• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

nickefiki skrev 2011-03-30 12:25:48 följande:
    Jag vill också ha med ett inlägg i den här senaste debatten.

Jag blir lite arg på att någon/några tycker att man inte får ge råd eller skriva inlägg om man inte skriver ofta. Vad är det för dumheter? Vissa spammar o vissa skriver sällan, men vi har väl alla samma rätt att uttrycka vår åsikt?!
    Jag antar att jag är en av de som pekas ut! Det jag (och flera med mig) skrev var att det var trist att vissa aldrig hade något roligt att komma med, utan la alla sina inlägg på att påpeka fel och brister i andras inlägg.

Jag tycker att "rättigheten" att granska kritiskt blir större om man visar att man aktivt hänger med. Att "citera" eller påpeka direkt felaktigt eller helt ur kontexten tycker jag tyder på att man inte har hängt med i debatten.

Det är ju ganska många inlägg här som kan anses felaktiga om man ser till bara DET inlägget. men oftast så pågår det ju en debatt eller diskussion där judet det inlägget råkar vara en liten del. Om man har fått 300 förutsättningar av en person, och säger "Då ska du göra så här!" Så betyder det inte att man säger att alla ska göra så, eller att det alltid är rätt att göra så. Man man kan inte dra upp hela diskussionen i varje inlägg heller. Alltså tycker jag att om man ska granska kritiskt så kan man visa att man har hängt med i diskussionen, och inte bara ser en mening som man inte håller med om.

Alla har rätt att tycka till, men jag tycker att det finns bättre och sämre sätt att göra det på! 
  • jeng
    Kaya skrev 2011-03-30 13:10:34 följande:
    OBS! Jag kommer att fortsätta tjata tills nån kommer med SANNINGEN. Hur ska LCHF-bröd bäst förvaras? Kyl? Frys? Att ha det framme på bänken funkar inte, eller hur?

Samma med knäckebrödet. Det innehåller ju ägg - måste man ha det i kylen då??? Blir det inte mjukt/segt i så fall? Eller är det OK att ha knäckebröd framme eftersom det är torkat och därmed håller sig bättre?

Kylen.
    Eftersom man bakar med kylvaror så krävs ju rätt mycket konserveringsmedel om det ska tåla mer än nåt dygn eller max 2 på bänken. Tycker jag iaf. Jag gör större sats knäcke och det har jag i kylen i kanske 5 dagar. jag har mina i en plastpåse, men inte hårt sluten, och det tycker jag fungerar bra. Men det är ju mina sesamknäcke, vet inte hur det är med de där andra frökexen.
  • jeng
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-29 22:36:52 följande:
    Hej tråden!

Jucea: Jag beklagar verkligen

Fråga till Jucea bl.a(uträkningar så hoppa över ni som inte vill se):
    Jag tycker inte att jag överdriver med fettet i matlagningen, steker i en klick smör och/eller raps/olivolja samt har lite grädde/cf i såserna, ändå har jag ett lite väl högt fettintag. Inte fel enligt lchf men jag tror att det är onödigt mycket och ffa oekonomiskt.
    Enligt uträkning har jag idag fått i mig ca: kcal 2000, protein 100, kh 17 och fett 220(ungefärliga siffror), ratiot blir 1,8. procent 3/17/81.
    Frukost: liten ägglatte och ett knäcke med ost
    Lunch: kyckling-fetaost sallad med majjodressing
    Middag: köttfärssås med vitkål
    Två kaffe med äggmjölk och en lchf-bounty(1,6kh)

Fikar nu på kvällen med några knäckebröd med ost och the. Kolhydratintaget är perfekt, men jag är ju typ aldrig hungrig så jag äter mest av vana och för att jag tycker att det är gott, ganska regelbundet.
    Vet inte vad jag vill ha sagt egentligen, tycker bara det blir för mycket och vet inte vad jag ska dra ner på utan att bli hungrig,
    Nu så, tack för påminnelsen Visste i bakhuvet att det var nåt jag hade lovat att svara på

Jag tycker att du ligger rätt så ok. Går du ner i vikt som du vill, eller är det därför du vill göra ändringar?

Det jag reagerar på är isåfall att du säger att du äter mer på rutin än för att du faktiskt är hungrig. Har du svårt att äta "mellan måltiderna" alltså rent praktiskt? Tex att du har ett jobb där du inte kan gå och ta din lunch när du vill, osv..? För då förstår jag ju om du äter på mer rutin.

