• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-03-31 12:14:00 följande:
    Det där råkade jag nämna någon gång när jag tittade på någon amerikansk såpa eller så att folk var så tjocka att tuttarna fortsatte bak på ryggen.

Sedan fanns det små öron i närheten som frågade sin mormor varför hon hade tuttar på ryggen...
    hihihi.
  • jeng

Mina tuttar sitter tydligen för långt ner. Fått kommentarer av att jag måste köpa ny bh omgående, men den jag har på bilden är typ kanske en månad gammal... Ja, då måste jag dra åt bh-banden för sådär kan man inte se ut. Alltså mina tuttar sitter väl där dom sitter. Jag vill inte ha min bygel utanpå bröstet, utan gärna under och runt om... Lite kan jag ju kanske dra åt, iom att bhn nu har ett par tvättar bakom sig, men det gör väl att bh:n hamnar lite längre upp i ryggen, lär ju knappast flytta på tuttarna... Jag får nästan alltid ha alla bh-band på deras längsta när en bh är ny... Antar att dom gör dom den längden för att det finns folk som behöver det, men så ska det tydligen inte vara...

• jeng
    danishdynamite skrev 2011-03-31 12:20:53 följande:
    jaha ingen frukt och fullkornsprodukter alls??? Vad äter man då istället för bröd? Trodde också bär var frukt...
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-31 10:01:40 följande:
    KOlla länkarna i TS, där finns det mesta annars googla lchf+nybörjare typ.
    ENligt lchf ska du helst inte äta fullkorn heller, men är du gravid kanske du kan göra det ibland. Men då får du inte alls samma effekt, sötsuget kan underhållas ändå och då blir det svårare att hålla sig borta från sötsaker. Frukt är likställt med godis, torkad ännu värre. Ät max en om dagen under graviditeten, annars blir det samma som med fullkornsprodukterna. Håll då ner fettet en aning i så fall, annars kan du gå upp i vikt istället.
    Tänk att du äter ungefär 2 handflator av kött/fisk/kyckling med tillbehör såsom grönsallad, lite tomat, avocado, gurka, oliver. En kall eller varm sås baserad på majonnäs eller grädde creme fraiche.
    Som snacks eller mellanmål om du behöver kan du äta nötter(måttligt), ost eller lchf-knäcke/bröd(recepttråd i TS). Kaffe, the är ok. MEjerier kan du försöka hålla under 2 dl om dagen.
    Under graviditeten kan/bör du vara rätt liberal, ät lite vad du vill och känner att du behöver men försök hålla dg till 5/100 regeln så kommer du få flera hälsofördelar.  Jag har precis fått barn och rekomenderar helt klart lchf under graviditeten! Lycka till!
    Vad är 5/100 regeln?
    Grundreglerna för LCHF är att man inte köper hem något som innehåller mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram produkt. (pasta osv har väl ca 65/100, så du förstår kanske varför vi ajabajar åt det! ) Detta kallas 5/100-regeln.

Sedan ska man också tänka på ratiot av fett till de andra näringsämnena(protein och kolhydrater) så att man får tillräckligt hög fetthalt. Detta kallas Skaldemans ratio. Antal gram fett ska vara lika med (eller högre än) antal gram protein + antal gram kolhydrater. Den här regeln utesluter tex Mjölk, som annars är godkänd enligt 5/100 regeln ovan. 

När man sedan är hemma med sina produkter, och ska laga mat, så brukar man räkna antal gram kolhydrater per dag.  En normal rekommendation är att man börjar på ca 20 gram per dag, för att sedan kunna sänka eller öka beroende på resultat. är man gravid eller ammar så skulle jag säga att man "får lov" att börja lite högre, ca 30-50 gram per dag.

Sedan brukar man rekommendera en ungefärlig fördelning av sitt intag på 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater. Detta gäller dock om man äter runt 20 gram. Äter man ca 40-50 gram, så rekommenderar jag personligen istället en fördelning på ca 65E% fett, 25E% protein och ca 10 E% kolhydrater. (Där då 10E% kolhydrater motsvaras av 50 gram kolhydrater.) Hur man räknar ut E% är en sak för sig, men det finns gott om sidor på nätet där man kan fylla i vad man har ätit, och så räknar dom automatiskt ut det här åt en!

Äter man strikt brukar jag säga att man kan äta ca 150-200 gram kött/fisk/fågel/ägg per måltid. Lägg till ca 1-2 dl grönsaker (sallad får du äta mer än 2 dl av) och fett och sås. Mejeriprodukter (vispgrädde och creme fraiche) bör man försöka hålla på ca 2 dl om dagen.

Äter man  upp mot 50 gram istället för 20 gram, så får man plats med mer grönsaker. kanske 3 dl per måltid av en bra sort, mer för sallad. mejeriprodukterna kan man öka lite, men inte överdrivet, kanske 3 dl per dag istället. däremot så är man lite friare att lägga till lite bär, nötter, frön och andra lite mer kolhydratrika produkter. man får självklart äta dessa även om man äter strikt, men då gäller det ju att man räknar lite mer noga!

