Inlägg från: Ellen Botilda |Visa alla inlägg
  • Ellen Botilda

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lite som "vegetarianer" som äter kyckling och fisk! 

• Ellen Botilda
    Denebola skrev 2011-05-16 11:55:44 följande:
    Vad är det det heter? Demivegetarian? Semivegetarian?

Denimvegetarian? (felstavning från FL )
    Jag håller hårt på Denimvegetarian! :D
  • Ellen Botilda
    Tezzan1981 skrev 2011-05-17 19:17:07 följande:
    äntligen hittar jag en levande lchf-tråd. får man vara med?
    hängde här i trådarna 2009 och gick ned 15 kg (gravidkilon samt övervikt) med lchf och fick ett nytt liv, frisk och glad.
    blev gravid igen 2010 och hade tänkt köra lchf hela vägen men det gick ej, helt omöjligt, först pga illamåendet och sedan gick det inte att stoppa kroppen, kunde inte sluta med kolhydraterna. gick säker upp 25 kg minst.
    har en historia med ätstörningar och är också diabetes typ etta.
    fick nu barn i december igen och körde igång igen med lchf februari, har gått ned det mesta utom prick 5 kg såg jag idag. så i det läget är jag.
    ammar fortfarande och tror att hormonerna spökar för det går trögt just nu iaf...
    Välkommen!
    Jag är också typ 1 (Lada) diabetiker! Har helt blivit av med behovet av måltidsinsulin sen jag la om kosten till LCHF . Hur funkar det för dig?
  • Ellen Botilda
    Tezzan1981 skrev 2011-05-17 20:04:07 följande:
    tack =)
    nja inte sluta helt, för jag äter en hel del mejeriprodukter. men jag tar ca 2 enheter per måltid. har basaldos i pump också.
    Jag tar Levemir (basal) morgon och kväll och så äter jag metformin till måltider. Men förut fick jag även ta stoooora doser humalog när jag åt och det slipper jag som sagt helt, vilket är obeskrivligt skönt! För att inte tala om att det är lättare att gå ner i vikt :)
    Pump är jag lite halvintresserad av ibland. Vad är den stora fördelen med den när det kommer till basalinsulin, som ju inte är snabbverkande? 
  • Ellen Botilda

Mina svenska läkare har ju lärt sig att jag vill ha fullständiga labbrapporter när det tas test... men här i Scotland får man onda ögat och chockerade miner när man vill veta sitt triglyceridvärde och faktiskt kan hantera sitt eget insulin
    Men jag ska härda ett land i taget . tills alla har lärt sig!

• Ellen Botilda

Idag min damer ska jag äta DESSERT efter middagen, om jag så önskar. För idag blir det uteät på fin resturang för att fira att jag å fästmannen varit tillsammans i 9 år! Två av dem som förlovade :)

Det blir inga onödiga kolhydrater till själva middagen, eller innan dess... men just en liten bit chokladtart med pistageglass tänker jag inte kalla onödig idag!

Å är det inte gott får det väl bli bär å vaniljgrädde när vi kommer hem ;)

• Ellen Botilda
    Nallebjörnis skrev 2011-05-19 11:11:59 följande:
    Alltså måste bara berätta nåt helt underbart mina underbara vänner!!! Efter sååååå lång tid fick jag en ny medicin utskrivet på Infektionskliniken... Och imorse vaknade jag och hade inte ont alls och kan gå, ingen huvudvärk eller svimming SkrattandeSkrattandeSkrattande
    Hurra! Vilken grej!
  • Ellen Botilda

Idag har jag spridit vår gospel!

En gammal god vän hade just fått avslag på ansökan om magsäcksoperation, visade det sig, pga att han mår för psykist dåligt. Så jag skrev honom ett e-brev och berättade om hur saker har vänt för mig med LCHF.Jag föröskte att inte vara en sån där klämmkäck otäcking.. ni vet " det är bara att ta halva tallriken sallad" folket...ryyyys!

Han hade aldrig hört talas om LCHF! Men blev mycket glad och genuint intresserad vad det verkar. :)
    Jag skickade några länkar till kostdoktorn och Anna H ( som var den som ändrade allt för mig) och hoppas han ska få lite insperation och ta tag i sig.

Kanske har jag gjort en mycket god gärning och räddat en älskad vän från operationsträsket!

