Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen
    The Kittycats skrev 2011-10-31 14:39:04 följande:
    Såg också det, hon är ju från Trosa precis som jag SSS bor ju också i vår kommun - ett mecka för LCHF:are
    Tyvärr har ju jag inte inte kommit lika långt i att bli av med mitt sockerberoende. Men jag ska nog köpa boken för inspiration.

Just det var du okså "Trosing"  Vi är ju ett gäng LCHF:are från vår vackra lilla stad... 
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Korven skrev 2011-10-31 21:04:22 följande:
    Hej hej!

Har hållt på med lchf i en och en halv vecka och så klart är mat och dieter det enda jag tänker på just nu.. Har en fråga till er som kan så mycket!:)

Funderade på det här med att kroppen går in i "svältstadie" om man äter för lite. Har läst och hört det tusen gånger, att det är jätteviktigt att man äter mycket och ofta annars stänger kroppen ner förbränningen och man går inte ner i vikt.
    Min fråga är om det verkligen kan stämma?
    Det här är ett ganska löjligt exempel men i TV-prgrammet Robinson där de får typ en skål ris om dagen.. De stannar ju inte direkt på den vikten de kom dit med som de egentligen borde om det är så att förbränningen stänger av?

Vill någon snäll människa förklara?:)

Äter du för lite så säger skäldkörteln ojoj här komme det för lite näring och drar ner på "termostaten" för att gå på sparlåga..när du sen ökar så drar den upp igen. Fördelen med LHF är att vi aldrig behöver gå in i svält utan vi återställer vår kropp till normal funktion.  

Många särskillt kvinnor som jojobantat eller har metabolt syndrom har en dåligt fungerande sköldkörtel män har de mer sällan, 

av månnen svarar ungefär 9 av 10 fantastiskt på LCHF medans kvinnor har en lägre succesrate och 7 av 10 får strålande resultat för de övriga 3 av 10 kan det behövas ett år ibland mer innan kroppen fungerar normalt och sedan börjar släppa vikt ibland aldrig. Man kan trots att tester inte visar ngt ha en underfungerande sköldkörtel och detta är svårt att komma tillrätta med. Det är då bla inte sköldkörtelhormonet som saknas utan det är receptorer för hormon som "monterats ner" och inte fungerar.      
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Mina småtroll skrev 2011-11-01 08:37:14 följande:
    Har du skörldkörtelproblem själv? Låter som du är insatt

Jag har läst tråden ett tag, men inte skrivit. Igår började jag med lchf. Har ca 20 kg att bli av med. Har provat flera metoder de senaste månaderna men jag har stått stilla i vikt/gått upp ibland. Anledningen är att jag har fått nedsatt funktion i sköldkörteln (låg ämnesomsättning). Så troligen kommer inte lchf att funka heller...men jag tänker ge det två veckor, o har det gett något resultat då så fortsätter jag!! Förhoppningen är också att levaxinet ska kicka igång snart (har ätit i två månader)

Det är som sagt dag två idag, och jag är trött och lite avtrubbad. Kan det bli så här? Annars gick det toppenbra igår, kände inget sug efter nåt och jag var mätt hela dagen pga allt jag åt. Stod mig länge på alla målen.

Nej det har jag inte men jag har pluggat till Li LCHF kostrådgivare på MF.. en kanonutbildning med mycket fokus på näringslära näringsfysiologi sjukdomar så jag känner att jag har ganska mycket kött på benen kring orsaker till problem. 

Kan ge dig en anekdot om min kompis som gått på lågkolhydratskost länge med nedsatt funktion i sköldkörteln pco omöjligt att gå ner i vikt trots stenhård träning och lågkolhydratskost. Hon har varit rädd för fettet men ätit riktigtfett i små mängder. Hon bestämde sig att gå över sakta men säkert till LCHF och trots nästan ett halvår utan viktnedgång fortsatte hon med LCHF för hon mådde så bra. Nu i somras så släppte det äntligen efter ungefär 6 månader på LCHF och hon har aldrig varit med om ngt liknande i sitt liv 8 kilo på en månad bara smälte bort så hon är ganska nöjd att hon höll ut med LCHF.

Tror du kommer uppleva att du inte kommer tappa vikt utan det kan ta många månader innan du gör det och det är där de flesta ger upp och säger att LCHF inte fungerar . Kroppen behöver lång tid att läka ut från den "sjukhet" vi själva ofta orsakat genom att följa kostråden som för en stor del av oss är helt onaturliga. Somliga kommer aldrig att tappa vikt heller men blir oerhört mycket friskare av LCHF. Så ett tips är att ge det en månad iallfall för då hinner kroppen börja ställa om. Det tar 4 veckor minst att gå från kolhydratsdrift till ren fettdrift och för många ännu längre..

