• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

3g net carbs verkar stämma. Men jag tycker inte att net carbs är en bra måttstock, i alla fall funkar det inte för mig.
    För du har fortfarande 17g fibrer och det är också kolhydrater i min värld. Men som sagt, vi kanske räknar på olika sätt.

• Gladskit
    Patio skrev 2014-02-16 20:06:37 följande:

Sorry, jag kan absolut NOLL om lchf. Jag vet bara vad bokstäverna står för. ;P Tack för svar! :)

Tänk att man ska hålla sig till livsmedel som innehåller mindre än 5g kolhydrat per 100g. Det är inte helt rätt i alla lägen, livsmedel som innehåller mer än 5g funkar också om man använder dem i liten mängd. Som kryddor och smaksättare tex. Eller vitlök, har jag för mig.

Det är jättelätt att gå in på livsmedelsverkets hemsida och kolla tex. grönsaker och frukt och jämföra dem med varandra. I princip är grönsaker ovan jord ok, morötter faller då bort iom att de växer under jorden.
  • Gladskit
    tiiitti skrev 2014-02-18 13:13:17 följande:
    Tips på mellanmål?! Jag är rätt strikt

Ägg
    Pannkakor (kokos exempelvis)
    Ost
    Avocado
    Ölkorvar med högt köttinnehåll
  • Gladskit

En hållbar viktminskning ligger på 1/2-1kg per vecka. Att gå ner snabbare än så anses inte sunt bland folk som är insatta. Men med LCHF så är mycket av vikten första veckan framför allt, att man släpper massa vätska. Så det borde absolut plana ut efter ett tag.

Jag gick ner det jag behövde gå ner på 8-10 veckor tror jag ungefär. Sen dess har jag jämviktat och kroppen verkar ha hittat en bra nivå. Skulle jag vilja fortsätta gå ner fick jag nog dra åt och inte vara så liberal som jag är idag eller dra in på tex. mejerier men det är inget jag önskar just nu.

• Gladskit

Fullfeta mejeriprodukter som grädde och creme fraiche, turkisk/rysk yoghurt
    Nötter
    Goda smaksättare; boursin-ost, cantadou, pesto
    Ostar; vanlig hårdost, halloumi, feta
    Mandelmjölk eller soyamjölk om du är som jag och inte kan dricka te/kaffe utan massa mjölk i (och inte vill dricka i dig en massa kolhydrater)
    Grönsaker i massor! Broccoli, blomkål, paprika (vissa färger bättre än andra), gurka, babyspenat och annan sorts sallad, haricots verts, vitkål
    Bakprodukter om du vill baka eget bröd; frön, hackade nötter, mandelmjöl, fiberhusk, krossat linfrö exempelvis.
    Bra proteiner som fisk, kyckling, kött, skaldjur
    Ägg

Jag brukar också alltid ha lök hemma, oftast röd lök och vitlök. De ligger över gränsen sett till mängden kolhydrater per 100g men i de rätter då jag använder lök är det främst som smaksättare så det ger ingen effekt på det stora hela. En vitlöksklyfta på en hel köttfärssås liksom....

• Gladskit
    LadyBond skrev 2014-02-23 14:15:30 följande:

Så nu undrar jag:

1. Kan man vara hur strikt som helst när man är gravid?
    2. Behöver massa varierande tips på vad jag kan småäta som inte tar tid att laga till. Kex är ju bara att hämta äta.
    Men det mesta som lugnar illamående behöver tillagas?

Så tacksam för alla tips.

Kostdoktorns fru har ju kört LCHF under graviditeten så det borde fungera. Men för egen del skulle jag nog inte vara jätte-jätte-strikt genom en graviditet. Det är ju inte bara mig själv jag har att tänka på då.
  • Gladskit
    Pandamamma79 skrev 2014-03-19 20:14:17 följande:
    Frågar igen
    Hej!
    Det går att läsa mer om aminosyror på massor av ställen, bl.a. här:

http://fitnessguru.se/aminosyror-guide
    http://www.sportlife.se/learn/kost/vad-ar-aminosyror-och-varfor-behover-jag-dem/

Väldigt enkelt förklarat är det protein i sina allra minsta beståndsdelar. Så likaväl som att ta en annan typ av proteindrink kan man dricka aminosyror. Plus att de är så pass finfördelade och grenade att de tas upp snabbt av musklerna så därför är det bra om man tränar hårt.