Jag är oroväckande exalterad på ett frikyrkligt vis... kan det vara nyttigt? :p

• Ellen Botilda
    Finast skrev 2011-06-13 11:51:20 följande:
    JAG!

*Räcker upp handen* 
    Och jag!

Inga/få kolhydrater= inga blödande tarmar
  • Ellen Botilda
    Annanym skrev 2011-06-16 12:35:26 följande:
    Låter bra! Fler Stockholmare som vill hänga med?
    Blir det en träff framåt september också så är jag tillbaka i Stockhiolm då! Glad
  • Ellen Botilda
    rednose skrev 2011-06-16 18:57:08 följande:
    Alltså fy FAN va gott ni käkar! HAHAHA! Jag med min satans shakediet blir ju vanvettig av att lära här! Fast samtidigt peppad att verkligen sätta mig in i lchf så att jag kan byta över sen när jag knorrat färdigt med detta. :) Nu har jag iaf bara en liten bilring som stör och kommer i mina gamla jeans i strl 28 igen! Tjoho! har inte hänt sen gymnasiet vilket var... 15 år sen! OJ!  1 vecka till men den är smäckad med bevakningsjobb så det underlättar för då hinner man aldrig käka i alla fall. :)

Den här tråden är ju hur bra som helst! I like it! :)

Förresten! Hur mycket har n som hänger här gått ner och hur länge har ni hållt på? Vore intressant att veta. :) Var ni väldigt överviktiga eller var nån som mig som bara vill tappa för att bli "smal på riktigt"? Det lät konstigt, hoppas det tolkas rätt...  Jag är 178cm lång och har alltid blivit refererad till som stor för att jag är lång. Det känns lite som att bara för att man är lång så måste man vara som en fånge för att folk ska kalla en smal. :( irriterad på det men nu sa min mamma idag faktiskt att gud så snygg du är, du har verkligen blommat upp sen du fick barn! GISSA hur glad jag blev! :) Gulle mamma! 
    Ja det här är nog den bästa tråden på FL!

Jag har ätit LCHF sen sent i Augusti förra året och sist jag vägde mej ( i slutet av April) hade jag gått ner ca 15 kilo , från ca 95-ca 80 . Nu är jag insulinberoende diabetiker, så det ÄR svårt för mig att gå ner nåt alls och jag har slitit mej blå enligt "tallriksmodellen" i flera år innan och bara blivit fetare och fetare. Så jag är mer än nöjd! Jag slipper dessutom tre av dagens fem sprutor och därmed det allra "värsta" insulinet. Glad 

Mitt mål är att bli gravid och att se en 7a först på vågen..gärna följt av nån låg siffra..  Gärna i morgon! Men jag har tålamod, för detta är ingen tillfällig fix för mig, jag har ställt om för livet.

Välkommen! 
  • Ellen Botilda

Idag bakar jag Lchf-cheesecake efter eget hittepå-recpet! Tänkte det kunde pigga upp så här till helgen :)

• Ellen Botilda

Ingen choklad/socker i cheesecken heller.. .. men lite cironsaft och skal lyxade jag till med. Förklädda vitaminer...eller nått ;)
    Pannacotta är jättesmaskens! Mmmmmmm saffranspannacotta!

• Ellen Botilda

Dagens middag här blir Köpe-revbensspjäll ( urlyxigt halvfusk) ,hemgjort gurksallad/tsatsik kokt sparris och baconinlindad halomi..  ... ... ... kan den där karln komma hem nångång nu då! Nomnomnomnom!

• Ellen Botilda
    jeng skrev 2011-06-17 18:05:20 följande:
    Inga superpositiva nyheter idag... återkommer och skriver mer sen.
    Men fy nu blir jag orolig!
  • Ellen Botilda

AAARGH! Mens från hellvetet och hetsäter ost, hallon och 90% lindt...smärta , illamående och domnade ben... det är sååå synd om mej! Ynk ynk ynk!

• Ellen Botilda
    Southern Belle skrev 2011-06-19 11:14:03 följande:
    *tycker synd om dig och skickar en stor kram*
    Hoppas det känns bättre idag!
    Tackar för kramen, den var välbehövlig :) och jo idag är det värsta över vad det verkar! Mer normala smärtnivåer och jag kan röra mig rätt obehindrat!
    Tur är det. för jag måste släpa mig till en affär och handla nåt till middagen.. fisk eller kyckling tror jag...hmmm
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**