• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-05-03 15:28:11 följande:
    Och samtidigt ska man äta när man är hungrig
    Så kokosfett i kaffet är bättre än smör för viktnedgången? Hmmm jag är ju sugen på viktnedgång och inte denna lilla uppgång jag har nu även om det beror på att jag är kvinna. Tycker smör i kaffet/teet är godare och så lite mindre fett men som sagt vill gärna neråt i vikten som typ 90% av alla kvinnor
    Kokosfett är ju 100% fett, smör 80%. Jag är inte direkt hungrig vid 9 och 15 men skulle jag skippa det är jag vrålhungrig och börjar må illa vid 11 så därför har jag i kokosfett/äm för mättnad. Samt att magen sköter sig bättre med kokosfett
    Jag har inte märkt skillnad i viktnedgång med kokosfett i kaffet, bara att magen mår bättre.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Enensammamma skrev 2011-05-03 16:18:29 följande:
    En vecka med LCHF och jag har inte bajsat på en vecka. Normalt? Hur bra är det liksom?

går ner i vikt gör jag iaf men orkar inte träna. Är lite yr och helt matt.
    Du äter inte massa kolhydrater som fyller tarmen längre. Kokosfett tycker jag är mets effektivt för att få igång magen men ta inet för mycket för det kan ge diarré eller illamående.
  • helene306
    FiaFunderar skrev 2011-05-03 17:02:03 följande:

Idag fick jag åka hem från jobbet eftersom jag fick PANIKONT i vänster sida av ryggen och som jag sen fattade att det var njuren. Blev riktigt rädd där ett tag. På väg hem från jobbet så blev jag så där suuupertrött så när jag klev innanför dörren här hemma stupade jag i sängen och sov 2 timmar.
    Har fortfarande jätteont i njuren men måste avvakta till imorgon. Jag antar att det är naturläkaren som fick igång nåt i kroppen på mig.

Idag lagar sambon maten medans jag ligger i sängen.
    Det blir blomkålsmos och chipotle hamburgare serverade i salladsblad med bacon och bea-sås till.
    *kurrar i magen*

Usch, hoppas det blir bättre snart! Det är säkert naturläkaren som fått igång något.
  • helene306
    Linda1976 skrev 2011-05-03 18:42:47 följande:
    Förra året på BK på Liseberg bad jag om en hamburgare utan bröd. Tjejen tittade på mig och sa "Det går inte". Jo, det går, lägg allt i papper utom brödet! "Nä, så gör vi inte". Eh nähä? Jag beställde då en vanlig, inför henne öppnade jag paketet, tog bort brödet, la på disken framför kassan och sa "Detta ville jag INTE ha, så det får du tillbaka. Hejdå!".

(ibland blir jag en jävul) 
    Helt rätt!

Det är livsfarligt att tänka utanför boxen för vissa ... Tillmötesgå kunden eller har folk glömt att kunden alltid har rätt?
  • helene306
    Kaya skrev 2011-05-03 20:46:14 följande:
    Idag har jag:

-börjat dagen med näskanna och morgonyoga (10 solhälsningar)
    -ätit superb LCHF-frukost (äggröra o smörstekt lufttorkad skinka + rucola)
    -promenerat SNABBT till stan och tillbaka
    -ignorerat snö, blötsnö, snöblandat regn och +2 grader
    -vaxat benen m fl ställen (aj!)
    -gjort ansiktsbehandling och fått beröm av min hudterapeut för mycket bättre/lugnare hy!!! (najs!)
    -knipit en drop-in-tid hos frissan och klippt bort allt det slitna (yes!)
    -köpt proteinpulver (Triple Whey med jordgubbssmak) och testat en portion till mellis
    -bakat ett jättegott valnötsbröd och ätit det till sen lunch med Bregott och 10% ost
    -promenerat SNABBT till gymmet och tillbaka
    -dansat en timme (intensivt! och roligt!)
    -testat shira... vad-de-nu-heter-nudlar till köttfärssås när familjen åt lasagne, helt OK!
    -läst godnattsagor för båda mina barn
    -förberett surdegsbrödet som jag ska baka åt familjen imorgon
    -OCH fått undan en hel del jobb!!!

PUST!

Nu är jag ganska trött och har huvudvärk (fick nog dagens koffeinshot för sent och hann få abstinens...) men känner mig rätt nöjd med denna dag. Desperate Housewives, rooibos och LCHF-ischoklad hägrar!

K
    Förstår att du är trött, det blev jag md efter att ha läst vad du pysslat med

Bra gjort!!
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-05-03 23:19:56 följande:
    Kan man äta för många ägg på en dag?

