• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Annanym skrev 2011-08-06 22:01:30 följande:
    Låter fint. Och jag är också på väg tillbaka till det jag vet får mig att må så mycket bättre. Vad bra vi är! För det mesta.
    Jag återföll också hela semestern och gick upp 4kg på 4 veckor. Men det går ju fort, har fått bort 2,5kg på två veckor nu och då var min vägdag ( igår ) även första mensdagen, så i praktiken är det nog 3,5 kg ner.

Så oroa dig inte, det kommer säkert försvinna fort för dig med. Nu kör vi hårt igen
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Pokergirl skrev 2011-08-09 21:07:00 följande:
    Är Cocosan också smaklös? Stod och höll i Rene Voltaires kokosolja men jag blev lite orolig över att det skulle smaka kokos så jag avvaktade.

Jag måste få detta förklarat för mig, grädde i kaffet, kokos i teet, vad är orsaken till att så många "fettar upp" genom kokos eller grädde? Är det för att slippa äta och därmed begränsa kolhydratsintaget maximalt?
    Vet att kokos har många andra positiva egenskaper men dessa antar jag är bieffekter för LCHF.

Sen har jag läst att mejeriprodukter höjer insulinnivån, vet någon hur det är med kokosfettet?
    Sitter och funderar lite på om jag initialt borde undvika just grädde i kaffet och istället ha kokosfett. Hoppas någon kan hjälpa mig!
    Jag har i kokosfett i kaffet tex för att det funkar bra för min mage. Dessutom går jag ner mer i vikt då Förvånad
    Förutom det innehåller kokosfett massor av nyttiga saker, så jag försöker få i mig åtminstone en msk om dagen.
  • Faile
    adams family skrev 2011-08-10 10:53:24 följande:
    Samma med dottern hon får kapslar med eyeQ och jordgubbssmak går defenitivt hem.. Sen funderar jag på just eyeQ för kollar man innehållsförtäckningen så innehåller den inte speciellt mycket fiskolja och själva oljan smakar linföolja...Ska undersöka saken närmare men just nu är de de kapslar hon köper läget på... 
    Duntoffla skrev 2011-08-10 10:56:28 följande:
    Vi har Mor Epa som också smakar jordgubb. Nu har jag inte jämfört dem med eyeQ men det är ju ett alternativ om det visar sig vara ngn skillnad på mängd fiskolja. www.bodystore.com/3/sv/artiklar/morepa-fiskol...
    Vi började med Eye Q och bytte till MorEpa ( lättare att få tag på här ) och det var inga problem alls. Juniorkapslarna smakar godis precis som Eye Qs, så båda mina barn tjatar om att få sina "vitaminer"
  • Faile

Fläskfile/blomkålsgratäng idag, supergott.
    En blomkål riven i delar, stekt strimlad fläskfile och med grädde och kokosmjölk över samt lite kalvfond, sambal oelek  och thaicurry och gratinera med ost. Superenkelt och jättegott.

• Faile
    Aroma skrev 2011-08-11 19:35:12 följande:

Hej på er, är ny i tråden men har ätit LCHF sedan i mars.. Jag har hitills gått ner 16 kg,, mannen 20.. jag har ca 25 kg kvar men är gravid så jag räknar inte med att viktminskningen ska fortsätta så här länge till.. mår fantastiskt bra och jag måste säga att min och mannens hälsa har förbättrats avsevärt på dom här månaderna., jag är helt frälst och har inspirerat några vänner på vägen och det känns kul.. jag har verkligen hittat min väg och jag kommer hålla mig på den i fortsättningen.. kul med inspiratiopn och tips från er alla.. kram

Hej, vad duktig du är. Visst mår man bra av lchf och viktnedgången är ju ett stort plus Grattis till graviditet Solig
    AgnesGN skrev 2011-08-11 22:05:10 följande:
    Helt sjuuukt sugen på sötsaker idag. Har inte ätit något "fel" förutom en glass för tre veckor sedan... Borde inte kicka ígång sötsuget nu heller...

Snålvattnet börjar rinna i munnen när jag tänker på godis... choklad.... kakor.... Usch och FY för detta begär... det gör mig tokig. 12 veckor med LCHF nu, unnat mig en glass på denna tiden sedan hållt mig till kosten utan socker. Inte bakat något LCHF-sött heller för att slippa sug överhuvudtaget... Inte ätit godis på 9 ½ månad heller, för slutade med det i november...

