• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sorry spammandet, men jag fick 5 minuter ledigt och insåg att om jag nånsin ska hinna svara så är det nu eller aldrig! jisses vilka jobbveckor jag har bakom mig!

• jeng

Fy. Jag har ätit jordnötsringar. Alltså typ 4 stycken eller nåt bara så det är självklart ingen katastrof Men jag GILLAR JU INTE ENS JORDNÖTSRINGAR!!!! Mens på g antar jag. men jag är asolut inte van att ha nåt sug, eller "göra bort mig" att jag bara går och tar ur en skål utan att tänka... Gillar det inte!

Annars blev det god mddag. Ytterfläskfile med sparris och bearnaise och vitlökssmör!!

Det där receptet på zucchiniplättar får ni gärna lägga i recepttråden (precis som alla andra recept) för det vill jag verkligen testa nån dag!! 

• jeng
    FiaFunderar skrev 2011-04-02 02:00:30 följande:
    Idag har jag haft en sjukt konstig dag!!
    Har den äckligaste smaken i munnen man kan tänka sig. Det försvann en liten liten stund när jag åt lite mat men kom ganska så snabbt tillbaka. Jag menar verkligen att det är ÄCKLIGT!
    Sen har jag druckit, druckit och druckit!!! Jag kunde inte släcka törsten. Har säkert druckit 2,5 liter vatten idag och är fortfarande törstig men har bara gått på toa ca 3 gånger och vanligtvis får jag gå och kissa varannan timme ungefär...
    Ketos,
    När kroppen förbränner fett så bildas ammoniak som en restprodukt. Det hamnar i kroppsvätskorna och utsöndras alltså med saliven. Dvs tänker du på nåt gott så brukar det börja smaka fan istället Jag tycker dt är bra sålänge jag inte äter, men så fort jag stoppar nåt i munnen så kommer ju saliven och gör att allt smakar pekka. Men men, man vänjer sig efter ett tag, plus att det brukar försvinna. 

Lär inte bli nåt step-pass för mig idag, men istället blir det storstädning och storhandling inför besök! Jag sominte ens har funderat ut vad jag kan laga.... Räknar med att storstädningen bränner lika mycket kalorier som steppen iaf. Alltidnåt!
  • jeng

Inte en enda grej kan jag komma på att laga idag och imorrn när vi har gäster.... Snacka om idétorka...

• jeng

Nu har jag iaf varit och storhandlat, och kom tillbaka med en rätt så ok meny ändå.
    Tapas till "förrätt" - 3 olika ölkorvar, kalamatioliver och stekt halloumiost. Och så är det 2 olika ostar och mina sesamkex (+ nån form av köpekex) till.

Huvudrätt grillad entrecote (premiär för grillen i år) med blandad grönsallad och tomat. Bearnaise eller tsatsiki till. Valde att inte köpa typ en hink potatissallad, utan jag tror man blir mätt ändå utan kolhydrattillbehör.

Efterrätt, alternativt lunch imorrn om vi är för mätta eller trötta, våfflor med både mosade bär och vispgrädde, eller CF, rom och rödlök.

Nu ska jag ställa mig och steka upp halloumin så att förrättstallriken är färdig, och sesamkexen är snart klara i ugnen dom också. Sen ska jag skiva citron och blanda fördrinkar! (vin, is, citron)

jag önskar att jag hade grindat med lite konhydrater sista dagarna, för jag lär nog få i mig mer än ett glas vin ikväll!  

• jeng

Gomorron tjejer!!!
    Varit helt väck hela helgen med storstädning, besök och sen igår bara slappa efter att besöket åkt! Men nu har jag äntligen hunnit läsa ikapp allt!

Jag har legat helt ok hela helgen, men nu är mensen här så vågen har ju fått fnatt. FY! Det känns hemskt att se siffror som man kämpat sig bort från så många ggr. Jag var uppe på 69 nånting nu igen, och det är ju där jag har hamnat gång på gång när jag äntligen lyckats få bort ett par kilon. Självklart hoppas och tror jag nu att det är pga mensen, men det svider ändå att stå och stampa! Ingen registrering av måndagsvikten den här veckan alltså, utan jag tar fredagsvikten som är det senaste jag har innan mensen kom igång.