2 råa och 3 kokta....
    Jag har nämligen hittat underbaraste mellanmålet!! Kokt ägg, delat på mitten, majonäs, en klick Willys stenbitsrom (0,5 kh!) och 1-2 droppar citronjuice! Känns som fest varje mellanmåt och jag skulle kunna äta 4-5 ägg på raken!
    Jag har som mest fått i mig 9 ägg på en dag
  • helene306

jucea: Gå till butik och prova ut olika skor som du gillar och se hur du tar dina steg. Sen kollar du utbudet av samma skor på nätet och gör ev. beställning där. Jag har provat ut skor i butik, visserligen inte träningsskor men andra, och sen beställt via nätet för att tjäna en peng

• helene306
    Kaya skrev 2011-05-04 11:22:19 följande:
    Detta är mitt liv när det är som allra bäst!!! När jag trivs som bäst, och allting funkar!

Sen har jag perioder när jag inte alls känner igen mig själv, när det är för mycket stress och jobb och tråkiga plikter som suger energi, och jag äter fel och försummar träningen, då mår jag inte alls så här bra och får absolut inte lika mycket gjort på en dag.

K
    Visst är såna effektiva dagar bäst?! Jag älskar också såna dagar när vi fått massor gjort och vi känner oss nöjda med vad vi hunnit med (men jag blev ändå trött av ditt inlägg )
  • helene306
    Kaya skrev 2011-05-04 11:49:40 följande:
    ha ha jag blir lite trött av mig själv ibland måste jag erkänna...

Intressant iakttagelse - jag "KAN" inte ha grädde eller äggmjölk i kaffet längre för då får jag inte i mig det, det smakar surt och URK! Standardmjölk blir det just nu. Men inget alls i te, där klarar jag mig utan, och där brukade jag köra (stora mängder) havremjölk förut, så jag har ju dragit in på den kolhydratkategorin ganska mycket i alla fall.

Ännu en iakttagelse - idag klarade jag mig inte länge på frukosten alls. Har varit VRÅLhungrig i en timme eller så redan och nu måste jag äta lunch.

Åt frukost 8:30: kaffe med lite standardmjölk, två små bitar valnötsbröd med Bregott, 10% ost och gurka. För lite fett för att stå sig? Bregott + valnötsbröd var i alla fall så HF som det kan bli, och trots mjölken i kaffet borde väl hela måltiden ha blivit ganska LC?!

Men jag har nog högre förbränning nu också när jag har rivstartat så med MYCKET träning. Hurra! Det är så jag vill ha det. Hög förbränning, motorn igång hela tiden, mer aptit - mycket hellre än att gå på lågvarv.

Nu blir det lunch, äggröra med smörstekt skinka får det bli. Middag blir lax med något gott tillbehör, kanske spenat?

K
    Ja, lite fett i frukosten. Kan du ha i kokosfett i kaffet? Det går bra ihop med mjölk om du vill ha i något vitt. Välj gärna fetare ost än 10%. Ju fetare dessto bättre

Ibland har man hungrigare dagar. Lyssna på kroppen och ät när den är hungrig

Idag var jag latare än latast: laxfilé med hyvlat smör och en hög oliver. Orka laga mat liksom
  • helene306
    adams family skrev 2011-05-04 14:08:59 följande:
    Tänkte precis säga mer fett i osten Här äter vi gräddost just nu fett och gott och på extrapris på lokala affären...De måste förresten tycka jag är helknätt som åtmindstonde köper en femma vispgrädde per dag haha en son som kräver extra allt i sin mat och jag som kör LCHF och en sambo som inte tror på annat än fet mjölk och grädde om man nu ska använda det samt en dotter som är ett grädd och smörmonster kan äta det med sked.....
    Och jag köper enliters-grädde i minut och parti Jag fick några blickar förra veckan när jag stoppade ner 2 literpaket grädde. vem bryr sig liksom, bara vaniljsåsen jag gjorde till söndagens kalas skulle ha 6 dl. Här har vi en smör- och gräddätande dotter också. Hon slog nyss undan Skogaholmslimpan men Bregottkluttar på fingret gapade hon STORT åt. Jisses.

Kaya: Ah, just det! Du kör ju ditt sätt. Då förstår jag ditt val och sätt att äta Tycker du känna dig en förändring i kroppen? Är du mindre "tung"? Eftersom du blev vrålhungrig nu på fm så behöver du uppenbarligen något mer till frukost alternativt ta något mellanmål. Skönt att du hittat ett sätt att äta som är du och passar dig bättre! Det är det som är huvudsaken.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**