• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag tränar 5-6ggr/v och äter rätt strikt. Har ingen koll på exakt mängd men inga "synliga" kolhydrater över grönsaker och mejerier men mejeri har jag minskat på rätt mycket den senaste tiden. Bär äter jag kanske 1/2dl / veckan. Sen kan jag göra en smoothie nån gång ibland när jag känner att kroppen behöver en liten boost och då har jag 1/2 röd grape (älskar röd grape!) + frysta bär + proteinpulver. Vi har även haft eftermiddagsfika på jobbet där ett gäng drog igång att vi skulle äta fruktsallad för det är ju nyttigt. För dem kanske men inte ur min synvinkel Så det blev lite väl mycket frukt ett tag.

Sista kilona kan sitta som berget, det är nog rätt vanligt. Martina ww.primalscienista.com skrev en massa tips på sin blogg för ett tag sedan, med justeringar som man kan göra en efter en och pröva tills man hittar något som funkar.

• Gladskit

Hej!
    Jag har bär kvar från trädgården förra sommaren så ingen hepatit här hoppas jag! Jag gillar när man gör smoothies som blir riktigt iskalla så jag tycker om att ta i frysta bär, eller isbitar.

Proteinpulver finns det ju hur många som helst av. Till smoothies kör jag vaniljsmak, men annars är Charlotte Perrelli choklad god. Den löser sig bra och blir fluffig och god även om man bara blandar med vatten (och inte med mjölk). Håll utkik efter en med lågt kolhydratinnehåll, sen får man testa sig fram.  

• Gladskit

Jag såg att ni diskuterade Cloettas choklad och att den är sockerfri är väl en sanning med modifikation? Den är sötad med sockeralkoholer som i varje fall Kostdoktorn ställer sig tveksam till. Det är självklart upp till var och en. Men om man känner att det är ok för en själv att äta så finns det här godiset från DeBron tex. på mitt ICA och ÖB;
    http://www.sockerfri.com/19

• Gladskit
    stjierna skrev 2013-05-17 10:32:53 följande:
    Ang sockeralkoholer och sockerersättningar så tror man att de flesta inte påverkar blodsockret (och det är ju bra), men vad man är lite oense om är hurvida det ändå påverkar insulinet. Vissa menar att så fort vi får sött på tungan så tror kroppen att det kommer komma en blodsockerhöjnkng så den börjar tillverka insulin oavsett. Om det sen inte blir en blodsockerhöjning så måste ju insulinet ändå göra sitt jobb, och insulin har två jobb: att packa undan glucos från blodet och att plocka undan fria fettsyror från blodet. De fria frttsyrorna k blodet är det en lågkolhydratskostare använder för att tillverk energi, och eftersom insulinet inte hittar glucoshöjningen så packar den istället bort de fria fettsyrorna, vilket kanske inte är så önskvärt vid en fettdriven kropp ;)

Alla gör skälvklart sina egna val, men OM det är så kroppen reagerar så kanske det är smartare att vid tillfällen med söta saker faktiskt äta lite av något som höjer blodsockret en aning så att det är det som blir bortålockat istället för energikällorna? :)
    Precis, jag väljer hellre "vanlig" choklad vid de tillfällen jag äter choklad. Vi brukar alltid ha en 86% Marabou i skåpet men en sån kan räcka 2-3 mån så det är inte ofta. Däremot, ett plus för sockeralkoholerna och "sockerfritt" godis, de är bättre för tänderna än vanligt socker
  • Gladskit
    Ninis skrev 2013-05-17 14:15:12 följande:
    Zbartaliljan,
    Jag gör efter vanligt chokladmousserecept men tar bara den sockerfria mjölkchokladen i stället. Alltså vispa 3 dl grädde, rör i 2 äggulor, smält 100 g choklad i vattenbad och sen ner med chokladen i grädden och blanda. Portionera upp i glas och ställ i kylen.

Så himla gott! med chokladmousse!
  • Gladskit
    telgebo skrev 2013-05-22 17:47:51 följande:
    Fan hjälp mig att kicka igång!! Jag kommer aldrig igång för jag är så jäkla rädd att misslyckas, att sakna bröd och chips och ris för mycket.

jag ätit så dåligt så länge så min kropp kommer ju skrika efter allt förbjudet känns det som. Jag älskar ju allt med massor av kolhydrater och coca-cola och te  med  socker.

Hur fan kommer man igång? Jag måste börja innan jag har för många kilon att gå ner.

För att gå ner i vikt måste jag även träna som en blådåre på gym då?
    Skulle vilja gå ner 13-14 kg om jag får önska men det känns just nu helt ouppnåeligt.

Vad man äter har större inverkan på vikten än vad träning har. Sen mår alla kroppar givetvis bra av att röra på sig. Men det är inte främst träning som triggar viktnedgång.
    För att komma igång är det bara att rensa ur hemma, bestämma sig för att nu är det detta som gäller. Om du redan nu går och tänker på allt du eventuellt kommer att sakna så kanske LCHF inte är din väg att gå?
    Och bara du kan styra över ditt "tänk". Tänker du att saker och ting är förbjudna kommer det bli skitjobbigt. För mig är inget förbjudet. Men jag tror stenhårt på LCHF, har läst Matrevolutionen och andra liknande böcker, har diabetes i släkten och känner att jag verkligen inte VILL äta kolhydrater i samma utsträckning som tidigare. Så jag får om jag vill men jag vill inte.

Och försök att glädjas över sånt som du FÅR äta. Laga till nya rätter, köp hem nya råvaror, gör något roligt av det! 
  • Gladskit

Jag tränar oftast på morgonen så innan äter jag ingenting. Ska jag löpträna så kan jag ibland ta en celsius medan jag springer men oftast bara vatten. Ska jag köra styrka så dricker jag aminosyror under och efter passet. Efteråt äter jag frukost på jobbet. Men har jag inget ätbart med mig (typ ägg, babybel, avocado tex) och vet att det kommer dröja innan jag får i mig något så kan det bli en proteindrink. Bättre det än ingenting.

• Gladskit
    MissNora skrev 2013-05-30 09:15:15 följande:
    Vad kör ni för märken på PWO och aminosyror?

Jag har haft aminosyror från Scitec och Xplode.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2013-05-30 15:37:36 följande:
    Miss Nora,
    PWO kör jag Jack3D. Märker verkligen stor skillnad på styrka, ork och uthållighet!

Aminosyror kör jag Olimp Xplode Powder i citrussmak.

Den där Olimp Xplode är samma som jag haft. Väldigt syrlig och fräsch smak, inte särskilt söt heller. Jag har också haft Jacked 3D Micro men jag tycker att den är lite läskig, jag kan bara ta typ en halv skopa annars börjar jag toksvettas och det killar liksom på läpparna. Typ som när man fick lustgas under förlossningen.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2013-05-30 19:55:37 följande:
    Gladskit,
    Att du reagerar på PWO:n beror ju på hur känslig du är för koffein. Jag reagerar inte alls.

Kan säkert vara en kombination, för jag reagerar starkt på koffein då jag inte dricker kaffe normalt. Så av en Celsius blir jag också väldigt påverkad. Men jag har även testat andra PWO's och inte känt just det här knäppa domningen i läpparna så det är säkert olika för olika sorter.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**