• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-04-16 09:10:54 följande:

Jobbigt helg det här.

Gårdagen tillbringades 3 timmar på sjukan med sjuk liten son som visade sig ha dubbelsidig öroninflammation och virus ( som gett utslag och grejer ). Vakade halva natten då sonen har krupphosta och har fått andningsproblem tidigare, så sömen är noll.
    Maken håller på att bli sjuk och är nästan utslagen och just idag ska vi gå och se Mora träsk med barnen. Det finns liksom inte på kartan ens att skippa det, då Mora träsk är barnens husgudar här hemmaCool

Har i alla fall hittat en rutin som verkar funka för mig. Ligga under 20 gram om dagen så går jag ner. Blir det 25-30 gram så blir det stopp direkt.
    Att även tvinga mig själv till frukost verkar funka, så jag äter numera äggsmör på morgonen, någon lunch och sen middag. Dessa 3 måltider om dagen verkar vara rätt optimalt för mig, även om jag inte är direkt hungrig när jag äter.
    Resten skiter jag fortfarande i att räkna. Har 16 kilo kvar till målvikt nu ( -10,5 borta ) och hoppas att iaf 10 av dessa går lika bra som tills idag. De sista brukar dock sitta som berget så där räknar jag med att det blir lite krångel, men vi får se. Man kan ju ha tur Foten i munnen

Vad gör alla andra idag då?

Idag blir det en sväng hem till ex:et, då dottern absolut vill ha sin I-pod, och jag ska lämna av en bilbatteriladdare jag köpte i Ullared till honom. Sen blir det väl det heliga lördagsgodisinköpet för dottern.

Just nu sitter hon i soffan och moffar i sig en espressoglass (Kayas variant) och tror att hon busar genom att äta glass på morgonen. Själv är jag jättenöjd att få i henne mascarpone, äggula och grädde

Imorgon blir det ännu en matutmaning. Middag hos svärisarna. Nåja, kanske att jag gör ett pyttelitet undantag. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    yena89 skrev 2011-04-16 12:20:56 följande:
    Nån som vet hur man ska räkna makrill med tomatsås om man tar bort tomatsåsen? Makrill har ju 0g kolhydrater så det är ju såsen som är 7g/100g och det är ju inte 100g sås utan kanske 20-30g, om jag då tar bort den kan jag räkna en burk som 0,5-1g kolhydrater kanske?

Enligt SLV har makrill i tomatsås bara 0,5g/100g
    Hm. På ICAs egna står det 4 gram/100 gram. Jag tar bort hälften av tomatsåsen, dvs det som är kvar i burken slänger jag, men fisken i sig är ju täckt m sås. Så jag räknar 2 gram/100 gram ca och i en burk är det 125 gram. Så på en burk räknar jag 3 gram så är det högt räknat. 
  • Linda1976
    yena89 skrev 2011-04-16 12:51:38 följande:
    Ja 4g kanske det var :P
    Men alltså 125g är ju FISKEN mestadels, iaf 90g minst (får väga nångång).
    Så när jag tar ut fisken kan det inte vara mer än 10g sås på den och eftersom det är den som är kolhydraterna bglir det ju för icas burkar 0,4g kolhydrater? :s
    Hm, men hur fanken resonerar ICA dårå? *funderar*
  • Linda1976
    Från Aftonbladet, vad säger ni? Tanten är igång igen...

Experten: Så lätt minskar du risken för hjärtsjukdom

Egentligen är det skrämmande enkelt: De flesta av oss som läser den här artikeln kommer att dö i en hjärtsjukdom. Många till följd av höga blodfetter.

Men du kan snabbt förbättra dina odds:

– Om du ändrar kosten radikalt sjunker kolesterolet på några dagar, säger professor Mai-Lis Hellenius.

Om ett par veckor är den här: påsken, med ägget i centrum på middagsbordet. Men livsmedlet som så länge fått symbolisera högt kolesterol är inte längre det huvudsakliga skälet till att våra blodkärl täpps till. Enligt Mai-Lis Hellenius, professor vid Karolinska institutet, är det snarare den flottiga chokladen som vi fyller pappersäggen med.

– Fett i sig är inte farligt, men det gäller att välja rätt sort, säger hon.

Undvik kakor

I Sverige har LCHF-trenden vuxit sig ovanligt stark. Det har blivit okej att frossa i grädde, smör och andra animaliska produkter. Men två färska studier, varav en från USA, visar att det kan vara förenat med livsfara.

– Om jag säger så här: Om alla i landet åt enligt LCHF, skulle hjärtinfarkterna skjuta i höjden. Det förkortar livet, säger Mai-Lis Hellenius.

