• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

bandit skrev 2011-09-05 11:58:50 följande:
    Oooh! Från vilket märke?

Tyvärr är det nog för bra för att vara sant, överallt annars ligger dom ju på 12-16g/100. ;(
    Fan, fel på påsen eller nåt.
    Det är finska Taffel, finska "delen " av OLW tror jag.

Kollade iaf deras hemsida nyss och där står det 14/100. Attans osis att jag tryckte i mig en 200grams påse igår då
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    häxvrål skrev 2011-09-05 19:47:53 följande:
    För er som vill ha en ersättning till pasta rekomenderar jag receptet i den här länken
    kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e4a1ce988f...#discussions-1

Jag testade att göra lasagne med det receptet och det blev jättebra, rätt likt vanlig lasagne.   

Ska testas imorgon! Blir nog en lasagne till att börja med och är det så gott som det verkar, blir det nog en carbonara nu veckan också
  • Faile
    adams family skrev 2011-09-06 09:51:22 följande:

Zuccini är fantastiskt jag kör med osthyveln och sen smörsteker jag dem lätt med salt och peppar och har som "pasta"

Ja, zucchini är jättebra. Gör vi lasagne med åtminstone en dag i veckan, mycket gott.
  • Faile
    BeccaStina skrev 2011-09-06 10:25:55 följande:
    faan sen jag blev medlem i matdagboken så e jag faan helt förvirrad, jag äter mig tokmätt varje dag men ändå påstår dumsidan att jag bara äter hälften av det jag ska!! e faan helt jävla vansinnig, ligger på ett underskott på närmare 1000kalorier varje dag men jag vill inte trycka i mig mat!!

Hur gör ni, vad ligger ni på varje dag??
    Fast intaget i matdagboken är väl beräknat enligt de "vanliga" råden, alltså på en högkolhydratkost.
    Fett mättar bättre och därför äter vi ofta mindre, vilket även kan vara en av anledningarna till att lchf funkar så bra.

Jag ligger på ett intag på ca 1500kcal om dagen, vilket är alldeles för lite enligt den. Åt jag 1500 förut så var jag fortfarande väldigt hungrig, något jag inte är idag.

Mätt och nöjd och går ner i vikt, precis som det ska vara
  • Faile
    Bellisen skrev 2011-09-06 19:37:52 följande:

Hej alla! Nu har jag läst igenom HELA jädra tråden! :) Det tog sin lilla tid, närmare bestämt hela sommaren! Hinner ju inte läsa så mycket när man jobbar heltid! Det känns som jag känner er nu när jag har läst om era matvanor och andra personliga saker! Känns väldigt skumt måste jag säga!

Jag började fundera på att käka LCHF redan i maj, juni någon gång. Började läsa fakta på andra ställen och hittade sen den här tråden. Började läsa från slutet men bara fortsatte så då började jag från början istället! Har lärt mig så otroligt mycket så det känns som jag är ett proffs vid det här laget! :P Kommer nog dock märka när jag börjar att jag har en del kunskapshål! Jag kommer däremot inte ställa dumma nybörjarfrågor som "Får man äta bröd och spaghetti?" :P

Så ja, hela sommaren har jag vetat att måndagen den 12 september, då ska jag köra igång. Kände att jag inte kunde/ville börja under sommaren av olika anledningar. Nu har jag nollning också eftersom jag är fadder och tar emot nya studenter på min utbildning. Dricker alltså bara alkohol och käkar skräpmat just nu så det ska bli vääääldigt skönt att börja mitt nya liv på måndag! Men jag har ju haft några månader på mig nu att ladda kylskåp, frys och skafferi och att skaffa kunskap så det inte blir fel! Och nu är jag riktigt sugen på den där bean och brieosten som ligger i kylen! Jag är så himla peppad! Har varit härligt att läsa om era framgångar både med vikten och hälsan i övrigt!

Så då vet ni att jag är här också, ska gå ner ca 30 kilo och känner att jag behöver en pepptråd! :)

Välkommen och lycka till på måndag {#emotions_dlg.flower}

Och undrar du något så finns vi ju här, typ jämt
  • Faile

Jag kör också fakir just nu, så gott som.

Äter två kokta ägg med majjo under dagen.
    Ost&skinkrullar eller omelett med bacon till lunch och köttbitar med kryddsmör/bea på till middag.

Lagar dock grönsaker till middagen så maken och barnen slipper köra fakir

• Faile
    Duntoffla skrev 2011-09-08 08:31:57 följande:
    Det verkar vara många som kör fakirvarianter nu. Funderar själv på att efter alla septembers kalas. Vi är 3 i familjen som fyller denna månad samt även min mamma så det blir en del tårtkalas. Jag försöker hålla mig men det är inte helt lätt när man själv bakar allt. Funderar på att testa Ulrika davidssons variant på den klassiska kalastårtan. Mkt godare än originalet.

Jag är ensam med kidsen ikväll och har ingen aning om vad vi ska äta. Just den hör dagen var det en lucka i matsedeln. Har någon tips på ngt som är gott och inte tar för lång tid. I går åt vi fiskgratäng och imorgon hemmagjorda hamburgare så helst inget sånt.
    Blandade grönsaker och några grillkorvar i en form och täck över allt med antingen bacon eller ost. Sköter sig själv i ugnen och blir jättegott

Jag har just nu inget emot fakirvarianten, däremot orkar jag inte köra den konstant. Så jag tänker mig att jag kör den mån-tors ett par månader framåt, men vanlig lchf-mat på helgerna ( dock max 20 gram + kanske lite rödvin ibland ).
    Känns lättare i veckan när jag vet att jag kan göra zucchinilasagne eller hamburgare till helgen.
  • Faile
    Duntoffla skrev 2011-09-08 09:46:18 följande:
    Låter smidigt! Ska inventera lite här hemma och se vad jag kan skrapa ihop. Tack för tipset!

Jag skulle inte heller orka fakira vecka efter vecka. Jag körde ett par dagar och tappade ett par kilon. Ok att det är vätska mestadels men det fick mig att få lite nytändning.

Jag gick ju ner 10 kg på bara 4,5 månad utan att i stort sett anstränga mig med min lchf, men sen har det inte hänt så mycket.
    Under sommaren har jag ju fuskat en hel del, bla semestermånaden blev ju ett totalt återfall i 4 veckor. Men även efter har det blivit lite öl här (varma sommarkvällar du vet ) och jag har väl legat på 20-40 gram om dagen i snitt.
    Så jag behöver komma igång ordentligt nu och få en liten viktpush känner jag.
  • Faile
    Faile skrev 2011-09-08 09:56:41 följande:
    Jag gick ju ner 10 kg på bara 4,5 månad utan att i stort sett anstränga mig med min lchf, men sen har det inte hänt så mycket.
    Under sommaren har jag ju fuskat en hel del, bla semestermånaden blev ju ett totalt återfall i 4 veckor. Men även efter har det blivit lite öl här (varma sommarkvällar du vet ) och jag har väl legat på 20-40 gram om dagen i snitt.
    Så jag behöver komma igång ordentligt nu och få en liten viktpush känner jag.
    Haha, låter som jag bälgat i mig öl hela sommaren. Det skulle stå "lite öl här och en bulle där"
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**