maggank skrev 2014-06-08 18:07:21 följande:
Ny i tråden.
Jag är nyfiken på er som äter LCHF och har barn. Hur gör ni med barnen hemma? Vad får de och vad får de inte äta? Hur kombinerar ni er syn på kost med skola/förskola? Hur har förskolan/skolan reagerat om ni bett de utesluta ett visst livsmedel? Hur tänker ni kring det?
Jag har en son på åtta år och vi i familjen äter nästan samma mat, inte en chans att jag skulle ställa mig och laga olika rätter. Däremot kan jag koka pasta/potatis/ris som jag själv väljer att inte ta utav, det tycker jag är ok. Det tar inte längre tid. Men för det mesta äter vi alla samma mat och sonen tycker att blomkålsmos, broccoligratäng, grillad sparris, zucchinitagliatelle och den typen av tillbehör är lika goda som ris eller potatis. Inga problem alls där!
Sen i övrigt är han inte samma typ som jag, han är ingen kolhydratjunkie, han går aldrig i skåpen. Han kan få chips på fredagen och lördagsgodis på lördagen men där är det jag som förälder som sätter ribban. Frågar jag honom om han vill ha chips svarar han ja. Frågar jag honom om han vill ha grönsaker och dipp så svarar han också ja. Han bryr sig liksom inte. Så där erbjuder jag såklart så bra alternativ som möjligt när jag känner att jag har chansen. Tids nog lär han protestera
Till mellanmål försöker jag också se till att det inte bara blir kolhydrater (smörgås, frukt) utan gärna mer protein. Mer skinka på smörgåsen, kvarg med bär (det gillar han), ostkuber, nötter, avocado.
Ingen stenhård LCHF alltså men ett starkt low carb tänk. I skolan äter han ju det som serveras så jag får ta ansvar för det vi äter hemma.