– Vi ser patienter som går på lågkolhydratkost som kommer in med skyhöga blodfetter.

Skiljelinjen, anser hon, går fortfarande mellan mättade fetter – som kommer från nöt och svin – och fleromättade, som kommer från fiskar och växter. De första täpper till kärlen, de andra skyddar. Värst alla kategorier är dock transfetterna, som finns i bland annat kakor och kex. Du känner igen dem på innehållsförteckningen som ”härdat fett”.

”Börja röra på dig”

Förhöjda nivåer av LDL, det onda kolesterolet, är en mycket stark riskfaktor för hjärtinfarkt. Ibland är orsaken ärftlig, men i de flesta fall ligger en kombination av gener och livsstil bakom. Den goda nyheten är att problemet snabbt kan rättas till.

– Om man ändrar allt i sin livsstil över natt – enbart väljer vegetabiliska fetter i stället för animaliska, ökar fiberintaget och börjar röra på sig – sjunker blodfetterna på bara några dagar. Men oftast tar det längre tid att lägga om vanorna, så vi brukar säga att det tar några veckor, säger Mai-Lis.

• Linda1976

Ja, man vill ju ****** kärringen...

• Linda1976
    klara07 skrev 2011-04-17 09:06:58 följande:
    Hej "tråden"
    Kör inte LCHF utan GI, men hoppas att jag får vara med här iaf.
    Har kört Gi fas 1 sen 17/3 och jag tycker det funkar jättebra.
    Nu till min fråga - Kan man bara köpa Sucrin över nätet el finns det kanske nån affär i Gbgs trakten som säljer den?
    Life på Kungsmässan har vad jag sett  - kanske andra Life i stan också har?
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-04-17 11:25:59 följande:
    ÅÅåhhhh... Så måste vi in till jourcentralen i Motala i eftermiddag med... Lite uppförsbacke just nu känner jag! Min 2.5åring verkar ha fått en öroninflammation som spruckit!
    Stackars liten. Jag har bara haft vanlig öroninfl EN gång och det var nåt av det värsta... 

Stor KRAM till dig! {#emotions_dlg.flower} 
  • Linda1976
    Kaya skrev 2011-04-17 22:51:29 följande:
    PS. Mitt sena kvällsfika - rooibos utan något i (favoritsmaken Limpopo) samt 4 st ischoklad av senaste sorten som blev suverän! Gjorde ca 25 st ischoklad av stor klump kokosfett + några rutor 90%-ig choklad + ett par rutor Lindt Sea Salt (vad är det i den? 50% kakao? knappt så den räknas som "mörk", eller? Men det blir ju väldigt LITE av den per styck!).

= GOTT!

K
    Jag och dottern gjorde också ischoklad idag. 80 gram Renée Voltaires kokosfett m smak, 100 gram Lindts 90% och några droppar vardera av kokos och kola-essens från lchfbutiken. Supergott. Dottern älskade dem också, jag och tackade min lyckliga stjärna. Jag lät henne äta 5 st och gladdes åt allt nyttigt fett hon fick i sig - det taniga lilla barnet
  • Linda1976
    Pallas skrev 2011-04-18 08:42:59 följande:
    Finns det någon tråd som är specifikt för nybörjare? Kanske med en lista på basvaror att använda i matlagning och bak?

Jag och maken är på gång att prova, men det är ju mycket att byta ut så här i början. Dessutom skulle jag aldrig i livet orka ställa mig och steka grejer på morgonen när barnen ska vara på dagis kl 7 och jag släpper ut hästarna innan.
    Stanna gärna här! ♥
  • Linda1976
    Pallas skrev 2011-04-18 09:03:31 följande:
    Tack Linda1976! Tråden är rätt lång, som om ni kan peka på några inlägg med frukosttips är jag jättetacksam! FL:s sökfunktion funkar inget bra hos mig.
    Några inlägg kan jag inte referera till, för jag är lätt glömsk, men frukosttips kan du få ändå:

omelett (gör kvällen innan)
    middagsrester
    creme fraiche blandat med turkisk yoghurt, hallon, hackad mandel
    kokt ägg, makrill i tomat
    lchfpannkakor (1 dl grädde, 5 ägg, 1 msk fiberhusk -finns på glutenfria hyllan, vaniljpulver)
    Frökex (recept finns i länken i ts) m smör och ost
    pones (recept finns i länken i ts) m pålägg
    ägg&bacon
    te m kokosfett (ekologiskt, finns Kung Markatta, Cocosa, Reneé Voltaire bla)
    Äggmjölk 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**