**Den stora feta LCHF-tråden**
Sant!
De flesta behöver inte äta mer protein för att de går över på LCHF.
Utan det ska ske en förskjutning i från vilka energikällor man får sin energi, och där ska man öka på fettprocenten.
Sant!
De flesta behöver inte äta mer protein för att de går över på LCHF.
Utan det ska ske en förskjutning i från vilka energikällor man får sin energi, och där ska man öka på fettprocenten.
Kan tyvärr inte så mycket om vegetariska alternativ inom LCHF. Men LCHF och barn går alldeles utmärkt! Min son har kommit att gilla blomkålsmos, broccoligratäng och massa andra typer av tillbehör minst lika bra som vanligt ris eller kokt potatis. Ibland kan jag fortfarande koka potatis, pasta eller ris till en maträtt men ganska ofta nöjer han sig bra med det vi äter. Over all så tycker jag att vi äter mycket mer varierat idag när vi måste tänka till mer kring tillbehören, än när man av vana kokade en kastrull pasta till maten.
Jag skulle också råda att sluta räkna.
När jag började så kunde jag första 1-1,5 året bara utgå från livsmedel som låg under 5g kolhydrat per 100g. Något mer räknande behövdes ej. Men då gjorde jag en ordentlig genomgång via livsmedelsverkets hemsida så att jag visste vad det var för skillnad på olika bär, grönsaker osv. Ser man svart på vitt att en viss grönsak (tomat tex) innehåller klart mer kolisar än exempelvis paprika så vet man ju hur man ska tänka sen.
Men självklart, har man mjölk i kaffet, reder alla såser/varma rätter med grädde eller creme fraiche osv så får man nog vakta mejerierna. Eller byta ut till andra varianter. Själv tex. kan jag knappt dricka te utan mjölk i och då vill jag gärna ha mycket så jag använder osötad mandelmjölk och det går precis lika bra. Det skär sig inte eller så.
Tipsar om Tommys sida med ganska enkel och lättförståelig info:
http://www.tommytappar.se/?page_id=41
Det man får tänka på med LCHF och att hålla energinivån jämn är att planera sin mat mer.
Blir man sugen, eller känner sig seg på eftermiddagen tex. och tar en banan eller en chokladbit så får man ny energi snabbt. Effekten kommer på bara några minuter.
Med LCHF däremot så kanske man väljer ett par babybel eller en liten näve nötter istället och då tar det sin tid innan man känner sig piggare. Så man kanske får förebygga och ta sitt mellis vid halv tre exempelvis, om det är så att man vanligen brukar känna att man behöver lite ny energi kring klockan tre.