• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

telgebo skrev 2013-05-30 22:25:04 följande:
    Aminosyror efter träning varför tar man det?

Ursäkta alla dumma nybörjarfrågor,

Nu ska jag komma i mitt livs form, börjar den 17 juni på allvar men har börjat lite smått att kolla kolhydratsinnehåll i samband med att jag jobbar (jobbar i mataffär), Fick en chock idag när jag fick veta att såna här M kulor som jag älskar innehåller 61 gram kolisar, *gulp*

Nu har jag en fråga till, Hur är det med inlagd sill och jordgubbar? Tänker på misdommarafton. Sabbar jag allt om jag äter några sillbitar och lite färsk potatis då och sedan jordgubbar med lite vispad grädde? Känner att jag inte orkar ta fighten med pappa på misdommarafton för han tycker såna här dieter är trams och att man ska käka allt för då mår kroppen bra...jo tjena visst är det därför han är överviktig, har typ 2 diabetes och hjärt ocg kärl sjukdom för att all mat är så nyttig? Knappast

Aminosyror är protein i sin renaste form så det är för att ge kroppen en skjuts i återhämtningen. Men det är främst efter styrketräning de är till nytta. Man kan också dricka det om man tycker att "vanliga" proteindrinkar blir för tjocka eller tunga att dricka, detta blir mer som... ja saft kan man säga.

Jag äter potatis till sillen på jul och midsommar. Sill utan potatis är rent ut äckligt Men det är val jag gör. Det är så få tillfällen och potatis är inte djävulen själv. Då finns det värre saker. Beroende på hur mycket kolhydrater du äter kommer du kanske att falla ur ketos och det kan ta några dagar innan man är tillbaka på banan igen. Det är dock väldigt individuellt hur man reagerar. 
  • Gladskit
    SmoochiePoo skrev 2013-06-03 14:57:55 följande:
    Hej tjejer & killar!
    Har följt tråden ett tag och testat lite recept som ni lagt upp osv. Har kört LCH i ca 3 månader och gått ner 13 kg, totalt 30 kg sen graviditet. Nu verkar jag dock ha hamnat i ett kh återfall. Har frossat i allt möjligt och känner nu att det räcker! Har ni några tips på hur man bryter mönstret lättast. (Har inte gått upp något än, vägde mig senast idag! Thank god) 
    Tack för en bra tråd att följa Solig 

Enklast för mig är att göra en total rensning i skåpen hemma, vänligt men bestämt informera mannen om att han får ta sitt eventuella godisknarkande någon annanstans än hemma och sedan bara kapa helt. Köpa hem sånt som jag vet är bra för mig och som är godkänt enligt LCHF och vara riktigt strikt ett par veckor.
  • Gladskit
    Mrs Svensson skrev 2013-06-04 16:29:25 följande:
    MF? MBC? Vad betyder det?

Ja, det får nog bli till att bokföra ungefärlig kalorimängd och/eller halvera portionerna. Bra ide! De verkar som sagt tröga de här sista 5kg...

MF = mejerifritt

MBC = magic bullet coffee (googla det!), det är kaffe med extra fett i, kokosfett eller smör använder de flesta. 
  • Gladskit

Jag dricker inte kaffe så MBC går bort. Däremot kan jag dricka te med lite kokosfett i ibland. Annars är LCHF-smörgås med massa pålägg min stående frukost. Och turkisk yoghurt med nötter och bär ihop med ett eller ett par kokta ägg.

• Gladskit
    telgebo skrev 2013-06-09 16:08:52 följande:

Det blev ovan ser jag nu

Menar givetvis E% 20-25E% protein och 70-75E% fett och 5E% kolhydrater? Hur många gram är det?

Förstår inte alls hur jag räknar ut det? Måste vara knäpp.

Och hur många kcal ska jag rikta in mig på om jag idag väger 66-68 kg och vill gå ner 15-20 kg?

Jag tänker så här, jag tar säg 100 g protein per dag+ 30 g kolhydrater per dag, det blir 130 g och då ska jag enlig SSS äta 130 g fett per dag och det visar då att jag ska få i mig 1675 kcal per dag, men kan jag verkligen gå ner i vikt på det? Och då måste jag ha veta exakt hur många kcal allt jag stoppar i mig innehåller och det är ju skitbökigt att hålla på och väga kryddor osv.

Känns som jag aldrig kommer gå ner i vikt, känns så himla bökigt allting och jag är för okunning gällande allt detta eftersom matlagning aldrig har intresserat mig, tycker det är mycket lättare att käka ute och få mat direkt och slippa hålla på med allt, men smal gör det mig inte direkt.

Du måste utgå från att 1 gram  kolhydrater och protein vardera ger 4 kalorier medan fett ger 9 kalorier per gram.
    Säg att du äter 100g kolhydrat, 100g protein och 100g fett.
    Då får du i dig 400 + 400 + 900 kalorier = 1700 kalorier.

900/1700 = 52,94 = 51,9 energiprocent kommer från fett
    400/1700 = 23,52 = 23,5 energiprocent kommer vardera från protein och kolhydrater

Det här förhållandet mellan kalorierna beroende på om de kommer från tex. kolhydrater eller fett gör att det är relativt lätt att få utslag på energiprocenten genom att byta ut tex 100g ris eller pasta mot 100g av en grönsak som knappt innehåller några kolhydrater alls (som att göra blomkålsris tex). Och detta utan att egentligen inte öka intaget av fett! Utan eftersom fett är så mycket mer kaloririkt så skjuter energiprocenten från fett uppåt när du börjar minska på kolhydraterna!       

