• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena

Hela kycklingar som du lagar själv i ugnen kostar runt 30 kr/kg. Det kanske skulle funka? Det är mycket godare än kycklingfiléer dessutom! Fast det tar ca 1,5 timme i ugnen innan det är klart.

• Loreena
    "poiuy skrev 2011-07-13 17:07:28 följande:
    Jag har ätit LCHF i tre dagar nu. Har haft konstant huvudvärk, helt matt i hela kroppen, ingen energi över huvud taget, magknip i omgångar... Tur att jag är ledig och kan stanna kvar i sängen större delen av dagen för jag orkar knappt ta mig utanför dörren. Min sambo som också har börjat samtidigt som mig, svimmade på jobbet imorse och känner sig ungefär som jag gör.

Ska det verkligen vara så här? Jag har läst på om övergångssymptomen men trodde nog inte att det skulle vara riktigt så här illa... Börjar bli lite jobbigt."

Jag hade liknande symptom första gången jag provade LCHF, därför så ledsande jag. Den här gången så har jag tillåtit mig att äta mer frukt och grönt och hamnat runt 50 kolhydrater/dag. Jag har dessutom uteslutit kaffe inledningsvis och det har hjälpt mig. Lyssna på din kropp och kör en mjukstart. Det finns ingen egentlig övre gräns för kolhydrater om man äter LCHF, man får prova sig fram, men man bör hamna under 100/dag för att det ska räknas som lågkolhydratkost. Lycka till!
  • Loreena
    Love is everything skrev 2011-07-14 11:25:21 följande:
    Hej hej! Skrattande

Är en periodare av LCHF.... Igår körde jag igång på RIKTIGT! Vågen visade 4 x-tra kilon på tre veckors semester.... Så nu är det inte 6 kilo att gå ner, utan 10 helt plötsligt! Blir riktigt deprimerad utav detta.... Mens till på köpet! Då är man inte så sockersugen va???? Skäms

Försöker skaffa barn (har PCO-S och tagit hormoner i 3 år) och har aldrig velat vara överdrivet stor innan jag blir gravid. Samtidigt gör alla hormoner och undersökningar och insättningar att man blir hungrig, grining och behöver vara stilla. Dålig cirkel alltihop. Men nu har jag baskemej bestämt mig! 45 min. rask promenad VARJE dag är mitt första mål.

Behöver lite hjälp med maten bara.... Vill inte räkna % osv, inte min grej. Hur ska man starta för att se jätteresultat? Utesluta ALLA mejeriprodukter? Är inte så förtjust i sallad, blir bara som att äta gräs(!) Går bättre med cocktailtomater, gurkskivor, paprikaringar osv. Lite plockmatsaktigt... Glad Ska man köra ex. 1 grillad kycklingfilé med grönsaker till lunch? Eller är det ok med bea eller kryddat smör till?

Tacksam för svar!!

/Annelie
    Du har antalgligen lagt på dig en del vatten också. Om du börjar med LCHF igen så kommer du säkert att tappa 4 kg bara de första veckorna. Sedan så kommer det att fortsätta ticka ner.. om du inte blir gravid då ;) Jag tycker att du ska hitta en nivå för LCHF som passar dig och som du kan ha som livsstil. Ät dig mätt, ät när du är hungrig och se till att få i dig tillräckligt med fett.. och unna dig lite bär, mörk choklad och någon frukt ibland om du är sugen. Hemgjord chokladmousse har varit min räddning till fredagsmyset! :)

En dag för mig kan se ut typ såhär:

Frukost: 3 stekta ägg

Förmiddagsfika: 1 dl vispgrädde och lite frysta hallon

Lunch: Kött/Kyckling/Fisk, fet sås, lite grönsaker

Middag: Fiskgratäng eller köttfärssås med ost eller nåt...

Kvällsfika: Rester efter middagen eller kanske någon bit Brieost eller ägg.

Jag vet att många LCHFare äter 3 ggr om dagen, men jag är hungrig ofta!! (Jag ammar fortfarande)
  • Loreena
    yena89 skrev 2011-07-14 15:19:16 följande:
    Vill du gå ner i vikt kommer du förmodligen vara illa tvungen att räkna. För räknar du i huvvet blir det oftast dubbelt så mkt kolhydrater du får i dig och då kan du gå upp istället.

