beproud skrev 2013-11-17 23:05:19 följande:
Tack alla för era svar

jättesnäll av er....
Jag ska väga mig igen har gått nu 10 dagar , utesluta även mejeri så hoppas på lite viktminskning
Jag vet att jag har bråttom och det ska man inte ha , spec om man tänker på att man nått denna vikt efter många år ....Men kan inte släppa tanken
Kan träningen påskynda eller påverka vikten med LCHF?
Ifall man vill ta något kh rik någon gång, påverkar det hela processen och förstör vad man gjort innan ? eller det är bara att börja om ?
Är det okej med solrosfrö ? vill jättegärna äta det men lite rädd från det :)
Du ska inte stressa, en sund viktnedgång i lagom tempo är mycket bättre i det långa loppet. Jag förstår att man motiveras av en snabb viktnedgång i början men försök att inte tänka på det. Fokusera på alla andra vinster du ser med att du har lagt om din kost.
Träning är alltid bra. Men många upplever sig som sega i kroppen och att man inte alls har samma energi som om man äter kolhydrater. Man får testa sig fram.
Har du otur och är känslig för kolhydrater så kan du få börja om ifall det är så att du äter en massa kolhydrater en dag. Det beror på hur processen ser ut i din kropp. I värsta fall triggas ytterligare sug och det tar några dagar för dig att komma i fas igen. Sedan kan det ta ytterligare några dygn innan kroppen åter har hamnat i ketos, dvs att du förbränner fett igen som energikälla istället för att främst bränna kolhydrater. Men det är VÄLDIGT olika från person till person. Martina har en helt underbar blogg om LCHF där det finns bra inlägg om vad som händer i kroppen när man går över till LCHF
http://www.highfatfitness.net/
Solrosfrö ligger i högre i kolhydrater än vad som kanske är rekommendationer. Samtidigt är det bra mycket bättre än många andra livsmedel. Det beror helt på varför man vill äta det och vilket syfte.
Som någon påpekade ovan ska man även vara försiktig med mandelmjöl för det är sällan kolhydratmängden på innehållsförteckningen stämmer. Jag bakade inte heller bröd förrän jag kört LCHF i ca ett halvår just för att jag hade som mål att komma bort från gamla vanor och skapa nya och för att jag var rädd att trigga sug om jag började äta smörgåsar igen. Alla måste hitta sin väg, det som funkar för en kanske inte alls funkar för någon annan.