker att jag kan unna mig ibland. Vill jag ha kladdkaka någon gång, då tänker jag ta det men jag behöver inte ta en jättebit eller 3 bitar som jag gjorde innan. Jag kan ta en liten bit. Godis får jag se. Ett långsiktigt mål är att skippa allt sånt här skit och kommer jag inte till målet så ska iaf delmålet att minska drastiskt nås.

Jag är också skåpätare men med lågkolhydratkost har jag minskat otroligt mycket i skåpätandet! Förr åt jag godis så gott som dagligen och hade jag inte godis hemma var det enkelt och snabbt att slå ihop en kladdkaka. Helgerna var ett frosseri i lösgodis. Kina-snacks och ostbågar. Jag som inte ens är så överdrivet förtjust i ostbågar ... Men det var ju helg. För att inte tala om all läsk vi hinkade i oss.

Jag kommer fortsätta äta lågkolhydrat och jobba på att bli av med fuskandet men ja, jag tänker fuska om jag vill. Jag är sån att jag kan köpa godis fast jag inte är sugen. Jag menar, vem vill inte ha lördagsgodis? Sen har jag sonen som "ursäkt" att han vill ha. Fast han vill ju inte ha. Det lördagsgodis jag köpte för flera veckor sen har jag kastat. Det Kinderägg han haft slängde han chokladen och tog leksaken. I lördags sa han ingenting om godis men han fick popcorn till filmen i måndags. Finns det godis hemma har inte jag någon spärr. Jag äter. Även de äckliga bara för att det är godis så enklast är att inte köpa hem
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-05 16:45:16 följande:
    Hej han vill att de ska visas på vågen med och inte bara cmrar.
    Vågen är inte det ultimata. Det är många som tappar mycket i cm men inte ett gram på vågen. Du är bevisligen en av dom och att tappa cm är många gånger bättre än att stirra sig blind på vad vågen visar. Som yena skriver ovan, vikten är bara siffror, det är tappade cm som visar att du gått ner!

Herregud, din sambo behöver verkligen läsa på! Han kan ju absolut ingenting och ändå har han mage att skälla på dig när han inte vet ett skit.
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-05-05 18:07:11 följande:
    Hej jo jag tycker med att de är centimetrarna som är viktigast
    Och det är vad DU tycker som är absolut viktigast i allt! INTE vad din sambo anser eller tycker. Vad DU tycker!
    Bonanza skrev 2011-05-05 18:38:35 följande:
    Jag vill ha tips på lchf-godis!

Och tror ni inte jag lät bli att köpa choklad trots att jag var i affären och trots att jag med mitt monstersug gick förbi chokladhyllan flera gånger?

Blev ännu mer snabbmat till kvällsmat för att försöka döva suget efter choklad. Dvs hemmagjorda kycklingnuggets med lite såser till. Nu är jag trött på friterat och tur är väl det!
    Helt klart Bounty säger jag! Om det inte vore för den mörka chokladen som ger en viss "beskhet" så är det nästintill en vanlig sockerproppad Bounty. Själva ingrojset är hur smarrigt som helst. Funderar på att göra Bounty i morgon och ha med på koutsläpp
  • helene306
    Segelvind skrev 2011-05-05 21:46:30 följande:
    Måste bara fråga....har ett lembasbröd i ugnen och det luktar misstänkt  mycket äggröra.....suck...säg inte att det bara smakar ägg....börjar tröttna FETT på den smaken.....hoppades att det skulle var liiite brödliknande åtminstone...
    Mina smakar inte ägg, de smakar ehhh ... gott
  • helene306
    Bonanza skrev 2011-05-06 10:08:49 följande:
    Ja, hur gör man bounty egentligen?
    Kolla recepttråden som Denebola tipsar om.

Annars har jag recept här:

www.helenesbaksida.blogspot.com Sök på Bounty.

Jag har gjort idag, nu står de i kylen och jag ska väl någon gång smälta choklad och doppa på På halva receptet fick jag 9 st. På hela receptet ska man få 12-14 st. Undrar hur stora de är egentligen

Idag är jag effektiv Me like! Frukost gjord, Bounty fixades, bacon- och fetaostsallad är klart. En tvättmaskin tvättad och upphängd, diskmaskinen iplockad och körd, en rask promenad med bebis, ett race med sekatören i trädgården. Nu ska korvstroganoff göras och sen ska jag baka något och fixa pannkkor till barnen. I morgon blir det ko-utsläpp Jag måste fortsätta i denna takt känner jag så jag inet sunkar ihop någonstans i eftermiddag.

By the way: jag ska väl inte ropa hej än, men vågen rör sig saaaaaaaaakta neråt
  • helene306
    Kaya skrev 2011-05-06 11:26:11 följande:
    Helene, se där har vi en förmiddag helt i min smak!!!

Grattis till siffrorna på vågen!

Hur gör du korvstroganoff? Är det en LCHF-variant alltså? Recept i recepttråden please!

K
    Självklart är korvstroganoffen lchf Jag har recept i min blogg under korv men jag ska försöka komma ihåg och lägga upp i recepttråden också.

Jag hoppas (eller rättare sagt, jag ska se till) att eftermiddagen fortsätter som förmiddagen har gjort. Kvar är pannkakor, bak, ännu en rask promenad med bebis och sen ska nog en vals med snabeldraken tas
  • helene306
    jeng skrev 2011-05-06 11:49:01 följande:
    Idag hade jag det fina "number of the beast" på vågen! känner ig ungefär så idag med haha.

Sitter på jobbet med en viktig grej o har Tage med mig. Lätt att jobba då? 
    Grattis!

Själv försöker jag laga mat med en gnällbebis som bara ska vara i famnen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**