Bra inköpslistor, och listor på vad man ska slänga ut ur skafferi och kyl finns här http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf och där finns äen grundläggande teori, även om han inte pratar så mkt om de här reglerna, utan mer kör på sunt förnuft!
  • jeng
    Ellani skrev 2011-03-31 12:33:28 följande:
    Jag måste höra med er experter

Har tidigare ätit GI för sisdåär 4 år sedan, funkade fint, tyckte det var klurigt med frukosten dock...
    Men nu såhär 2 barn senare och något lösare hull och ngt extrakilo är jag sugen på tag tag i mig själv igen. Jag känner att jag inte har tid/energi alla dagar på att direkt äta LCHF, utan mer smyga in det så det tillslut blir naturligt?! Vi har en 2,5 årign som äter samma som oss så maten måste ju funka även för henne.
    Är det helt kört att äta LCHF när andan faller på och vanligt annars?? Jag orkar inte när man är bortbjuden osv. Det handlar inte om några mänger i kilo 2-4 kanske, men främst att trimma kroppen igen, givetvis tillsammans med motion
    Jag äter redan mindre kolhydrtater men måste få mer inspiration på mat osv.  Säg att vi lyckas 5 av 7 dagar äta både lunch & middag LCHF, är det OK? Eller är det skitsak samma om jag några ggr i veckan skiter i det??
    Haha, hoppas ni förstår vad jag vill ha frågat om  
    Jag skulle säga att du inte bör äta LCHF (strikt sådan, vilket väl oftast är det man tänker på då man säger LCHF) om du inte är villig att satsa någorlunda helhjärtat.

Däremot så är ju LÅGKOLHYDRATKOST ypperligt att äta i så stor utsträckning som möjligt, även om man inte kan göra det varje dag.

Det jag främst tänker på är att om du äter mycket kolhydrater, så kan du inte äta mycket fett. Det blir kaos i kroppen. Mindre fett än på strikt LCHF alltså, kanske så lite som 50E% om du äter lagom med kolhydrater till (50-100 gram). Äter man kolhydrater i mängd enligt SLV, ja då får man nog faktiskt gilla läget och äta deras rekommenderade 15E% fett.

Jag tycker dock att du ska läsa på om vad kolhydraterna gör i kroppen, och sedan dra dina slutsatser ang om du vill äta det och i vilken mängd. Självklart fuskar alla nån gång då och då, så det är ju inte helt uteslutet. Vad gäller din 2.5åring så funkar det ypperligt att laga samma mat, men tex ha lite potatis eller pasta till maten åt barnet, men inte åt dig. Om barnet går på dagis (som mina) så räknar jag med att de proppas så fulla av kolhydrater där, att jag faktiskt inte tycker det är nödvändigt med kolhydrater till varenda måltid hemma. Mina barn är dock himla petiga, så dom lever i princip på kolhydrater. Barn tolererar det mycket bättre än vuxna, och sålänge de inte är överviktiga så finns ingen direkt anledning att begränsa kolhydrater. men som sagt, kolhydrater får man på dagis, och kanske i lördagsgodiset eller i fikat. man måste inte få det till varje måltid!
  • jeng
    P28 skrev 2011-03-31 12:40:17 följande:
    Alltså, Jucea, ditt enormt förklarande inlägg ovan är en av anledningarna till varför du aldrig får lämna tråden! Du är så bra! Glad
    tack!
  • jeng

Med flit packade jag ingen mat idag (hade heller inget direkt hemma iofs) utan tog med en shake och ett par barer från Atkins. Syftet att se hur jag klarar mig på det under en dag, dvs med mättnad och såna saker.

Drack en shake imorse, och är nu lagom till lunch sådär lite lagom hungrig så jag vet att det är dags att äta. Visst, på vanlig mat brukar jag missa lunchen med flera timmar, så det är klart att det mättar bättre!! Men jag tycker ändå det är rätt så ok att hålla sig 3-4 timmar på en shake! Då vet man ju lite hur lång extratid man köper sig, tex om man ska jobba över eller sådär.

Ang smaken på shaken så hade den nån viss svag eftersmak, men var helt ok att dricka! (Naturdiet är godare) Det enda var att det inte fanns sugrör på, och jag glömde ta med. Jag tror att det sänkte mitt intryck rätt så rejält. Gillar inte att dricka shaker direkt ur paketet.

Ikväll får det bli nån form av storkök hemma så att det finns mat att ha med sig imorrn!

• jeng
    Oregano skrev 2011-03-31 13:29:40 följande:
    Tack för ett bra svar! Jag fööstår att jag har ätit alldeles för mycket mat.. Jag har trott att jag kan vräka i mig mat bara för att jag har slopat pasta potatis ris och mjöl mm.