Ang jeans så väger jag nu då ca 68 till mina 168 cm, och det är NOLL chans att jag kommer i ett par jeans i 34", dvs de flesta butikerna kan jag inte ens titta på jeans. Tur att jag har mina älskade HM jeansleggings. Jag har dom i strl L, men nu har jag köpt ett par stycken i strl M också och dom kommer jag i utan att det känns överjävligt nånstans. Lite tajta för min smak, men ändå lagom så att säga. Dom formar förjäkla bra, och det känns toppen för mig som har stora valkar ut på sidan av höfterna/baken.

Den där chokladen ni länkade, är det inte just den som kostdoktorn har klagat på på sin sida? Jag äter ju iofs en del sockeralkoholer (i tex atkins-produkterna eller sukrin) men det är ändå rätt små mängder, och inte direkt ofta. en choklad med över 50% sockeralkohol, det innebär ju att det inte ens är en mörk choklad... Och tänk så sött det måste smaka... Näe, jag håller mig till min vanliga choklad, och de vanliga kolhydraterna Har köpt hem Lindts 90% nu när jag var på en annan ica och handlade, så den ska jag testa när min påbörjade 86% är slut!

• jeng

Jag avstår förresten listan iom att jag står och stampar på nån form av platå eller jämvikt nu! Har ju gått ner ca 5-7 kg med LCHF tror jag, sedan i höstas, men det har ju också nästan stått still sen i november. Nu går jag ner ett par kilo, sen sakta upp igen, och så börjar det om! Låter som sagt som att kroppen tycker att den har hittat en bra jämvikt. Synd för mig att jag inte håller med
    Från maj-sept gick jag ju ner ca 15 kg med en kolhydratreducerad lågkalori-kost, innan jag satte igång med LCHF.

• jeng

Vad duktiga ni är allihop som orkar ta nya tag efter en dålig helg!!!

Får man vara så fräck så att man frågar hur ni tycker att ni påverkas av fusket? Alltså inte viktmässigt eller så, utan kanske rent mentalt, och rent kroppsligt. Blir ni kolhydratbakis osv, och hur känns det i huvet? Känns det jäklaranammma, eller känns det lite hopplöst ibland när man ska ta nya tag?

Jag är så orolig över eventuell baksmälla eller liknande att jag kan känna mig nästan manisk i att inte fuska ibland. Önskar ibland att jag kände att jag hade lite mer svängrum... 

• jeng
    Maddisen80 skrev 2011-04-04 10:35:28 följande:
    Hej idag ska jag äta lax och broccoligratäng de ska bli jättegott men min sambo gillar inte att jag äter lchf för han tro inte på sån livsstil
    Vad är det han inte tror på? Så hög fetthalt, eller avsaknaden av kolhydrater?

VI har precis haft en fika här på jobbet, där jag förklarade (coh folk lyssnade!!) om varför jag inte äter kolhydrater, och vad kolhydrater innefattar osv. Alltså just att jag äter så strikt just nu att även frukt och en del grönsaker är ajabaja. Jag förklarade såklart att så behöver det inte vara för alla, men för mig och min mage så är det det som fungerar bäst. Vi pratade också en del om det där med mjöl och skillnader på vitt och fullkorn, och att det faktiskt inte är nån större skillnad. Och att "nyttig mat" på restaurang faktiskt inte alltid är nyttig alls, utan man får ha så mycket tillsatser och grejer i den nyttiga maten för att den ska smaka gott, att man lika gärna skulle ha valt den "vanliga" maten på menyn. Och tillsatser i nötter och mandlar och kött och allt sånt. Det var många som blev jätteförvånade över det här med att man inte kan lita på kött i butiken tex, utan mycket kött/pålägg/kassler osv är insprutat med druvsocker och andra tillsatser.  
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-04 11:29:57 följande:
    Ska inte åka på kryssningen, men det vore häftigt med en LCHF-cirkel (jmf bokcirkel ) lokalt!
    Jag har faktiskt funderat på att sätta upp lappar om LCHF-kurser. Typ kombinerad näringslära, med matlagningskurs tex. Se om någon vore intresserad! Och kanske inte så mycket stå och predika, utan ge kort information, ge hänvisning till nånting att läsa till nästa gång, och sen mer ha en diskussion där allas synpunkter och kunskap spelar roll.

Tyvärr för mig så bor jag på landet där jag tvivlar på att en enda människa skulle göra annat än svära eller skratta om man sa nåt om lågkolhydratkost. Så jag gissar att jag får sätta lappar i närliggande större förorter istället. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**