• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Van01 skrev 2011-07-17 17:39:47 följande:
    Loreena- vad kul att du har nått ditt mål. Hur ofta äter du frukt? Och vilka? Jag själv tycker att man ska äta frukt om man inte behöver gå ner i vikt.
    Inte så mycket eg. I torsdags bev det ett päron, i förrgår lite hallon, i går en halv passionsfrukt och idag har jag inte ätit någon frukt alls.. Men annars brukar jag unna mig lite jordgubbar med grädde nu när det är sommar. Annika Dahlström tycker att det är helt ok med en frukt om dagen om man inte kör strikt. Jag äter det för att det är gott och för att jag inte vant mig av med att äta något litet runt kl 15 på dagen, inbiten mellisätare som jag är efter år med arbete i skola och förskola.

Jag var på Liseberg med failjen igår och såg mig omkring lite bland människorna omkring mig - och det slog mig verkligen hur tydligt det är att vi inte är skapta för att äta den kost som vi gör idag. Socker, socker överallt!
    Det var svårt att se någon normalviktig människa över 40 år. Det är verkligen en epidemi! Och de som är smala som "klarar" att äta socker lider ofta av hudproblem istället. Jag är själv en av dom... Nu efter 3 veckor med LCHF är huden i ansiktet som en bebisrumpa och inte en finne någonstans! Aldrig mer Roaccutan!!
    Tänk om jag hade vetat det när jag var yngre, då hade jag kanske sluppit plågas av acne.

Jag blir faktiskt arg.. på Livsmedelsverket och allting! Tänk hur lurade vi har blivit!! LÄttprodukter, fullkorn och margarin - bara en massa skit!
  • Loreena

Jag kommer ihåg när jag var yngre och mamma satt i köket och åt rostade mackor med Lätta och apelsinmarmelad och drack minimjölk till. Och föreläste för mig att marmeladen ju var "nyttigare" än osten... för den hade ju inget fett i sig(!!) Tur jag att inte trodde på henne! :P

• Loreena
    linelullan skrev 2011-07-17 21:37:50 följande:
    Ja, det är riktigt svårt så här i början. Jag gissar att man gör några fel i början..

Hur är det med grekisk/turkisk yoghurt? Är det något som man kan äta?  
    I lagom mängd så att inte det skenar iväg med kolhydraterna. Jag tycker inte att det mättar tillräckligt bra så jag äter ägg till frukost istället.
  • Loreena

Jag tycker turkisk yoghurt är gott att använda till egna dressingar och kalla såser. :)

• Loreena
    linelullan skrev 2011-07-17 21:54:42 följande:
    Jag tänkte mest som mellanmål eller efter typ träning.
    Äter ägg till frukost och har gjort det väldigt länge. Det mättar bra och man står sig på det länge. :)
    Passar jättebra som mellis. :) Jag tycker att det är gott att blanda med keso och äta med kanel.. bli som kall risgrynsgröt nästan. :)
  • Loreena

Nya tag igen efter några dagar hemma hos släkten med lite fusk. Jag tycker att jag har skött mig hyfsat bra trots omständigheterna med 8 timmar i bil enkel resa. Men fy så magen känns efter fusket! Magen är svullen, kör runt, kör ont och är som en ballong! Det är ju motivation att sköta sig om nåt!!

Nu är min pojkvän intresserad av LCHF också. Han har alltid varit smal(underviktig) men har precis gått upp till normalvikt. Han vill äta LCHF för att slippa svullen mage och för att komma ur "cola och Macdonaldsträsket" Han kan dricka uppåt två lite cola om dagen.

Har ni några tips för hur han ska äta och vad han ska tänka på? Han vill alltså inte gå ner i vikt, bara må bättre.

• Loreena
    Vent b skrev 2011-07-22 15:20:29 följande:
    Skriver in mig i denna tråd och ser fram emot goda råd Förvånad

Jag har läst att kryddor kan hjälpa till vid förbränningen.

Selleri är en negativ sådan med positiva egenskaper, den bryter nämligen ner mer kolhydrater än vad den själv har vid förtäring, läste om detta i en bra artikel i aftonbladet.

Vet dessvärre inte hur man tillämpar användning av selleri med sallad och mat ???
    Men detta är väl endast en bland många fler - förslag eller läxa upp mig lite

Själv så äter jag endast sallad med kött, fisk, kyckling, samt vatten - tråkigt men med snabba resultat vilket är min melodi
    106.5 kg för 22 dagar sedan och den 1 aug runt 100 till 101 kg - detta under en månad.
    Nästa månad börjar jag med Alli som tar 1kg per 2kg jag förlorar.

Magen har redan blivit mindre hahahaha
    Toppen att du har hittat ett sätt att äta som du trivs med. Vill du ställa om din kost till LCHF kan du förtsätta att äta som du gör - med tillägg av extra fett t.ex. beasås/kryddsmör till köttet. Om du tycker att kosten är tråkig som du äter nu så kommer du att gilla LCHF. Läs vidare på kostdoktorn.se om du är intresserad. Jag håller med föregående om att Alli och LCHF inte går ihop.
  • Loreena
    randigrand skrev 2011-07-22 16:43:41 följande:
    Hjälp! Dag 5 för mig och sockersuget gör mig snart galen, dem andra dagarna har varit helt lugna men igår kväll började det kännas helt tufft. Nu går jag bara runt och tänker på socker, godis, kakor, choklad... ahhhh!

Blir helt galen... Får inte ge upp, får inte...
    Du kanske kan göra LCHF ischoklad eller chokladmousse på riktigt mörk choklad att ta till om du inte kan stå emot suget?
  • Loreena
    NoahLeah skrev 2011-07-22 20:11:03 följande:
    Hej, hoppar gärna med här då jag började med LCHFdieten idag, har ca 30 kg som ska bort och kommer nog ha en hel del frågor.

Kan ju börja med en direkt, vad brukar ni äta till mellanmål eller när ni blir galet sötsugna?
    Här kan du läsa lite kortfattat om LCHF
    www.kostdoktorn.se klicka på LCHF för nybörjare

Oftast blir man tillräckligt mätt på maten så att mellanmål inte behövs, men särskilt i början kan man vara sugen på mellanmål innan kroppen ställt om sig.

Exempel på mellanmål
    Ett kokt ägg
    Några ostrullar
    En näve nötter (gärna mandlar)
    Brieost
    Te med kokosfett
    Kaffe med vispgrädde
    keso med bär
    keso+vispgrädde/turkisk yoghurt

Unna dig vid fest
    Chokladmousse gjord på grädde, äggulor och choklad över 70%
  • Loreena
    Mamma Tes skrev 2011-07-23 10:22:50 följande:
    Måste fråga er som tar kokosfett. Själv har jag aldrig gjort det...

Min sambo käkar ju också lchf (har gått ner 15 kg!). Förra sommaren drabbades ha av inflammerad tarmficka och efter det fick han Visiblin utskrivet. Tyvärr så slarvar han med att ta det men skulle behöva ngt för magen då han är hårdare nu gör tiden. Pga av lchf och tarmfickan. Jag tycker han ska prova kokosfett för att se om han blir bättre. Hur mycket ska man börja med? Finns det annat sätt någon tar det på förutom i kaffet? Kan man köra med det silvriga paketet först för att se om det har effekt? Vi har det hemma så tänkte vi kunde köpa bättre sort om det visar sig hjälpa.
    Använd inte det silvriga för det är härdat!
    Han kan ta kokosfettet i te också, eller göra ischoklad av det...:P Men ischoklad är ju inget man ska vräka i sig...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**