• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-03-14 13:59:57 följande:
    Varför varierar infon om ägg tror ni? På vissa sidor står 0 gram carbs, och ibland står det 1,5 gram?
    I min gamla hemkunskapsbok ifrån -88 står följande:

Ägg, 1st, 58g m skal 0,2
    Äggula 0
    Äggvita 0,5

Vet dock inte vad ett normalstort ägg väger.
    Fast mina som jag köper av grannbonden är verkligen L, inte riktigt XL kanske men nästan. Och nu har nästan alla haft dubbel gula i sig. De måste ju vara suveräna eftersom gulan inte har några kolhydrater
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    yena89 skrev 2011-03-14 14:20:22 följande:
    är du seriös eller ironisk nu? :P

För i förrgår drack jag vodka citron blandad med lite citronsaft, ingen kolsyra nånstans. Sammanlagd nästan en halv flaska vodka och jag mådde då inte bra dagen efter kan jag säga :P
    Jag är ironisk så klart

Man kan ju inte skylla illamåendet på det lilla intaget av alkohol eftersom mängde läsk är större
    Alltså beror illamående på läsken!
  • Mandel

Fast vad dog folk av för 100 år sedan? Var det hjärt- kärlsjukdomar som idag är den största skräcken?
    Var det dålig hygien som orsakade smittpsridningar som folk dog av? Var det verkligen maten som dödade dem?

Det känns faktiskt mer naturligt med gamla hederliga matvaror än fabriksframsällda kemikalier som ska smaka bra och vara bra (?) för oss.
    Heller naturlig mat och att jag mår bra de år jag lever om jag så blir 50 eller 85år gammal än att varje dag ha ångest över vad jag äter för att jag går upp i vikt för att nästa dag svälta mig för att vara smal.
    Dör heller ung och glad än gammal och bitter

• Mandel

Håller på att trassla med Wallmans salonger...

Det ingår 3-rätters i showen så det går inte att ändra på och bara få en huvudrätt.
    Jag har förklarat vad jag inte äter och att deras soppa och deras efterrätter inte alls fungerar.
    Nu har jag frågat om jag överhuvudtaget kan få min huvudrätt som jag vill ha den. Med grönsallad istället för potatis.
    Och om det finns möjlighet till andra alternativ till förrätt och efterrätt.
    Ska bli spännande att se det svaret.

• Mandel

Jag är mest förundrad över att jag kan ställa mig på vågen och ha gått ned utan att vara så satans hungrig och tom i magen som jag varit alla andra gånger jag har gått ned i vikt...

Varje gång jag nu har klivit upp på vågen så har jag tänkt att nu har jag väl i alla fall gått upp. Jag känner mig ju inte tom i magen (= duktig vid vanlig viktnedgång).

• Mandel
    Kaya skrev 2011-03-15 14:01:35 följande:
    Yena, jag VET, jag hade en period då jag levde på Cola Light och morötter (lääänge sen), men på den tiden TRODDE man ju att det var hälsosamt, det rätta sättet att gå ner i vikt liksom. Nu VET jag ju att min kropp INTE är gjord för att matas med enbart carbs och inget protein/fett!!!

Jag har just druckit något som jag aldrig i mitt liv trodde att jag skulle dricka.

SURKÅLSSAFT.

ja det är sant, det finns på hälsokosten bland fastedryckerna. Enda fastedrycken jag kunde hitta med låg halt kolhydrater, 1.3/100 (!). Jag gillar surkål big time så jag tänkte jag testar. Men det var ju inte gudomligt att dricka ren surkålssmak precis!

*rys*

K
    Hur f-n kunde du utsätta dig för detta???
    Det låter faktiskt helt vidrigt. Att du bara tordes Förvånad

Jag hade hällre svultit... Tror jag 
  • Mandel

Tips mot trög mage mottages tacksamt!!!

Idag var första gången sedan starten för 3 veckor sedan som jag kände att va f-n inte bacon och ägg igen. Jag vill ha sirapslimpa till frukost.
    Fast det gick fort över
    Har provat pones, men är inte så förtjust i det.

• Mandel
    jeng skrev 2011-03-16 08:42:18 följande:
    Inolaxol 1-2 ggr per dag. Eller att du får in något med fiberhusk 2 ggr per dag.

Jag som lider av kronisk förstoppning och har fått äta laxerande 2 ggr per vecka i 3 år nu, har plötsligt en mage som bara funkar!!! Har fått äta inolaxol 2-3 ggr per dag och samtidigt hjälpa till med laxerande då och då, för att vänja magen att jobba själv. Men nu tar jag inolaxol 2 ggr per dag, och har inte behövt ta laxerande på nästan 2 månader!! INGET annat har funkat för mig, utan det var först när jag fick tipset om inolaxol som jag kände det minsta lilla bättring! För mig är det helt ofattbart att jag bara kan gå på toa som normalt folk!!!

Vill du ha kost-råd så är kokosfett (speciellt det "dåliga" silvriga laxerande. Eller physsillumfrön som man sväljer med ett stort glas vatten tex. 
    Jag som käkat av det dåliga kokosfettet, men det har ändå inte släppt i magen...
    Vad är inolaxol? Vart hittar man det?
  • Mandel

Fick icas tidning buffé i brevlådan idag. De har en artikel om fetter med de fina orden:

" Kroppen behöver fett, men vi mår bäst av att äta lagom mycket och gärna välja det som kommer ifrån fisk och växter istället för från kött och feta mejerivaror"

• Mandel
    Majlo skrev 2011-03-16 12:02:55 följande:
    Halloj
    Alltså...ni skrivier ju så man blir tokig...jätte svårt att hänga med :))

Jag undrar om någon har gjort maränger med sukrin??? 
    Jag har gjort, men jag gjorde nog helgalet... Smeten var hur fin som helst, men sedan i ugnen fick de färg fort och kändes svampiga länge och sedan blev de hur torra som helst.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**