VARFÖR är jag så sugen nu? Hade affären varit öppen hade jag rusat dit och köpt massa skit... Tur att jag inte har ngt hemma... Jag hoppas det går över tills imorgon, jag pallar inte detta.... Antar att jag inte är ensam om suget? =P
    Jag var också sjukt sugen på kollisar igår av nån anledning. Sista mensdagen också vilket var ännu konstigare, men det är ju bara stålsätta sig. Försök ha något snabbt till hands att mumsa på om suget sätter in, så minskar risken för att trilla dit.
    Vi har alltid tex oliver och halloumi hemma, snabbt framplockat när suget sätter in ibland.
  • Faile
    Norrlandssyster skrev 2011-08-12 15:35:53 följande:
    Fick till ett riktigt knaprigt och gott knäckebröd igår! Ni måste bara testa när brödsuget sätter in!
    norrlandssyster.blogspot.com/2011/08/knaprigt...
    Tror du man kan använda fibrex istället för kruskakli? Tror inte det finns här nämligen. Ser gott ut.
  • Faile
    Runi skrev 2011-08-12 15:54:59 följande:
    Behöver ett snabbt tips.. Tror jag håller på att få UVI och brukar annars hälla i mig massor med tranbärsjuice men det har över 10g/100g. Något annat som fungerar?
    Nej det ska nog vara just tranbär tyvärr. Men kör på det, måste man så måste man ju.
  • Faile
    memba skrev 2011-08-14 10:24:15 följande:
    Idag har jag smygstartat lite för att vänja mig och kroppen.

Frukost blev äggröra och en skiva fibrex med mögelost, samt naturell yoghurt och ett glas vatten, vad tycks om detta ?

2 frågor till, sweet chili sås, och kyckling fond, får man äta det?

Tack

Ett tips är att använda matdagboken.se och se hur mycket kolhydrater det blir. För ska du ligga under 20 gram om dagen tex, så har du nog använt en stor del redan till den frukosten.

Sweet chili är inte ok ( den vi brukade använda innehåller 45gram kolhydrater per 100 gram, vilket är alldeles för mycket ). Fond brukar vara ok eftersom man använder så lite, men kolla innehållsförteckningen.
  • Faile
    Annanym skrev 2011-08-15 08:18:38 följande:

Okej, jag är en usel människa, det är bara att konstatera. Usel människa med usel karaktär. Klarade inte ens en hel vecka på LCHF utan brakade igenom rejält i helgen med en massa kalas och bullar i skogen, m m. Fy vad jag känner mig misslyckad och besviken på mig själv.

Fast jag vet att det inte hjälper har jag fastnat i gamla tiders "bestraffningstänkande" igen och vet inte hur jag ska kunna ta mig till att bli konstruktiv.

Jag är ganska säker på att en del av det handlar om att jag förlorade min bror helt abrupt i helgen. (Nej, han är inte död, jag har förlorat honom på annat vis.) Jag klarar helt enkelt inte att hantera detta samtidigt som jag är nysvajig med LCHF.

Vad fan ska jag göra? Har inte ätit frukost ännu, då jag inte var hungrig när jag klev upp, men nu på jobbet ska jag äta kokta ägg med tonfiskröra (cr fraiche, majo, några kapris, tonfisk) och sedan får det bli salladslunch med majonnäsdressing. Men sen. Hemma. Det är ju då det brukar braka.

Ta bort tillgången av skräpmat.
    Vi har gjort oss av med allt som tex mjöl, godis och allt annat vad det nu kan vara. Så även om man vill fuska går det inte ( inte utan att handla iaf ).
    Se även till att det finns gott lchf-snacks att ta till. Gör tex egna bountys i förväg, gör färdigt goda oststänger, skaffa lite nötter/oliver/ölkorv eller vad man nu gillar,  så att det redan finns när du blir sugen.
    Har man inget att ta till när suget väl sätter in, blir det ju jättejobbigt och är ofta då man trillar dit.

Beklagar att du har det jobbigt nu {#emotions_dlg.flower}
  • Faile
    memba skrev 2011-08-15 16:22:05 följande:
    Jag är inne på min andra dag och jag är hungrig hungrig ... och hungrig! Jag är verkligen ingen ägg, majonnäs, å grädd människa ... Vet inte hur detta ska gå!

Ägg och bacon med lite gurka och dip gjord på grekisk yoghurt till frulle
    Wokat kött och grönsaker med dip till till lunch
    Sen har jag tagit någon frukt, och en finncrisp med salami och grönmögelost till mellis, å jag är döhungrig.. Äter jag för lite fett?

Gjorde oopsies igår, men det kan jag inte med att äta ... Blaha blaha!

Tagit upp prinskorv från frysen, kan man käka det till mellis?

HJÄLP  
    Ett tips är att göra knäckebröd eller frökex. Det underlättar en hel del, speciellt i början, att bara kunna ta en macka med massa gott på.

Gillar du beasås, köp färdig ( lallerstedts ) bea och ät med kött och ugnsrostade grönsaker. Gör lasagne med hyvlad zucchini som plattor. Hamburgare med salladblad som "bröd". Tacos med egengjorda wraps.
    Oststänger att äta som snacks, nötter, oliver, ölkorv att tugga på osv.
    Du får äta, ät tills du är mätt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**