Själv har jag tröttnat på vanliga proteindrinkar som är krämiga och fluffiga så jag tar hellre amino. Då kan man slänga i några isbitar och frysta hallon så blir det fräschare. Mer som slush
    Och så tar jag det direkt efter träning när jag vet att det kommer dröja en stund innan jag kan äta frukost (tränar ofta på morgonen).

Själv gillar jag de lite mer syrliga varianterna bäst. Grönt äpple, lemon/lime och såna smaker. Sen finns det andra som är rätt söta men dem är jag inte lika förtjust i.
  • Gladskit
    starchick skrev 2014-04-03 20:56:27 följande:
    Får man äta brieost? Valnötter? Finncrisp? 😄

Brieost är helt ok!
    När det gäller nötter bör man kolla hur mycket kolhydrater det är per 100g. Plus att nötter är väldigt energirika så man får hålla lite koll på mängden.
    Finncrisp kan också vara ok beroende på hur strikt man är. Mängden kolhydrater per 100g är inte särskilt mycket lägre än för annat bröd men eftersom de är tunna och lätta väger de inte så mycket och då får man heller inte i sig så många kolisar
  • Gladskit
    Pandamamma79 skrev 2014-05-20 11:43:55 följande:
    Undrar om detta med lightprodukter.
    Tycker mig se att vissa lchf:are nämner "Fun-light". Är det bra sötning i det?
    Andra light produkter som isf är ok?

Det beror ju på hur "rent" man vill äta. Det känns som ett parallell-spår till LCHF, att man dels väljer bra råvaror och fullfeta produkter, och att nästa steg är Clean eating där man väljer bort alla typer av smakförstärkare, sötningsmedel mm.

Själv har jag inte druckit fun light på länge. I början blandade jag det med kvarg och tyckte att det var gott men idag kör jag naturell kvarg med bär istället. Sen dricker jag cola zero ibland, och den är ju sötad med sötningsmedel.

Man får också fundera över hur påverkad man blir, om det är så att det triggar annat sug? Vissa kan uppleva att man dricker exempelvis cola zero och då tror kroppen att den har fått "riktigt" socker och så vill man ha mer och då är det svårt att hålla sig från godis, kakor, snacks etc. Men det är inte så för alla.
  • Gladskit
    maggank skrev 2014-06-08 18:07:21 följande:
    Ny i tråden.

Jag är nyfiken på er som äter LCHF och har barn. Hur gör ni med barnen hemma? Vad får de och vad får de inte äta? Hur kombinerar ni er syn på kost med skola/förskola? Hur har förskolan/skolan reagerat om ni bett de utesluta ett visst livsmedel? Hur tänker ni kring det?

Jag har en son på åtta år och vi i familjen äter nästan samma mat, inte en chans att jag skulle ställa mig och laga olika rätter. Däremot kan jag koka pasta/potatis/ris som jag själv väljer att inte ta utav, det tycker jag är ok. Det tar inte längre tid. Men för det mesta äter vi alla samma mat och sonen tycker att blomkålsmos, broccoligratäng, grillad sparris, zucchinitagliatelle och den typen av tillbehör är lika goda som ris eller potatis. Inga problem alls där!

Sen i övrigt är han inte samma typ som jag, han är ingen kolhydratjunkie, han går aldrig i skåpen. Han kan få chips på fredagen och lördagsgodis på lördagen men där är det jag som förälder som sätter ribban. Frågar jag honom om han vill ha chips svarar han ja. Frågar jag honom om han vill ha grönsaker och dipp så svarar han också ja. Han bryr sig liksom inte. Så där erbjuder jag såklart så bra alternativ som möjligt när jag känner att jag har chansen. Tids nog lär han protestera

Till mellanmål försöker jag också se till att det inte bara blir kolhydrater (smörgås, frukt) utan gärna mer protein. Mer skinka på smörgåsen, kvarg med bär (det gillar han), ostkuber, nötter, avocado.

Ingen stenhård LCHF alltså men ett starkt low carb tänk. I skolan äter han ju det som serveras så jag får ta ansvar för det vi äter hemma.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**