• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsQuitaz skrev 2011-02-22 21:27:27 följande:
    skrev ner receptet på pones men det står inget om smör. Kan någon snälla skriva ner receptet igenom och en beskrivning på hur man gör. Ska åka och handla imorgon  och göra bröd. Jag är väldigt sugen på bröd idag =)
    Gör INTE det här receptet i alla fall www.giblogg.se/lchf-brod-pones

Det till skyarna höjda receptet med kesella är detta

Ingredienser 3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

2 tsk kardemumma och en skvätt sukrin för semlor

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip). 

Knåda ihop 6 bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

• Denebola

Jag kan annars tipsa om mitt favoritbröd Lembas. Lär dock ej fungera som semla

• Denebola
    Lycka 1 skrev 2011-02-23 08:38:38 följande:
    Hur gör du den latten? Dricker man ägget rått alltså?
    Jag brukar göra såhär. Men då är det hela frukosten, jag äter inget mer, för jag blir så mätt
  • Denebola
    Lyckligamamman skrev 2011-02-23 08:55:35 följande:

Å jag använder hela ägget inte bara gulan, tar kokosfett i stället för smör eftersom jag inte gillar smörsmaken i latten. Det går att göra på många sätt, man får testa sig fram och hittar tillslut SITT sätt!

MEN för att man blir MÄTT, helt otroligt att en drink kan mätta så!Skrattande

Jag använde också hela ägget tills jag lärde mig att rå äggvita (eller mer specifikt avidin, som denatureras vid 70 grader) hämmar upptaget av biotin (B-vitamin). Jag började känna ett ständigt illamående som följd av att jag åt/drack rå äggvita dagligen. Gör man det bara då och då bör det inte vara någon fara.

Så dricker man äggmjölk dagligen bör man skippa den råa äggvitan. I stället kan man steka den och äta bredvid
  • Denebola
    Lycka 1 skrev 2011-02-23 08:59:33 följande:
    Jag beställde kokosfett igår så jag väntar nog med att prova tills det har kommit.
    Vill nog inte heller ha smörsmak på mitt kaffe .
    Jag kör med osaltat smör och tycker det blir smarrigare än med kokosfett. Inte konstigare än med grädde i kaffet egentligen, det är ju samma sorts fett
  • Denebola
    Lyckligamamman skrev 2011-02-23 09:12:14 följande:
    Aaa, good to know! Just nu blir det inte så ofta, men kan ju bli betydligt oftare när jag börjar jobba, ska tänka på det då!
    Dessutom tillgodogör man sig proteinet bättre om det är denaturerat (dvs äggvitan är tillagad), så alla machos som dricker råa ägg för proteinets skull är ute och cyklar på hal is
  • Denebola
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-23 10:35:57 följande:
    Denebola. När man häller kokande vatten på ägget i ägglatten, borde inte det räcka eller måste man verkligen tillaga äggvitan?
    Äggvitan måste hålla 70 grader i minst en minut för att avidinet ska denatureras. Och rent spontant känner jag att äggviteproteinet, som också denatureras vid 70 grader, borde bilda klumpar i ämlatten om det nu skulle bli denaturerat... Så jag litar inte på att det blir rätt temperatur, tillräckligt länge. Men jag använder ju inte heller kokande vatten utan nybryggt kaffe, det är ju inte lika varmt.

När jag slutade med äggvita i ämlatten så släppte även illamåendet, så jag tror att det hade ett samband, och därför är jag mer övertygad om att äggvitan inte blir tillräckligt varm tillräckligt länge.

Men som sagt. Detta är mest något man bör tänka på om man dricker äggmjölk med äggvita väldigt ofta.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-23 11:21:43 följande:

vAR LÄR DU DIG ALLT? dU ÄR JU SOM EN UPPSLAGSBOK Tur att jag skippar äggvitan OM jag gör ÄM

Sorry för caps, klåfingrig dotter och jag orkar inte ändra

mian71 skrev 2011-02-23 09:57:52 följande:
    Tack för tipset, för mig var det ju helt nytt åtminstone :)

Jag har ätit LCHF i snart en vecka den här omgången. Och jag tycker att det är lite svårt att få med tillräckligt med fett. Grädde i det mesta kan jag ju lägga till och tillaga i ordentligt med fett gör jag också. Men det känns ändå inte som det blir tillräckligt. Vad har ni för tips att ge här?

En annan fråga. Vitt mjöl och stärkelserika produkter ska man ju äta ett minimum av. Jag har dock ätit några Finn Crisp (fast Lidls variant, Thin crisp). De är gjorda av enbart fullkornsrågmjöl och har 5.2g kolhydrater per skiva, 57g kolhydrater på 100g. Är det något jag bör sluta med eller?

Google is my friend Fast jag tror att det var du som inspirerade mig genom att nämna några tabletter mot illamående som hjälper till att bryta ner äggviteämnen i kroppen eller vad det var.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-23 11:29:13 följande:
    Google är bra Jaha, B6-tabletterna, Pyridoxin? Tänk, jag käkade de men sen tänkte jag inte steget längre än så
    Och jag käkade dem inte men tänkte steget längre
  • Denebola
    Andrea85 skrev 2011-02-23 12:48:47 följande:
    hej! hållt på med LCHF nu i cirka två, kanske tre veckor. Trivs som attan med det, men måste fråga en sak, har hört från jättemånga att man får sån ordning på magen, bajsar bra, inge gaser.
    (varning för äckel)
    Men för mig är det precis tvärtom. Fiser som fan, är vissa dagar på gränsen till förstoppad och vissa dagar typ diareelös. Fes mitt på stan och fick kuta hem för det kom mer än luft (skäms hjäl)
    går numera under namnet bajsarn här hemma.
    Blir vissa keffa i magen eller gör jag något fel?
    Det är inte ovanligt att magen blir konstig (åt ena eller andra hållet), men det brukar balansera sig till slut.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**