Knallen12 skrev 2012-10-15 23:36:27 följande:
Hej
Jag har nu kört lchf i en vecka men har gått upp 1,5 kilo. Vad kan det bero på? Jag gör ju något fel.
Är det någon som kan hjälpa mig med kanske tips på bra mat för en dag? Alla småtips om hur ni åt de första veckorna tas tacksamt emot. Hur ofta, hur mycket fett, grönsaker mm? jag läser och läser tycker jag men blir bara snurrig i huvudet. Så det hade varit uppskattat om någon kan berätta hur de gjorde i början.
Och hur bra tycker ni det är med kokosfett och hur använder ni det?
Jag behöver gå ner ca 23 kilo efter tre barn väldigt tätt.
Tacksam för svar!
Ha en härlig dag!
Hejsan!
Stirra dig inte blind på vågen. Vikten kan skilja sig omkring 2 kg från dag till dag bara beroende på hur mycket vätska du har i kroppen, muskelmassa, hur mycket mat som finns i tarmarna etc. Mät gärna midjemåttet istället.
När det gäller vikt och LCHF så fokusera i första hand på att äta dig lagom mätt när du är hungrig på riktig mat. Dvs
Kött, fisk, kyckling, skaldjur, ägg
Smör, grädde, creme fraiche, kokosfett, olivolja
Ovanjordgrönsaker i valfri mängd
Dryck: Te, kaffe, vatten(smaksatt om du vill)
Yoghurt, nötmusli, frukt, bär, mörk choklad, brödsubstitut, LCHF-bakverk, sötningsmedel etc kan vänta tills viktminskningen kommit igång och du känner behov av att sätta guldkant på tillvaron ibland.
Börja gärna dagen med en god äggfrukost. Det mättar bra och du står dig länge på det.
Till lunch och middag så kan du äta enligt Anna Halléns handflatemodell. Dvs en handflatestor bit med protein(inkl fingrar) lika mycket ovanjordgrönsaker och 1 dl gräddsås/ 2 msk kryddsmör/bea eller liknande.
Fokusera sedan på att lära känna din kropps hunger/mättnadssignaler, stressa ner, ta någon lugn promenad eller dyl. och ta dig igenom eventuella omställningsbesvär.