• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Dissan skrev 2011-08-16 12:20:17 följande:
    Någon som vet om någon av de smaksatta mineralvattena är ok att dricka? Är så sugen på att dricka ngt annat än vatten och kaffe, men jag är inte villig att offra några kollisar på det....

Hur är det med tuggummi, ok eller inte?
    Nu kan jag inga namn på rak arm, men vet att många är 0 kollisar i ( och inga tillsatser ). Vi hade bilen full med goda sorter på semestern i somras, bara läs innehållsförteckningen.
    Tror ramlösas olika funkar, smultron, vattenmelon och allt vad det nu är
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Faile skrev 2011-08-16 12:31:35 följande:
    Nu kan jag inga namn på rak arm, men vet att många är 0 kollisar i ( och inga tillsatser ). Vi hade bilen full med goda sorter på semestern i somras, bara läs innehållsförteckningen.
    Tror ramlösas olika funkar, smultron, vattenmelon och allt vad det nu är
    Vatten alltså.
  • Faile
    memba skrev 2011-08-16 12:54:27 följande:
    Vad går ni efter egentligen? Jag hinner inte stå och läsa på allt när jag åker och handlar med 2 barn ...

Ska det vara 5g/100g kolisar som max på det man köper, eller bör man kolla innehållsförteckning på alla såser etc?

Eller kör ni max 20g kolisar per dag och räknar?

Någon som köper färdiga såser, och vilka?

Rökt fisk funkar väl?

Tack tack!
    Jag håller mig mestadels till 5/100 regeln, med vissa undantag. Tex köper jag ketchup ( sockerfri ) eller tomatpure med mer kollisar i eftersom jag använder det sällan och då i liten mängd.

Och sen äter jag max 20 gram om dagen.
    Köper endast beasås färdigt och då alltid Lallerstedts om den finns, annars tar jag det som finns. Och rökt fisk funkar bra
  • Faile
    Linda5 skrev 2011-08-16 17:54:19 följande:
    En undran.
    Hur många gör egen majonäs?
    Det måste väl vara mycket nyttigare.
    Vanligen gör vi någon kall sås av turkisk youghurt, tex aioli, örtsås eller nåt annat gott. Eller gräddsås av skyn från stekningen osv. Men bea är alltid bra att ha hemma de dagar man inte orkar
  • Faile
    Linda5 skrev 2011-08-16 18:53:48 följande:
    Men Aioli går väl inte att göra på Yoghurt?
    Är det inte mer kolhydrateri yoghurt än majonäs?

Adams family:
    Var får du tag i Estragon? Har slutat säljas i sverige säger de jag pratat med. Är ju lite av en vana att använda sådan till bea och nu få använda vinäger o dragon är ju inte samma sak.
    Nä, vitlökssås kanske är ett bättre ord.

Ibland gör vi bara på yoghurt och ibland har vi majjo i ( köpt ). Lagar all annan mat från grunden men majjo och bea skippar jag, det köps färdigt. Nån måtta får det vara på orken
  • Faile
    memba skrev 2011-08-17 18:36:48 följande:
    Tar åt mig litegrann, No harm feelings!

Jag har läst och läst och läst på nätet, men inte alla ger samma info ... Det jag inte hittat på nätet, det frågar jag här! Jag läste också på endel innan start, men som skrivet, på många sidor förklaras mer eller mindre hur man ska äta, eller vad man ska äta, men sen tycker jag att viss info är lite missvisande ... Sen verkar det vara så olika, vissa äter mjölkprodukter, andra inte, vissa räknar kolhydrater, andra inte .. Men jag får väl se vad vågen säger, eller ?! Den pekar iallafall nedåt
    När jag började med lchf så startade jag på ca 20 gram kollisar om dagen. Brydde mig inte om att väga eller så eftersom det var lätt att räkna, tyckte jag.
    Gick ner jättefort första två veckorna eller så, sedan stannade det till. Då kollade jag matdagboken.se och upptäckte att jag låg mellan 30-40 gram om dagen, så då sänkte jag till 20. Nu efter ett halvår har det stannat till igen så nu har jag sänkt ytterligare till ca 15, med två "ätdagar" i veckan då jag svullar till med 20-30

Men resten av maten har jag än så länge inte brytt mig om och det funkar bra. Så länge det funkar, kör på det. Börja inte mixtra förrän det faktiskt blir en platå ( kom ihåg dock att det kan vara bra att låta kroppen vila lite ) och du känner att det gamla inte funkar lika bra.

Man ska inte laga något som inte är trasigt

Min favoritsida är kostdoktorn.se tycker all info som behövs finns där.
  • Faile
    rednose skrev 2011-08-17 21:25:47 följande:
    Jag gör en äggmjölks-latte i mixern på 3 äggulor, 50g smält smör, 20 g grädde och ca 400ml starkt kaffe. Står mig i ca 6 timmar på det.
    Dricker du hela på en gång??  Låter mättande ja
  • Faile
    Anbe skrev 2011-08-18 04:56:06 följande:
    Skulle vilja ha lite tips på hur jag ska lägga upp min lchf dag (natt) nu när jag ska börja jobba nätter.
    Hur ska jag äta och vad och vilka tider. Vet ju att det inte är bra att äta mitt i natten men natten blir ju väldigt lång utan mat när man jobbar.
    Finns det fler nattjobbare här? och hur äter ni?
    Läste någonstans att nattjobbare ska äta precis som vanligt. Anledningen till att man pratat om att mat skulle vara dåligt att äta sent är för att förbränningen minskar medan man sover. Alltså dumt att äta en pizza precis innan läggdags.
    Men är man vaken och jobbar så kan man äta ordentligt med gott samvete.
  • Faile
    BeccaStina skrev 2011-08-18 18:52:56 följande:
    tjejer vad äter ni när sötsuget tränger sig på?? är inne på dag två och mat och vatten har inte hjälpt :(
    Ät något. Oststavar, nötter, oliver, ölkorv,  grädde med bär, mörk choklad eller vad du nu gillar.
  • Faile
    memba skrev 2011-08-18 20:22:00 följande:
    Saltade mandlar funkar för mig, några stycken bara, eller rökt fisk blir mitt tv-godis. Jag är också ny, och det har gått över förväntan! Kolsyrat vatten med smak, en kopp te, saltgurka (gärna hemmagjord),

Jag är impad över att så många tycker att det är lätt att äta LCHF! Jag har jättesvårt ... Ägg är jag redan trött på, och jag har dessutom en mjölkproteinallergisk son som ska ha mat, så det blir massa fipplande. En annan lillgrabb som vill ha lite kolhydrater när han väl äter .. Jaja! Sen är jag inte så gräddig av mig, utan gillar hellre light och lite lättare mat, men men ... Bara kilona rasar så

Frökexen var/är ju super! Gud vad goda, istället för bröd och kex ... Hur mycket får man äta?

Jag tyckte det blev väldigt tradigt efter nån vecka, men det är innan man upptäcker allt som faktiskt går att göra. Dessutom lär man sig ju hela tiden och ju mer kunskap du har om maten desto lättare blir det att experimentera med nya rätter. 
    Ett tips är dagsmenylänken i ts om du inte sett den. Bra inspiration till maträtter.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**