• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-03-16 13:11:17 följande:
    Haha, exakt den gjorde jag för en timme sen Den blev god men bottnen blev rätt sladdrig. Jag saknar "fast" pizzabotten. Även ponespizzabotten blev mest degig, även om det inte smakade illa.
    Detta är saxat ur denna tråd många sidor tillbaka. Jag har provat och blev positivt överraskad!

Pizzabotten:

Jag hade 1 dl fibrex i smeten och botten blev underbart god. Ingen klibbighet.
    4 små ägg, 1 dl grädde, 120g philadelphiaost, 5 dl gratängost, 1 dl fibrex. Vispa med elvisp 1 minut, bred ut på bakplåtspapper. Jag gör botten och äter som bröd.

Gör så här
    Ugnen 175 grader.
    Börja med botten:
    Klä en långpanna med papper. (hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket).
    Vispa ihop cream cheese, och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesanosten, vispa ordentligt.
    Blanda sedan i resten av pizza botten osten.
    Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten.
    Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene.
    Under tiden kokar ni ihop tomatsåsen, och förbereder toppingen.
    botten är färdig, tar ni ut den. Läger på tomatsåsen och toppingen. Ställ in Pizzan i ugnen på 200 grader i fem minuter (tills osten smält). Ta fram låt svalna 5 min till. Skär upp och njut.
    Går utmärkt att frysa, och värma i micron efteråt. Är även god att äta kall.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Eftersom jag nu är fri från mina sug i magen efter allt möjligt ätbart så vill jag nu ha hjälp att hitta bot mot suget att kolla denna tråd och en del andra trådar här på FL.

Nu efter lunch skulle jag fakturera, men har läst denna tråd och nu gjort knäckebröd som står i ugnen...
    Fakturorna då?
    Om dryga timmen ska jag hämta mina barn + de barn som jag är barnvakt åt ifrån skola/dagis.
    Fakturorna?
    Skickar man inga fakturor får man inte in några pengar på kontot.

Håll med om att det är lite lattjo att jag odlar potatis och packar potatis och säljer potatis och så inte äter potatis själv
    Odlar och säljer vitkål så något av det jag tjänar pengar på äter jag

• Mandel

Hur göra i påsk med jansson som jag älskar!?!
    Om jag nu tycker om det längre efter att ha fått den i retur i julas pga magsjuka...
    Har fortfarande svårt för räkor som var det sista jag åt innan jag fick vinterkräksjukan för 4 år sedan.
    Nop,jag är inte långsint!

Hur är det med sill? Är ju en hel del socker i inläggningen.
    Vad kan man göra för att få stuvning till omelett krämigare?
    Jag provade att ha en äggula när jag skulle göra stuvad spenat, men det blev ingen skillnad alls.

• Mandel
    Kaya skrev 2011-03-16 21:36:34 följande:
    Har just moffat mina egna frökex och LCHF-knäcke till kvällste! (Innan dess blomkålsmos och kalvstek, mmm) Frökexen blev perfekta. Tyvärr blev knäcket ALLDELES för salt... Värre än chips typ. Jag tror jag struntar helt i salt nästa gång jag testar det receptet för ost är ju också lite salt, eller?

kan någon upprepa ett knäckerecept som jag så för hundra sidor sedan och som skulle vara typ godast i världen? Finns det något knäckerecept som inte innehåller ost (det kan man ju lägga ovanpå menar jag...)

jag hade mina frökex inne på 75 grader hela natten, det blev torrt och gott och huset brann inte upp!

K
    Jag gjorde knäcke/kex på 3 ägg 1dl krossat linfrö, 1dl pofiber och 1dl malda solrosfrön och pumpakärnor.
    Strödde över flingsalt över innan jag gräddade dem, men det ramlar ju bara av!
    Mina är inte alls för salta. Kanske ska ha lite salt i degen nästa gång.
  • Mandel

Vilket bacon tycker ni är godast?

Jag har provat Favorit. Finns på Citygross och det fick klart godkänt. Godkänt får även Eldorado och Tulip.
    Sämst betyg får Scan då det är alldeles för salt!
    Har Icas bacon i kylen som ska provsmakas.

• Mandel
    jeng skrev 2011-03-17 08:08:42 följande:
    Jag är överlycklig!!! 1.1 kg minus SEN IGÅR!!!!!! Totalt sen i måndags är det nu 1.6 kg ner!! Helt fantastiskt. Och JA jag vet att det är mestadels vatten, men det är ju sjukt att jag hade så mycket vatten kvar trots att jag faktiskt legat på 20-30 gram senaste veckorna!! Jag är verkligen peppad nu!

ost och kaffe till frukost, glömde ju bort att baka nya knäckisar igår kväll...  
    Och jag väntar med spänning ( ) på att min mage ska komma igång för då tappar jag väl minst 1 kg av bara farten

Jag måste till apoteket idag och inhandla det du tipsade om igår.
  • Mandel
    Linda1976 skrev 2011-03-17 08:16:28 följande:
    Jag gillar Scans bacon, det är det enda vi köper. Testat Scans Jägarbacon - sådär. Tulips har läskig konsistens... Scans 3-pack är det som hamnar i vagnen. Har inte märkt av att det är särskilt salt? (iofs så saltar jag inte maten när jag har bacon i)
    Och jag som tycker att det är så salt att jag får "skavsår" i gommen av det när jag äter de skivorna stekta till frukost.

Vilken tur att vi alla tycker olika!
  • Mandel
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-17 13:26:44 följande:
    Har precis gjort chokladbollar. Fick ut 14 st ur receptet. Det blir ca. 0,36 g kolh./boll.
    Helt okej tycker jag!

Fast om jag skulle använt ICA's eco kokos med 1.5g/100 gram ist för Eldorados med 3,4g/100 gram skulle det bara bli ca. 0,2 g kolh. Men äääääsch.. ;)
    Fast klarar man sig på att bara ta en? Äter man inte upp 12st och sedan är det ju synd att 2 ligger kvar själva så då äter man upp dem med
  • Mandel

jucea:

Hur lång tid tar det innan man märker av effekten av inolaxol?
    Ska på möte 1½ timmes bilväg bort i morgon och har inte så stor lust att magen får fart under de timmarna jag åker dit, är där och sedan åker hem

• Mandel

Varför stämmer aldrig några siffror? Vem har rätt? Vem har fel?

På påsen med mandel står det 4,5g kolhydrater/100g
    I livsmedelverkets databas står det 13,4g/100g.
    I min hemskunskapsbok stod det över 19g/100g...

På påsen med paranötter står det 6g/100g och i databasen 3,4g/100g.

Verkar vara mycket som innehåller olika beroende på vart man tittar/läser. Tråkigt. Då vet man inte vad man kan lite på.
    När det gäller mandel är det väldigt stor skillnad på 4,5 och 19...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**