Du själv behöver inte räkna nånting. Väg bara all mat du äter och skriv in det i minmat.net eller matdagboken.se (jag föredrar matdagboken, enkalre och bättre översikt men mindre snygg design) så räknar den ut hur mkt du har ätit.
    Du ska äta max 20g kolhydrater om dagn, ca 500g grönsaker med få kolhydrater (broccoli, vitkål, sallad, gurka). tomat är inte så bra och inte paprika heller, det blir bara små bitar om du vill äta sånt, annars blir det för mkt kolohydrater. max 2dl mejerier och 1-2g protein per kg kroppsvikt. Om det nu blir 100g protein tex så ska du inte bara äta 100g kött utan ca 500g utav kött, ägg mm.

Vill du ha det enkelt och snabbt så får du fakira.
    Då äter du bara protein och fett.
    Ägg, kött och någon sås eller kryddsmör. Såsen ska helst ha under 1gkolhydrater/100g. Erik lallerstedt's beasås är bra. Findus majonäsen tror jag har 2g/100g och tar du bara en liten klick på ägget så räcker det.
    Då slipper du iaf räkna.
    Där är vi nog lite oense. Jag tycker att man i första hand ska följa kostråden på www.kostdoktorn.se. Om man sedan inte tycker att viktminskningen är otillräcklig/utebliven så kan man börja väga maten och vara mer nogräknad med kolhydraterna och försöka komma under 20 kolhydrater/dag eller köra GI-noll. Att skrämmas med att säga att man kan gå upp i vikt om man inte väger maten tycker inte jag är helt ok. Hela grejen med LCHF är ju att äta naturligt och lyssna på kroppen! Då ser jag en fara i att räkna för mycket. Om man räknar varje liten kolhydrat tror jag att det kan tippa över åt andra hållet istället - att kontrollbehovet kan komma och ta över...  Men det är min åsikt.
  • Loreena

Ja, alla är vi olika. :) För mig så funkar det att kolla med matdagboken ibland. Förra gången jag åt LCHF så åt jag en hel den turkisk yoghurt och keso, men det gör jag inte nu. Jag tycker inte att det mättar tillräckligt bra så jag äter ägg istället. :) Jag unnar mig en del hallon och tomater ist och brukar landa mellan 30 och 50 kolhydrater/dag, men Annika Dahlqvist tycker ju inte att man behöver ligga så strikt till med kolhydraterna när man ammar heller. Jag har bestämt mig för att inte köra för strikt, men om man är starkt sockerberoende så är det säkert lika bra att köra strikt med en gång.

• Loreena
    linelullan skrev 2011-07-17 16:06:30 följande:
    Har ni tips på bra mellanmål? Jag tycker att det är svårast att komma på vad man ska äta till mellanmål. Vad äter ni själva?
    Turkisk/grekisk yoghurt går väl bra?
    Får man äta honung när man äter efter LCHF? 
    Brieost! :P Kokt ägg, stekt ägg... skinkrullar med färskost i, vispgrädde med hallon... Kör frysta hallon med vispgrädde i mixer om du är sugen på glass. :) Se upp så det inte blir för mkt hallon bara, för en del kan det påverka sötsuget men för mig går det bra.
  • Loreena
    Van01 skrev 2011-07-17 10:46:44 följande:
    Jag är lite nyfiken på hur mycket har ni gått ner? Hur lång tid har det gått? och hur mycket vill ni väga? Jag själv i 1,63 lång har kört i 5 veckor gått ner 5 kg och vill väga 62 ( 15 kg kvar)
    Jag har kört LCHF i 3 veckor nu och gått ner från 62.5 till 58. Jag vill inte gå ner mer utan känner mig nöjd såhär. Jag äter måttligt med kolhydrater (ca 50 om dagen) eftersom att jag tillåter mig nån frukt ibland och en del tomater. Jag ammar fortfarande. Jag fortsätter med LCHF för att jag mår bra såhär och huden har blivit så mjuk och fin! Inga finnar! :D Och magen som alltid varit mer eller mindre svälld innan är helt platt!
  • Loreena

Jag brukar göra chokladmousse till fredagsmyset.

4 port

2,5 dl vispgrädde
    100 g mörk choklad (över 70%)
    2 äggulor

Det blir ungefär 8 kolhydrater/portion beroende på kakaohalt på chokladen.

Vispa grädden, smält chokladen i vattenbad, separera äggulorna, rör ner äggulorna i chokladen och blanda ner chokladen i grädden, låt stå kallt i minst en timme.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**