• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Eller så väljer man att läsa alla inlägg med öppet sinnelag. Jag har inte uppfattat rödnos som mästrande eller något sådant alls, det ligger nog lite i läsarens ögon hur man väljer att uppfatta vissa inlägg. Annars kan ni väl hoppa över att läsa just de inläggen om ni ändå bara retar upp er på innehållet?

• Gladskit
    rödnos skrev 2013-03-12 14:21:18 följande:
    Gladskit - tack! Stort tack till och med.

Ingen orsak, det är tråkigt bara när det blir trist stämning på forum. Just eftersom det är lätt att läsa in saker i skrivna texter som inte alls står där. Och stämningar och skämt går inte igenom på samma sätt som när man pratar tex. Men det är ju så det är!

Idag har varit en bra dag för övrigt, ordentligt med påfyllnad efter träningen, bra lunch, bra mellis och middagsmaten är planerad. Har inte tänkt att äta något mer efter det men vi får väl se. Lite halloumi är ju aldrig fel... 
  • Gladskit
    bebis86 skrev 2013-03-12 15:31:29 följande:
    Jag har 15kg kvar att hå ner. Började på 23kg i jan. Borde det vara rimligt att lyckas gå ner dem till sommaren?? Äter ganska strikt och promenerar en del med barnvagnen!

Om man räknar med att 1kg/vecka är rimligt så bör du nå ditt mål lagom strax efter midsommar. Det är ju vecka 11 nu. Inte omöjligt men det beror på så många faktorer. Hur ligger du i snitt per vecka hittills?
  • Gladskit
    millifjor skrev 2013-03-12 21:02:12 följande:
    Sen kan man komma med åsikter om vad man får och inte får äta, jag ser det som att jag FÅR äta allt,men jag VÄLJER att ta bort kolhydraterna så det så!
    Så tänker jag med!
    Jag är fri att äta precis vad jag vill men jag väljer bort kolhydraterna för att jag mår så mycket bättre. Så varför skulle jag INTE göra det.

När det gäller forskning så är det inte min starka sida, men mycket av ohälsan kommer ju av att man kombinerar fett och kolhydrater. Det är därför fettet inte blir "farligt" för oss på samma sätt för i och med att fettinlagringen inte är aktiverad (vi kontrollerar blodsockret via maten så att vi inte för onödiga insulinpåslag) så lagras inte det fett vi äter utan det använder vi som energi.

Men ibland är det verkligen som att tala för döva öron. Men du kan ju inte sluta äta kolhydrater helt? Nä det gör jag inte, som du ser så har jag nästan halva tallriken full med grönsaker (haricots verts, babyspenat och en grön paprika blev det idag tex) så det är ingen risk. Men ska du verkligen äta nötter till mellanmål... och de där små röda ostarna? Det kan väl inte vara bra? Jo faktiskt, men ät du din banan så får vi se vem som är här i köket och rotar igen om en halvtimme
  • Gladskit

Läser ni Martinas blogg www.primalscienista.com ? Hon skriver massor om träning, kör tunga vikter och äter LCHF. Jag gillar henne jättemycket!

Det här passet körde jag imorse. Jag ville ha variation så jag varvade kondition och styrka i olika block;
    10 min uppvärmning på löpband, 1,7km
    5 min crosstrainer
    5 min rodd, 1km
    biceps/triceps superset, 3 varv
    5 min löpning, 0,86km
    benböj med skivstång, med bakre benet på en bänk 3 x 12
    5 min rodd, 1km
    lårcurl på pilatesboll, 3 x 12
    5 min löpning, 0,85km
    STRETCH

Så jäkla skönt! Nu har jag tränat tre dagar i rad så jag har en planerad vilodag imorron men det kliar redan i benen (trots träningsvärk)

• Gladskit
    Tessa606 skrev 2013-03-18 09:21:10 följande:
    Shit alltså... 8 dagar med slarv sätter spår, 5,5 kg upp!!! Mår skitdåligt, uppsvälld och ont i kroppen, men nu har jag ätit en "riktig" frukost, hundarna ska ut på långpromenad och sen blir det träning, de där jäkla kilona ska bort fort som f-n!

Ninis, hoppas att din dotter återhämtar sig fort, kram!

TomMon, Vill du gå upp 5 kg på en vecka så hör av dig (hoppas alla förstår att jag skämtar)

Oj, det var värst. Men mycket av det måste vara vätska, finns inte en chans att man kan öka 5,5kg i fettvikt på en dryg vecka. Så det där är du snabbt av med!!
  • Gladskit
    Mrs V skrev 2013-03-18 11:33:46 följande:
    Är det någon av er som är blodgivare? Jag undrar om det är ok att ge blod på en lchfkost, eller borde jag se till att få i mig mera kolydrater innan?
    Jag ger blod regelbundet, så ofta jag får. Och jag har inte märkt någon skillnad på hur det känns eller så. Värdena verkar också bra!
  • Gladskit
    rödnos skrev 2013-03-22 09:02:44 följande:
    Såg en toka i spåret härom veckan med en unge i bärstol och två bildäck bundna i ett rep släpandes bakom. Hon gick med stavar. Var det du?

Men det är nåt som jag skulle kunna tänka mig att göra faktiskt. Bara för skoj
    Och träna med ett långt och tungt rep, det ska tydligen vara inne. Men jag skulle nog hålla mig till grusvägarna på landet där ingen såg!! 
  • Gladskit
    enlitenen skrev 2013-03-25 09:50:11 följande:
    Jag har två frågor jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har kört LCHF i en månad och tappat 5,7kg så det går kanon och jag trivs med det.

Vad använder ni för kokosfett? Jag har hittat lite olika men vet inte vad jag ska beställa hem. 

Jag tänkte även lägga en beställning på andra saker som jag inte lyckats hitta i mataffären, tips pånågot som ni alltid har hemma? 

Jag brukar köra med detta: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g
  • Gladskit
    Kattpappa skrev 2013-03-25 12:21:57 följande:
    Hej. Är jordnötsmör tillåtet att äta?

De flesta jordnötssmör ligger över 5g kolhydrater per 100g så jag väljer bort det, för mig är det inte helt ok. Kung Markattas jordnötssmör har 17g per 100g har jag för mig.

Däremot mandelsmöret ligger under 5g och det gillar jag så det brukar jag ha en burk hemma! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**