Jag har tom gått upp 1,2kg =(

Jag tror dessvärre inte att jag blir mätt och kan stå mig till första mellanmålet ca 10 på nån msk creme fraiche och 1 dl hallon...

Hmm verkar lite krångligare med LCHF än vad jag trodde...
    Tror inte hon menade 1 msk CF och 1 dl hallon, utan samma mängd CF som du tog TY förut, och sedan 1 msk hallon.

LCHF är inte krångligt, men man MÅSTE läsa på! Man måste veta vad en kolhydrat är, och ha lite koll på hur man läser innehållsdeklarationer. En del klarar sig alldeles utmärkt genom att utesluta de stora kolhydratkällorna, men långt ifrån alla gör det. Vill du göra det mindre krångligt för dig själv, så gå på de strikta reglerna: 150 gram kött/fisk/fågel/ägg per måltid. 1-2 dl grönsaker per måltid (lite mer av sallad), och max 2 dl mejerivaror (grädde eller CF) per dag. sedan kan du lägga till lite ost och smör såklart.

vill du blanda in "halv-ok" varor som nötter, hallon, osv, ja då gör du det så krångligt för dig själv som du själv har valt! jag säger inte att det inte är ok att äta bär och nötter. men det är produkter som ligger på gränsen. vill man äta dom så tvingas man ofta ha bättre koll. det får man ju tyvärr leva med.
  • jeng
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-31 13:36:20 följande:
    Jucea jag var inne och kikade på dina bilder, härligt vad modig du är! Du är jättefin!

En tanke bara, ang. BH-storlek. Ja var inne i en liten underklädesaffär med kunnig personal när jag ammade mellansonen och passade på att fråga om min storlek. Jag köpte då typ 85D-90C, och var aldrig nöjd. Hon satte händerna runt min bröstkorg och sa 75E-F, haha. Testade och det funkade, de satt bättre än någonsin. Det sägs ju att 80% av alla kvinnor har fel storlek. De ska ju inte åka upp i ryggen, vilket alla mina amningsbehåar gör nu så jag får köra vanliga...
    Tack för tipset. Ja jag har varit i flera olika butiker och provat mängder av modeller, och massa olika storlekar, eftersom jag inte alls visste vilken storlek jag har. De jag har nu är 80B och de känns jättebra! Sitter inte åt nånstans, ger lyft och stöd, och visst, jag har lite tomma bröst så jag känner inte att det fyller upp så mycket som jag skulle vilja i toppen på kupan. Men eftersom jag absolut inte kan ha mindre under brösten (kupstorlek) så kvittar det mig. det glipar lite lite när jag typ drar framåt armarna lixom...
    Alla butiker kom fram till i princip samma storlek. det var 75C eller 80B, och i de jag valde till slut så var 80B absolut skönast så det fick bli det.
    Däremot så sitter ju tuttarna rätt långt ner på mig, så mina axelband blir ju så långa. Det har ju inte så mycket att göra med själva bh-storleken, och det är ju inte så mycket jag kan göra nåt åt. jag tänker att axelbanden är väl reglerbara av en anledning... Men det var det jag fick synpunkter på... Jag måste ju ha bhn där tuttarna är.... 

Tack för kommentarerna om bilderna! Det känns skönt att inte folk tycker man ser hemsk ut och borde klä på sig genast! Jag stör mig inte så värst på gamla ristningar och grejer. däremot så skulle jag önska att min kropp var mer jämntjock. nu har jag smala armar och ben och överkropp, och så magen, höfterna och baken är verkligen tjockis... som en orm som har svalt mat :-P jaja, det är ju sån man är skapt..
  • jeng

Fy fan! Fullst'ndig panik har jag haft här nu i 1.5 timma! Ringde dais för att säga att jag fastnade i ett möte, varpå dom kontrar med att de har ring och sökt mig hela dagen för min pojk är dålig!!! Ni kan ju föreställa er, innan dom säger vad som hänt!! och inga missade samtal på mobilen, och inga meddelanden om telesvar. Tur i oturen så var han abra hängig och hade sovit bort halva dagen. Men jisses vilken panik, och sen så jävla pinsamt också! HJärtat har slagit i 250 i 1.5 timma nu så jag ska sätta mig och ta det lite lugnt ett tag tror jag......

• jeng
    Denebola skrev 2011-03-31 18:26:38 följande:
    Jucea, jag köpte Marabou 86% idag för att testa, men jag måste säga att i jämförelse med Lindt 90% tyckte jag inte alls det var särskilt god chokladsmak på den. Lindt har mycket fylligare smak, Marabou hade någon bismak som fick mig att tänka på modellera Så jag kommer nog använda Maraboun till att baka upp (tills den tar slut) i stället för att äta bit för bit. Men nu har jag testat den i alla fall
    haha modellera
    ja, det var så länge sen jag åt lindts 90% nu, eftersom jag har såna mängder marabous hemma, så jag får nog se till att det kommer hem en sån snart så jag får testa själv!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**