• tiiitti

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilken tur jag inte tycker om semlor. känns skönt slippa ta beslutet om jag ska "synda" med semla eller inte. Hade inte orkat göra en fuskvariant heller, hehe.

• tiiitti

Jag har köpt hem torskfilé som vi ska ha till middag ikväll. Någon som vet något bra sätt man kan panera dom på? nu när man inte kan använda skorpmjöl

• tiiitti

Jag har varit jättetrött och super illamående i två dagar.
    Kan det ha något samband med LCHF? Har gått i två veckor nu.

• tiiitti

Är det mycket kolhydrater i mejeri? typ grädde, men inte i ost? all ost då eller någon speciell?

• tiiitti
    jeng skrev 2011-03-11 16:27:01 följande:
    Näst högsta utslaget på ketostixen igen! Skönt det iaf efter ljusrosa härom dagen!
    Var köper du dina stickor? är de dyra?
  • tiiitti

Jucea!! När jag ändå har dig på "tråden" måste jag få fråga dig. (om du vill svara)
    Varför gick du över från GI till LCHF? eller kör du fortfarande lite GI?
    Jag försöker kolla och jämföra för att se om de ena eller andra skulle passa mig bäst-

• tiiitti
    jeng skrev 2011-03-11 18:27:55 följande:
    Jag köper ketostix, köpte mina på nätet typ "Nails&beauty" eller nåt tror jag den butiken hette? Men de finns på massa ställen. alla mina apotek har det bara som beställningsvara.

Kaya,
    Sockerärtor är 6/100, så tveksamt godkänt alltså LCHF pratades det ju inte ens om när jag blir GI:are, för drygt 10 år sen! Atkins fanns väl, men det var väldigt ifrågasatt oga dödfall osv... Det var ju i vilket fall inte direkt stort i Sverige.

Jag har alltid ätit strikt GI, gamla fas 1. Det är väldigt likt lchf, så för mig är övergången väldigt enkel! Anledningen till att jag valde lchf var att jag behövde dra in ytterligare på kolhydraterna, och då behövde jag ju ersätta med mer fett, så det blev lchf automatiskt.
    Just nu äter jag mer en strikt GI-variant, nån mix mellan gamla fas 1 och den nya rivstarten. Den ändringen fick jag ju göra pga gallproblem för ca 1.5 månad sen.

Jag har hållt på i snart 3 veckor nu och fortfarande inte fått nån riktig klarhet i om det funkar för viktnedgången eller inte. Jag brukar behöva vara väldigt strikt för att gå ner i vikt, men har mest ätit GI för att hålla vikten tidigare. Har väldigt lätt att gå upp!!! Så förhoppningsvis funkar min mer liberala variant nu, annars måste jag dra in igen....Och börja räkna....

Fråga gärna mer om du vill veta skillnader och likheter mellan lchf och GI. 
    Ok tack för svar Glad
    Då kanske man kan gå på LCHF tills man nått målvikt. och sen gå över till GI (fas1-fas2) sen när man ska hålla jämnvikt.
  • tiiitti

Jag mådde jätteilla i två dagar i veckan, (efter två veckor på LCHF) betyder det att jag inte kom in i ketos fören efter 2 veckor. Mådde jättebra innan nämligen. känner fortfarande av lite illamående ibland. Hur lång tid brukar de ta innan de försvinner. Har blivit jättetrött med. Hade kunnat sova hela dagarna.

jeng skrev 2011-03-11 20:27:19 följande:
    Absolut! Det har varit mitt mål hela tiden. Jag äter strikt tills jag har nått mitt mål och då vill jag för "resten av livet" öka till en lagom mängd bra kolhydrater, och samtidigt ha utrymme för tex en tallrik pasta eller en efterrätt eller så nån gång ibland, tex på restaurang eller när man blir bortbjuden! När man ligger på kanske 50 gram som man ju gör på fas 2/nystart på GI så blir ju inte ett fusk lika allvarligt, och man mår ju inte dåligt av ett fusk på så vis, utan det vitiga blir ju helheten i det man äter!!! Jg vill inte leva helt strikt i resten av mitt liv, men inte heller leva som SLV tycker att man borde!
     Ja det är min tanke med.
    Ska man undvika för mycket fett då när man går över till GI?
  • tiiitti
    jeng skrev 2011-03-11 21:25:04 följande:
    ja antingen så kom du in i ketos orentligt efter 2 veckor. kanske du råkade fuska till det omedvetet, eller hade du mens eller äl som kan påverka? massor olika saker kan ju påverka ketosen. man brukar ju också må illa efter ett fusk. man blir bakis, precis som efter alkohol.
    oftast försvinner det efter nån vecka... 

ja, när man ökar kolhydraterna så måste man sänka fetthalten. men det är rätt lite. ökar du till 40 gram kolhydrater så sänker du till ca 65E% fett. GI brukar också förespråka lite mer protein, men det är ju inte nödvändigt. 
    Ja det kan nog stämma. För jag hade så dålig kolla första veckan. Så missade många dolda kolhydrater som jag inte visste om.

Ok. jag får nog söka mer info av dig sen när jag nått målvikten  Skrattande
  • tiiitti

Va på apoteket idag och skulle köpa såna stickor man mäter ketosen med. Dom hade inga hemma. När jag berättade vad jag skulle ha dom till ville hon inte beställa hem, och började predika för mig hur farligt det är att hamna i keton och bla bla bla. Sa till henne att jag beställer från internet istället då, och gick där ifrån.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**