• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-03-17 16:24:24 följande:
    Tackar :D det är 20kg kvar dock ^^
    Ja men du får ju tänka på att du fött barn också :P Då kanske det går lite segare men till slut blir den nog platt!! :D
    Nu har jag tittat på bilderna och vart sjutton sitter de 20kg du ska ta bort!?!
    Vad kommer du att få för bmi om du går ned 20kg till?
    Jag är visserligen dålig på att bedömma folks vikt och speciellt när man inte har någon bredvid så man får något att jämföra med.
    Jag tycker dock att det ser ut som att 10kg borde räcka gott och väl!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Lite småsur för att maken vägrade ta reda på vad vi skulle få för mat på den affärslunch vi var på.
    Det var självklart 3 rätters. Förrätten fick de tillbaka utan att jag rört den då den innehöll både potatis och bröd. En gubbröra med potatis i???
    Kände mig som ett fån när alla började undra om jag var allergisk mot något...
    Varmrätten var smördegsinbakad oxfilé och smördegen gick ju att peta bort och jag tiggde till mig några oliver istället för den potatisgratäng som serverades.
    Jag frågade vad det var till efterrätt och det var glass med hjortronsås varpå jag undan bad mig den helt.
    Livad tillställning med vatten och kött...

Det är för att undvika sådana här "pinsamma" situationer som jag vill vara föreberedd och prata med restaurangen innan om det går. Gissa hur mycket jag har försökt med Wallmans salonger!
    Vi har kommit så långt att jag i alla fall kan få en grönsallad till varmrätten istället för potatis, men något alternativ på förrätt existerar inte och efterrätt finns flera att välja mellan - fast fortfarande ingen som jag kan äta.
    Och jag har mailat och förklarat vad jag inte äter.
    Hur svårt är det att servera vispad grädde m lite färska bär?
    Ja, ja, jag överlever nog den kvällen med.

• Mandel
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-18 20:35:44 följande:
    Termos...jag var på café i veckan och bad att få grädde i kaffet istället för mjölk å han i kassan tittade på mig som om jag vore dum i huvudet...-Jag kan vispa mjölken lite så den blir lite fluffigt sa han....ööh nej det går bra utan Obestämd va fasen förr i tiden haded la alla grädde i kaffet å inte mjölk...kände mig som en spetälsk hahahaaa....
    Nu har jag slutat att dricka kaffe för det är inte gott, men som barn drack jag mer än gärna kaffe med just grädde i. En socker bit och så  blev det smaskens.

Fats jag tror folk glor på en för att man vill ha fett och feta saker.
    Hade du bett om 4 sockerbitar hade ingen glott på dig, kanske om du bett om mer än 7 till en mugg hade du fått konstiga blickar.

Kunden har alltid rätt existerar bara om man följer det normala.
  • Mandel
    mills skrev 2011-03-18 20:28:57 följande:
    Kan man använda kokosfett till något annat skojigt än ischoklad? Har en hel del över så det blir myyyyycket ischoklad annars  
    Jag steker min äggröra i det på morgonen.
  • Mandel

Idag blev det stekt äggröra på 1 ägg stekt i kokosfett och ett paket bacon till frukost.
    Sedan en cykeltur i solskenet på ca 7km
    Till lunch: 0
    Mellis innan jag gick på hemparty hos grannen: 2st babybel.
    Fika hos grannen: En kopp kaffe!!! m en msk mjölk i. Kunde ju inte bara dricka ett glas vatten och skippa fikabrödet det hade sett alldeles för konstigt ut så jag offrade mig och tog mig en kopp för att verka lite normal.
    Gick till och från partyt så 5km promenad kanske.
    Kvällsmat: en kycklingfilé m vitlökssmör.

Ont om grönsaker idag...

• Mandel

Lite frågor då...

Ungefär hur många gram fett ska man få i sig på en dag? Hur många gram protein? Är det någon relation med den egna vikten och andelen procent eller gram av protein eller fett jag ska få i mig?

Ju färre kolhydrater desto bättre har jag förstått, men resten är inte införstådda i hjärnan än...

• Mandel
    jeng skrev 2011-03-21 17:04:32 följande:
    Det finns exempel på ratio för någon som går ner i vikt på 1 eller 1.5 gram protein per kg kroppsvikt (målvikt!). Jag är en protein-människa (och har GI i ryggen) så jag tycker att 1 gram är för lite! Jag satsar på ungefär 1.5 men ibland blir det mer och ibland blir det mindre. Ett överskott av protein kan vara negativt pga att överskottsprotein omvandlas till glukos. Det är dock bara ca 30% av proteinet som faktiskt blir glukos i slutändan, så det är sällan någon stor katastrof. Och dessutom krävs rätt stora mängder.

Så jag som har målvikt på ca 60 kg, äter ca 90 gram protein per dag.

Om man följer ratiot 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5 E% kolhydrater, så hamnar man på ca 150 gram fett till 90 gram protein. Och mindre än 20 gram kolhydrater.

Om man tycker det räcker med 1 gram / kg, så äter man ca 60 gram, och då bör man äta ca 110 gram fett, och mindre än 20 gram kolhydrater.

Anledningen till att jag säger mindre än 20 gram på båda, är att om man ligger högre på kolhydraterna, så brukar man inte alltid följa samma fördelning på E%. 
    Tack!!!
  • Mandel

Nu har jag varit på matdagboken och fyllt i.
    De ger inga kolhydrater för stekta ägg, varför? Förångas kolhydraterna i ägg även om de är väldigt få när man steker dem eller vad?

Hamnade på 1g kolhydrat igår och 4g idag.

• Mandel
    Knasis skrev 2011-03-22 07:00:14 följande:
    Vad äta för att få igång magen?? Är helt förstoppad ju... Har inte varit på stora toan sen i lördags..
    Jag fick tipset här i tråden att prova med inolaxol.
    Det sätter inte någon jättefart på magen som laxermedel gör utan det tar någon/några dagar tills det händer något.

Fast helst skulle jag vilja att det skötte sig mer av sig självt så att säga. Är så konstigt att känna att man behöver gå på toa och så sitter man där och kämpar och kämpar och inget händer...
  • Mandel
    P28 skrev 2011-03-22 09:37:09 följande:
    Ut med skiten! Flört Jag kan heller aldrig spara något hemma, det åker direkt in i munnen...
    Jag kan skicka hem min make till dig. Han kan länsa skåpen åt dig. Det är han expert på. Börjar det sedan bli lite för ont om saker så passar han på när jag skickar iväg honom att köpa frukt. Då kommer han hem med bullpåsar, chokladbitar, kex, muffins osv.
    Han är värre chokladråtta en en kärring vid mens. Han äter upp barnens godis och han äter till och med upp min blockchoklad som jag köper hem för att ha när jag bakar!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**