Sedan försöker jag hitta några rejäla fettkällor, och det gör jag faktiskt inte. Låter inte som att du "öser på" någonstans, utan du äter mat som innehåller fett helt enkelt precis som du själv säger. Är det nån av dina måltider som innehåller ganska många gram fett? hur fördelar det sig där?

"Idealt" om man ser till fördelningar så skulle väl ditt fett ner till 150 gram ungefär, men det är ju ingen katastrof. Och det som funkar det funkar! Ingen mening att ändra på det bara för att.
  • jeng
    rasajj skrev 2011-03-30 13:45:40 följande:
    Jag citerar gary taubes igen. jag tycker verkligen det han sa var sa bra men jag tror mitt forra inlagg forsvann i tjafset.

A restricted-carbohydrate diet doesn’t make you lose weight; it corrects your weight.

A restricted-carbohydrate diet doesn’t make you lose water weight; it corrects your water weight.

A restricted-carbohydrate diet doesn’t improve serum lipids; it corrects serum lipids.
    ...
    A restricted-carbohydrate diet doesn’t improve health; it corrects unhealthiness.

: Gary Taubes.
    Jag läste och uppskattade även förra gången!
  • jeng

Ja, jag menade i samband med amningen att man nog inte behöver gå under 20-30 gram till en början. Det var nog oklart för alla utom mig själv och min stressade hjärna!

• jeng
    Denebola skrev 2011-03-30 17:45:47 följande:
    Jo, men det har jag gjort så "ofta". Sugen på att testa något nytt. Funderar även på pannacotta med espressosmak... Ingen chokladsmak visserligen, men något jag inte har testat förut!
    Jag gjorde ju mina älskade ischoklad igår för första gången på nästan 3 månader!!! tog en idag efter jobbet och guuud så gott det var. trist bara att jag räknar kalorier nu, för man kan ju inte äta så många :-P
  • jeng

Det är helt otroligt att jag nu har tränat 2-3 ggr per vecka i 3.5 vecka!!! Idag blev det 3 omgångar rythm boxing, 38 minuter totalt. Men jag surar för det var dåligt batteri så mina poäng registrerades inte som det skulle och jag hamnade PRECIIIIS under mitt topprekord alla 3 gångerna! *morr*

Och idag gjorde jag bodytest på wiiet och enligt den har jag gått ner en hel del i vikt!
    Min vanliga våg visade också neråt imorse, första rejäla neråt på länge och det ger mig hopp om att det kanske är på väg att lossna!!!  

• jeng
    Denebola skrev 2011-03-30 18:13:54 följande:
    Jag gjorde ischoklad för ett par veckor sen, men jag tycker att de blir för "lättätna", dvs "bara en till".
    ja, för mig är det ingen direkt nackdel eftersom jag ofta har svårt att hålla fettet uppe, plus att kokosfettet hjälper min mage. men jag vet vad du menar. jag brukar ju överdriva och göra dom rejält bittra med mycket kakao! men jag är ingen supergottegris. har väl ätit en 5-6 stycken nån kväll nån gång, men mer än så vet jag inte om jag skulle kunna äta. om man bortser från kalorierna man får i sig så är ju 5 stk ischoklad samma som en ruta choklad :P
  • jeng

kycklingsallad på kycklingfilé, toscansk påsesallad, fetaost lite smör när jag värmde kycklingen, o så lite vitlöksfraiche. mums.

katastrofdag matmässigt idag. hann en halv tugga på knäckebrödet jag hade till frukost innan jag insgå att jag inte var överförtjust i det. och så fick jag lite kolhydratångest också (hade 2 skivor dvs 6 gram, dvs mer än jag åt per dag förra veckan...) men sen blev det möte så jag hann inte ens tänka på att ta nåt annat. blev en kopp kaffe. jaha sen blev det äntligen lunch och då smakade min köttfärssås bara BLÄ idag. inte alls sugen på den, det var ju inget fel på den alltså... så jag åt väl 1/4 av min matlåda... och så blev det nästa möte så jag hann inte hitta nåt annat...

nu sitter jag iaf i lugn och ro hemma på min älskade säng och äter min kycklingsallad och dricker ett glas cola och snart lär jag väl somna!!  

• jeng

P28,
    Jag ser Sveriges mästerkock i efterhand. Det är mitt träna-till-program när jag kör steppen 2 ggr i veckan. Så jag ligger lite efter kan jag lugnt säga. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**