• Gladskit
    telgebo skrev 2013-06-10 13:31:14 följande:

Jag hänger med på första stycket fram till uträkningen hur 52.94=51,9. Har du gjort någon avrundning där?

Är så kass på matte att det är pinsamt och hålla på och räkna såhär i affären går ju inte.
    Hej!
    Det är jag som avrundat fel.... 52,9 ska det givetvis vara.

Och jag skulle nog inte heller stå och göra detta i affären utan det kan man göra några gånger på olika måltider man lagar till så att man får ett hum om hur det kan se ut. Jag gör inte heller detta på stående fot i butik.

Däremot som jag skrev så tycker jag det är ett ypperligt sätt att visa för folk (icke-LCHF-are) att det är väldigt enkelt att ändra energiprocenten på en måltid UTAN att behöva äta smör och dricka grädde. Utan att bara plocka bort en uppenbar kolhydratkälla gör massor.     
  • Gladskit
    minignagarn skrev 2013-08-26 10:31:43 följande:
    Hej! Är ny med detta. Börjat idag. Ägg och turkisk yoghurt älskar jag meeeen varje morgon??? Jag kommer bli galen utan mackor!!! Finns det NÅT slags bröd man kan äta???

Finns massor av brödrecept. Mariann har många (www.mariannslchf.se), Åse på 56kilo har säkert också.

Annars är LCHF-scones mitt favoritbröd. Bakar man en gång i veckan så har man till 5-6 frukostar:

Sätt ugnen på 175 grader. Plocka fram: 3 ägg, 1 dl grädde, 3 dl mandelmjöl, 1/2 dl krossat linfrö, 2 msk fiberhusk, 1,5 tsk bakpulver, lite salt och ca 1 krm brödkrydda om man gillar det.

Vispa äggen fluffigt och tillsätt sedan grädden och rör om. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmetent. Låt stå några minuter så att det tjocknar. Klutta ut på bakplåtspapper på en plåt, till 5-6 bröd. Grädda i ca 20 min i mitten av ugnen.

• Gladskit
    minignagarn skrev 2013-08-26 12:13:52 följande:
    Tusen tack!
    Finns fiberhusk och mandelmjöl i vanliga mataffärer?

Oftast bland bakprodukterna eller där det som är glutenfritt står.
  • Gladskit
    Mithi skrev 2013-08-26 13:56:53 följande:
    Är denna tråd fortfarande aktiv?

Det är den nog i allra högsta grad
  • Gladskit
    Tuvaduva skrev 2013-09-01 08:44:22 följande:
    Nu kanske ni kommer "skratta" åt mina tankar, men det här funkar inte för mig...
    En gång missbrukare -alltid missbrukare.
    1,71 cm 70 kg = lchf i januari. 1,71 cm 66 kg 1/9.
    Såååå skönt det var i början. Jag åt feta såser, gräddiga grytor, knaperstekt bacon m.m. och var skönt mätt hela tiden. Tränade på lite lätt, men med småbarn hemma så blev det mest vardagsmotion.
    Jag slapp liksom tänka så mycket på vad och när jag skulle äta -kunde helt fokusera på barnen.
    Den dagliga huvudvärk jag lider av blev lindrigare och orken stabilare.
    Har ätit enligt lchf à la Katrin Zytomierska  sen 1/1 t.o.m idag 1/9 alltså)

Utan att jag märkte det så började det gå knackigare. Mensen strulade och upphörde till slut. (inget idag)
    Kroppen kändes slöare. Tankarna, fokuseringen och tålamodet är inte som vanligt, utan sämre.
    Idag så kommer jag införa lite kolhydrater i form av mer grönsaker, grovt hemmabakat bröd och inte vara så restriktiv med äpplen (som jag älskar). Äta avokado, ägg, 10% ost, mellanfil, fet fisk m.m.
    Istället kommer jag skippa bacon, bearnaise, feta ostar, fläsksvålar...
    Mitt mål är att förhoppningsvis känna att kraften, träningslusten och menstruationen återvänder.

Tänker även införa mer fysisk aktivitet. Var länge stamkund på Friskis & svettis så det är inte främmande -utan jag vet att jag gillar det.
    Nu är jag bara så ledsen och nedstämd så jag längtar tillbaka till den tiden.
    Så slutsatsen är att hellre 4 kilo ökad vikt, pigg och en fungerande kropp än den jag är idag...
    Oj så jag behövde skriva av mig och verkligen konkretisera alla tankar som snurrar runt i mitt huvud. Jag VET att jag måste göra något och det får bli såhär. Hur låter det?
    Tycker jag låter vettigt!
    Överhuvudtaget så är bacon, bea och fläsksvålar inget som jag rekommenderar att man äter särskilt mycket av när man kör LCHF utan bra fetter (som avocado), fet fisk, ägg, bra kött och mycket grönt känns mycket trevligare! Så länge man hittar en modell man trivs med så är det ju jättebra!
    Jag är tex. väldigt liberal med frukt. Men blir jag sugen på tex. frukt så brukar jag göra som en fruktsallad på tex. nektarin och avocado eller strö nötter över så att det inte blir bara frukt för då slår mitt blodsocker bakut.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**