• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass skrev 2012-09-25 22:30:41 följande:
    Så, blomkålsmos...
    Ska man ha färsk blomkål eller sån som varit fryst?
    Vilka är era bästa tips för att lyckas?

Jag ska göra detta i morgon och har aldrig gjort det, är kass på att laga mat och vill inte misslyckas för detta är min enda chans att övertyga make och barn om den här rätten 
    Jag brukar koka blomkålen lagom mjuk, hälla av vattnet, salta, peppra och mixa med 1 dl creme fraiche. :)
  • Loreena

Ang blomkålsmoset så tycker iaf jag att en mixerstav är en förutsättning för att lyckas.. annars blir det nog mest grynigt istället för lent och mjukt.

• Loreena
    Humlemamma skrev 2012-09-30 02:23:58 följande:
    Käkade lchf ett par veckor, typ 3,5 sen så övergick jag till att räkna kcal istället i 1,5 vecka men bestämde mig sen för att köra med lchf igen för vart trött på att va hungrig och att hålla på att räkna kcal osv..

Har nu ätit strikt lchf i typ en vecka, har i tre dagar nu mått fruktansvärt illa o haft ont i magen, går ner i vikt nu med, det gjorde jag inte första svängen med lchf..

Kan illamåendet o ont i magen bero på detta??
    Är väldigt lös i magen med, ska jag väl tillägga..
    Det låtekr som att din kropp behöver en mjukare övergång till LCHF. Jag reagerar som du gör om jag äter ägg. Det kanske är något som du är känslig mot? Annars så är mitt tips att trappa upp fettet långsamt. När jag har ont i magen så brukar jag äta skonkost i ett par dagar, dvs lax/kyckling med kokta grönsaker och smör/bea till.

• Loreena

Det kan ju vara så att du åkt på magsjuka/matförgiftning också.

• Loreena

Jag tycker inte att det låter som vanliga övergångsbesvär.. utan snarare magkatarr/magsjuka/gallproblem.

• Loreena

Anna Hallén har skrivit lite om magnesium på sin blogg. Det är tydligen en djungel det där med magnesiumtillskott. Det gäller att välja en sort som kroppen faktiskt kan ta upp. Konstigt att de säljer magnesiumtillskott med magnesium i en form som kroppen knappt kan ta till sig.

www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra

Annars så kan man ju knapra i sig mandlar, solroskärnor och pumpafrön.

Jag har precis beställt magnesium, D-vitamin, kokosfett och Dr. Hauschkas rosencreme från Bodystore :)

• Loreena

Min kropp verkar nöja sig med 59 kg. Jag har stått på en platå rätt länge nu tror jag. Efter förra graviditeten landade kroppen på 56 och det var lite i minsta laget så för mig så är det helt ok med 59. Sonen är nu 2,5 månad och jag vägde 77 ungefär vid förlossningen. Jag gick alltså upp 21 kg och nu är 18 borta... så det är ganska bra, fast det var en hel del vatten också och så vägde ju sonen 4,5 kg när han föddes. Den lilla dunderklumpen väger redan 8 kg och är 63 cm lång. Så det blir nog rätt gräddig mjölk med LCHF. :)

Jag ska ner på stan idag och kika efter lite nya kläder. Jag har bara urtvättade tunikor, leggings och sladdriga linnen i garderoben. Och ett ynka par jeans.

• Loreena
    Knallen12 skrev 2012-10-15 23:36:27 följande:
    Hej

Jag har nu kört lchf i en vecka men har gått upp 1,5 kilo. Vad kan det bero på? Jag gör ju något fel.

Är det någon som kan hjälpa mig med kanske tips på bra mat för en dag? Alla småtips om hur ni åt de första veckorna tas tacksamt emot. Hur ofta, hur mycket fett, grönsaker mm? jag läser och läser tycker jag men blir bara snurrig i huvudet. Så det hade varit uppskattat om någon kan berätta hur de gjorde i början.

Och hur bra tycker ni det är med kokosfett och hur använder ni det?

Jag behöver gå ner ca 23 kilo efter tre barn väldigt tätt.

Tacksam för svar!
    Ha en härlig dag!
    Hejsan!
    Stirra dig inte blind på vågen. Vikten kan skilja sig omkring 2 kg från dag till dag bara beroende på hur mycket vätska du har i kroppen, muskelmassa, hur mycket mat som finns i tarmarna etc. Mät gärna midjemåttet istället.

När det gäller vikt och LCHF så fokusera i första hand på att äta dig lagom mätt när du är hungrig på riktig mat. Dvs

Kött, fisk, kyckling, skaldjur, ägg
    Smör, grädde, creme fraiche, kokosfett, olivolja
    Ovanjordgrönsaker i valfri mängd
    Dryck: Te, kaffe, vatten(smaksatt om du vill)

Yoghurt, nötmusli, frukt, bär, mörk choklad, brödsubstitut, LCHF-bakverk, sötningsmedel etc kan vänta tills viktminskningen kommit igång och du känner behov av att sätta guldkant på tillvaron ibland.

Börja gärna dagen med en god äggfrukost. Det mättar bra och du står dig länge på det.
    Till lunch och middag så kan du äta enligt Anna Halléns handflatemodell. Dvs en handflatestor bit med protein(inkl fingrar) lika mycket ovanjordgrönsaker och 1 dl gräddsås/ 2 msk kryddsmör/bea eller liknande.

Fokusera sedan på att lära känna din kropps hunger/mättnadssignaler, stressa ner, ta någon lugn promenad eller dyl. och ta dig igenom eventuella omställningsbesvär.

• Loreena
    aupendi skrev 2012-10-18 13:55:30 följande:
    Åwh, igen mjölk alltså?
    Det blir kämpigt.
    Funkar laktosmjölk?
    Sojamjölk låter också kämpigt att leva på... Men jag får väl prova det!
    Till vad använder du just mjölk? I kaffe, te och varm choklad så kan du ha i en skvätt grädde eller mixa ner lite smör och/eller kokosfett. Smoothies kan du göra på kokosmjölk eller grädde och yoghurt. I matlagning funkar grädde/creme fraiche/smetana och kokosmjölk mycket bättre än mjölk. Om du dricker mjölk som dryck så är det nog bäst att vänja sig av med det. Men du kan ju dricka ett glas standardmjölk om dagen om du vill. Och om viktminskningen uteblir så kan du prova att ta bort mjölken.

• Loreena

millifjor

Valfri sallad utan bröd och med extra mycket dressing till. Eller så beställer du en pizza med extra ost och äter bara fyllningen. Så brukar jag göra, men då kanske du får en del frågor om varför du inte äter degen.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**