Lycka till och hoppas du får ordning på allt och att levaxinet hjälper...annars finns det ju andra läkemedel som kan hjälpa även om läkarna inte alltid är införstådda i detta..den kunskapen får man hitta själv hos andra som har samma diagnos..    
  • mamman i skogen
    Postis skrev 2011-11-01 10:44:37 följande:
    Fast det svarar ju inte på frågan om varför deltagarna i Robinson tappar en massa vikt?
    Kalorilagarna gäller alltid äter man mindre än man gör av med så tappar vi förr eller senare vikt men sköldkörteln har en stor funktion likaså binjurar som vid stress producerar adrenalin och kortisol både är blodsockerhöjande och om din kropp är stressad så kan du trots underskott på kalorier stå still och stampa. Stress sömn och sköldkörtel är kanske svaret på en komplicerad fråga.
  • mamman i skogen
    Mina småtroll skrev 2011-11-01 11:24:26 följande:
    Tack för ditt svar!! Ok då kanske jag ger det 4 veckor ändå. Får se hur det känns Det är så lätt att tappa modet när det inte händer nånting på vågen, trots bra kosthållning och träning
    Vad roligt för din kompis! Kul o höra såna historier

En annan sak: jag samlar otroligt mycket vätska i kroppen. Har fått vätskedrivande utskrivet o jag kissar ut fler kilo när jag tar dom, dock så går jag upp det så fort jag slutar ta tabletterna. Kan det ha med kost eller sköldkörtel o göra? Jag har en flummig läkare som inte kan så mycket om detta...

Samma sak för min kära vänina hon är som en kamel binder vätska vid varmt väder vid kallt väder vid kolhydratsintag utan kolhydrater etc etc you name it hon samlar vätska.. går upp flera kilo i vikt pga detta men vid lchf är det ett mycket mindre problem då kolhydrater binder vätska och man utesluter en stor del av kolisarna
  • mamman i skogen

BTW läkare kan mycket lite om kost  i hela deras utbildning ingår det ungefär två veckor av näringslära så dietisterna har den kunskapen inte läkarna..Dietisterna är dock fast i SLV:s ramar men det börjar ändras

• mamman i skogen
    Ståhlman skrev 2011-11-01 16:14:16 följande:
    Har någon här läst boken "Helhetsmetoden- nå din hälsosam vikt med KBT & LCHF"? Vad tyckte ni i så fall?

Har läst delar av den och har vart på föreläsning med Schuck och kan bara säga att hon är underbar...

Hon har så rätt att övervikten sitter mellan öronen och därför ska vi "medicinera" där och inte ngn annanstans.. Hon har också en fantastisk kunskap om vad olika personer beroende på vart deras rötter är ska äta. Hon tog öven candidan till ljuset och det finns nog ingen som är så vass på att "bota" candida i sverige. Kort sagt hon är en oerhört klok kvinna som jag rekomenderar att läsa tyvörr har jag inte hunnit läsa ut hela boken utan bara börjat men hoppas snart få tid igen att läsa klart..     
  • mamman i skogen
    organa skrev 2011-11-01 16:38:23 följande:
    Vad är candida? Googlade och förstod att det är en svamp men vad påverkar det?

Svamp som alla har men det kan bli en överväxt av candida och det får man av kolhydratsrik kost, candidaöverväxt ger problem för tjejer kan det tex vara jobbiga svampinfektioner man får torra slemhinnor och ont vid sex. Man kan svälta ut candidan men har man en gång haft det så ska man vara oerhört försiktig med strärkelserik mat. Det tar en lång kur av mjölk och glutenfritt för att bli kvitt sina candida problem. Vid LCHF och lågkolhydratskost så får man oftast ingen tillväxt då vi inte tillför mat som blir till socker i kroppen..

Ska man göra en candida kur så måste ens respektive också göra det   
  • mamman i skogen
    Beckaa skrev 2011-11-01 17:23:18 följande:
    Har du någon källa till det?

Ja min kurs i ryggsäcken nu har jag inte min böcker här men två problem med sköldkörtel en när man inte producerar tillräckligt med sköldkörtelhormon detta kan påvisas  men all underfunktion påvisas inte med blodprov. Bäst koll på detta får du om du googlar eller varför inte ställa en fråga till en riktig expert Andreas vår kära kostdoktor.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**