• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nej. Jag kan inte ens föreställa mig vad jag hade fått för spydig kommentar om jag hade nämnt nåt om att jag faktiskt inte åt våfflorna som vi blev bjudna på heller. Jo jag smakade en tugga med lite sylt och grädde och en tugga med rom, cf och rödlök visserligen. Men alla andra åt ju typ 3 var.

Men varför ska jag stoppa i mig nåt som jag vet är onyttigt, om jag dessutom inte är det minsta lilla sugen på det? Skillnad om jag verkligen ville ha, men satt helt fanatisk och beklagade mig över att jag inte kunde äta... :-P 

• jeng

Hoppla. nästan 30 gram kolhydrater idag. så går det när man äter grönsaker!! grönsakskolhydrat känns ändå rätt så ok, men sådär mycket hade jag kanske klarat mig utan

KÄnns som en väldigt avgörande invägning imorrn. Kommer inte vara lägre än förra måndagen, men det känns ändå som att det är lägre än resten av veckan. 

• jeng
    MamaLucy skrev 2011-03-28 07:58:23 följande:
    Vad åt du för grönsaker då? Jag trodde man fick äta grönsaker ( ovanjord) ? Jag äter ganska mkt sallad till maten, kanske gör jag fel??
    sallad, röd lök och röd paprika.
    6/100 på paprika och lök, så egentligen är dom nte tillåtna. enligt 5/100 alltså. 
  • jeng

0.2 upp blev det, sen förra måndagen. Känns ganska ok ändå med tanke på att det var 1 kg upp för ett par dagar sen.

• jeng
    LoveMyFamily skrev 2011-03-28 12:12:57 följande:
    Hej. Jag har troligtvis fått IBS, någon annan som har det och kör LCHF?
    Jag har odiagnosticerad IBS.
    Jag mår extremt mycket bättre av lågkolhydratkost, och vet med mig att jag tål vissa typer av kolhydrater bättre än andra. Men min hälsa är fruktansvärt förbättrad just vad gäller magen! 
  • jeng
    LoveMyFamily skrev 2011-03-28 13:16:23 följande:
    jucea: Låter ju lovande. Tror mer och mer att det är IBS jag har fått. =(
    vad har du för symptom? och hur har du fått det? alltså, bara dykt upp, eller kommit gradivs, eller kommit efter sjukdom elelr graviditet tex? hur länge har du haft problem?

IBS är ju egentligen inte en diagnos, det är ju avsaknad av en diagnos. En mage som bråkar utan att man kan hitta nån annan orsak till det... Många på IBS verkar bli otroligt mycket bättre, om inte helt friska, på lågkolhydratkost, så i en del kretsar där jag brukar hänga så pratas det om att IBS kan vara kolhydratallergi. bara det att ingen fått för sig att testa för det så som man testar för tex gluten osv.

• jeng
    LoveMyFamily skrev 2011-03-28 13:31:33 följande:
    Ni som undrade: Jag har kollat upp det och ingen vet vad detta beror på.
    Jag har haft besvär sedan juli i fjol.
    Jag har smärta som knivar ifrån brösten och ned till naveln (sällan), illamående, diarré nästan efter varje måltid..

Detta är jättejobbigt. Jag ar gjort gastroskopi och koloskopi, och det visar inga fel..
    Låter konstigt att dom har kollat upp dig så noga och inte lämnat ut en trolig IBS-diagnos.

jag har genomgått typ hälften av de där undersökningarna. Jag har sällan smärta, utan bara alltid haft en mage som inte går att lita på.
    Har inte fått diagnos pga att jag blev gravid, och fick helt nya problem, och efter graviditeterna har jag i princip ätit lågkolhydratkost och mår mycket bättre. Tänker inte börja äta kolhydrater och må dåligt, bara för att man ska kunna stoppa ner rör i halsen på mig och konstatera att jag mår dåligt.... 
  • jeng

helene,
    jag är alltid så feg när man ska beställa sånt där.
    vilken beställde du, antar att du köpte med extra teststickor osv? och är det nåt annat man behöver tänka på? Jag har ju legat på jättehöga värden under mina graviditeter, vilket är enda gången mitt socker är testat. har gjort typ 7 glukosbelastningar tror jag *fy fan* så för mig vore det jättekul att få hem en apparat och kolla mig själv.

jag tycker ocks det vore kul att en dag kanske testa 50 gram kolhydrater i form av pasta. en annan dag 50 gram i form av bröd, 50 gram i form av socker osv. och jämföra. för att kunna hitta de produkter som kroppen tål bäst! det kan ju vara en jättevinst om man vill utöka intaget! 

• jeng
    WemmaM skrev 2011-03-28 21:42:29 följande:
    Tack för snabba svaret jucea! =D Och länken! super!
    Varsågod!

Idag blev det fettsnålt. En atkins-bar till frukost (MUMS vad god den var!!!) och en sallad med grönsaker och rkt skinka till lunch. Total brist på bra mat i kylen... Till middag åt vi iaf supergoda stekta fläskkarré med blandsallad, lite bea och vitlökssmör. Och nu en ruta choklad (eller kanske kanske 2 ) och lite cola i sängen framför lite tv.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**