Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

lerumstessan skrev 2011-11-04 13:21:45 följande:
    Finns det några genrella livsmedel som innehåller "mycket" kolhydrater av de som är tillåtna.....grädde? vissa grönsaker? Vad ska man vara försiktig med?

mjölkprodukter ska man vara försiktig med.. grädde och smör är undantaget där är fettprocenten hög
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Kasihi skrev 2011-11-04 23:14:39 följande:
    Kan man få fettlever av LCHF????

Om du överäter och äter mer än vad kroppen gör av med så torde levern kunna lagra fett. Annars är det fruktos framförallt som du ska akta dig för i stora mängder oh självklart andra insulinhöjande livsmedel.
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    FasterK skrev 2011-11-04 20:42:23 följande:
    Tack ska ni ha! Tänk att det skulle fungera så bra med LCHF! Det är fantastiskt!

Förutom viktnedgången är magen lugn och tyst, de få celluliter jag hade på utsidan av låren har minskat, hyn har blivit bättre och jag känner av att kroppen liksom omformas. Mår allmänt bra. Ganska många centimeter har försvunnit. Fler än vad jag förlorat på tidigare kurer, när jag tappat samma antal kilo.

Härligt
  • mamman i skogen
    Mina småtroll skrev 2011-11-05 13:47:22 följande:
    Vart hittar man bra vitaminer? Apoteket? Hälsokosten?

Jag har blivit av med 2 kg på 5 dagar!!! (det var jag som hade nedsatt ämnesomsättning....hoppas det fortsätter så!!)

Funkar utmärkt med maten, står mig länge och är jämt mätt, inga blodsockerdippar här inte

Jag köper via hälsokosten eller http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D-vitamin.htm det sistnämnda är fraktfritt om man beställer över 600kr, klart billigast och leverans dagen efter beställning. Ännnu ett bra tillskott att ta är omega3 (epa och dha) Även de fettsyrorna är ngt entralt i Lchf oh vi inte själva kan tillverka dem och inte heller tillgodogöra oss dem mer än från viltfångad fet fisk och gräsbetat kött. Mao det kött och den fisk vi köper i affären är mycket fattig på detta. 

Grattis till vikttappet...   

• mamman i skogen
    NoahLeah skrev 2011-11-05 20:26:00 följande:
    Jag testade LCHF för ett par månader sen o de 2 första veckorna gick bra sen reste jag bort o det sket sig. Försökte en gång till för ett par veckor sen och höll på att bli tokig av sockersug så nu när jag ska ge det en sista chans undrar jag vad man kan göra när det där hysteriska sockersuget sätter in?? Det är svårare att stå emot det än cigaretter.
    Man läser bittens blogg ;-D Socker är jämnställt med heroin...

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D-vitamin.htm
  • mamman i skogen
    Dissan skrev 2011-11-06 17:26:07 följande:
    Funderar lite på vilka vitamintillskott vi behöver äta...
    Var inne på life och frågade men jag fick mig en uppläxning att kroppen faktiskt behöver kolhydrater. Och att hon blev så arg på såna som mig som inte förstod sånt!!! Så jag vände på klacken och gick!
    Tänkte ni kanske kan hjälpa mig:)
    skrev ngn sida tidigare om detta.

D3-vitamin (alla i sverige har brist i stort sett)

Omega3 EPA och DHA är essentiellt och vi kan inte genom vår kost (om det inte är viltfångad fisk och gräsbetat kött få i oss tilräckligt.

Vitamin c är en stark oxidant och kan vara bra (inälvsmat är rik på vitamin c )   

Magnesium kan många som äter LCHF behöva om man känner av vadkramper små muskelryckningar tex.

En bra mutlivitamin kan i vissa fall vara motiverat

Jag äter själv: d3 4000 enheter /dag under vinternhalvåret, Omega3 nästan dagligen 2g
    , Vitamin c  ungefär 2 g dagligen och magnesium               
  • mamman i skogen
    Postis skrev 2011-11-06 09:33:20 följande:
    Jag funderar på om jag borde gå över till en liberalare form av LCHF?

Tycker om att träna (styrka på gym plus löpning), men jag blir väldigt ofta förkyld efter att jag tränat, och i somras när jag tränade lite hårdare så kändes det som att kroppen aldrig riktigt återhämtade sig och bara blev mer och mer sliten. Tränar inte extremt hårt, och inte varje dag (blev som mest 4 ggr/vecka). Försökte mig på lite längre löpsträckor under sensommaren/hösten och sprang ett millopp för 1 månad sedan, och efter det tog det stopp. Min kropp var helt urlakad på ork. Sedan har det varit förkylning som stört (jag brukar inte vara sjuk!). Har kännt mig bättre några dagar nu och gått powerwalks i veckan och igår gav jag mig på en löprunda (ca 4,5km). Kändes skönt att springa och jag var jätteglad över att förhoppningsvis vara på G igen. Men imorse vaknade jag med tjock hals och "ludd" i huvudet igen.

Eftersom kroppen så tydligt protesterar när jag tränar trots att jag som sagt inte tränar extremt hårt så har jag börjat misstänka att jag kanske har brist av något och det är därför det blir såhär? Äter ca 20g kolhydrater/dag och det kanske är för lite för min kropp om den ska kunna återhämta sig vid ansträngning? Vill egentligen inte äta mer kolhydrater då jag gärna tappar några kilon till och är glad över min lugna mage och frånvarande sötsug, men det känns viktigare att få vara frisk och kunna träna (lider av depression och är "beroende" av endorfinerna som träningen ger).

Vad tror ni här i tråden? Hur mycket bör jag öka på kollisarna? Vilka kollisar ska jag lägga till (frukt? grönt? rotfrukter? ris?)? Eller tror ni att mina problem kan bero på något helt annat, och vad i såna fall?  

Gör en träningsanpassad LCHF det din kropp förmodligen behöver inför träning är ett litet kolhydratstillskott i form av en msk ris en eller ett par potatisar och efter träning kan du fylla på med en liten kolhydratsdos och protein ett kokot ägg och ett glas mjölk kan vara bra. Undvik frukt då fruktosen först ska via levern innan du kan dra nytta av den.   Bloggtips för er som tränar är http://www.jonasbergqvist.se/  

Hur länge har du ätit LCHF kroppen behöver ställa om,kan det vara så att du har behov av kostillskott efterssom din kropp säger ifrån??  
  • mamman i skogen
    Golddigga skrev 2011-11-06 12:29:23 följande:
    Jag har köpt det silvriga kokosfettet på affären. Jag tänkte testa det först för att se om det har någon effekt på min mage sedan köper jag det dyrare på hälsokost.

Men mitt problem är att kokosfettet är ju stenhårt! Går ju knappt att skära loss bitar, blir en massa smulor! Har ni något tips??

Kokosfett klarar sig i rumstemp i två år så ut ur kylen med det....
  • mamman i skogen
    Louise1987 skrev 2011-11-06 23:47:02 följande:
    Åh, magnesium!! Det är därför min syster har haft muskelryckningar i ögonlocket en månad, och jag kramp i vaden :D tack :*

Japp och när man är stel och stram i muskler hare spänningnshuvudärk av stela axlar kan det vara magnesium som gör susen. Och för en trög mage är magnesiumtilskott bra 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**